• Anonym (Victoria)

Anonyma viktklubben

Nu jäklar ska jag lyckas! Ska bli en riktig pingla till sommaren! Du också?

Utgångsläge:

166 cm
    60,0 kg

Kom igen! Vi har minst 5 månader på oss att bekämpa fläsket!

Ingen behöver lägga ut bilder, men jag kommer göra det i början av varje ny månad för att sporra mig själv lite och för att se ev. resultat som man nödvändigtvis inte ser på vågen.

• Svar på tråden Anonyma viktklubben
  • Anonym (mammakropp)
    Anonym (Elin) skrev 2014-03-24 15:24:03 följande:
    Oftast tränar jag på morgonen, ibland tränar jag på tom mage och ibland äter jag en riskaka på väg till gymmet. Äter frukost efter träningen och då blir det 2 dl fil, 50 g osötad müsli och ett stort glas vatten. Till lunch blir det oftast äggvitan från två kokta ägg, en liten burk tonfisk i vatten med 1-2 msk turkisk yoghurt. Mellis i form av en banan eller en proteinbar. Beror lite på hur hungrig jag är. Jag äter oftast samma middag som dottern och sambon. Ikväll blir det exempelvis pastagratäng (fullkorn) men mindre mängd och mer grönsaker. Så jag äter ju protein, kolhydrater och fett varje dag. Önskar de "helgalen" middag steker jag mig kycklingfilé som jag äter med keso och en massa grönsaker.
    Låter ju som du får med de komponenter man behöver samtidigt som du verkar medveten om att det inte ska bli för mkt. Du låter dessutom "mer seriös" än mig på att laga olika rätter och tänka nyttigt. Jag är verkligen inte bra på att planera maten och det blir ofta något ojenomtänkt i all hast när livets ekorrhjul snurrar för snabbt. 
  • Anonym (Stor.)

Vad innehåller bra kolhydrater?

• Anonym (Elin)
    Anonym (Stor.) skrev 2014-03-24 19:28:33 följande:
    Frukt, bär, grönsaker, baljväxter, bulgur, nötter, råris, fullkornsris, fullkornspasta är några exempel. Jag har bytt ut all pasta och ris här hemma till fullkorn. Vi äter sötpotatis istället för vanlig potatis.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (mammakropp) skrev 2014-03-24 16:24:15 följande:
    Låter ju som du får med de komponenter man behöver samtidigt som du verkar medveten om att det inte ska bli för mkt. Du låter dessutom "mer seriös" än mig på att laga olika rätter och tänka nyttigt. Jag är verkligen inte bra på att planera maten och det blir ofta något ojenomtänkt i all hast när livets ekorrhjul snurrar för snabbt. 
    Jag tycker verkligen att jag gör bra matval, betydligt bättre än vad jag gjorde för 5 månader sen iaf! Dessutom dricker jag ALLTID vatten till maten. INGA undantag där. Dricker inte läsk alls längre. Vi har matsedel som  vi (läs jag) planerar på söndagen och storhandlar då.
  • Anonym (mammakropp)
    Anonym (Stor.) skrev 2014-03-24 19:28:33 följande:
    Till kolhydrater räknas (oftast) socker, stärkelse och kostfiber. Man brukar väll säga att rent socker inte är så bra att äta för mycket av då det höjer blodsocker nivån i blodet snabbt och tvingar kroppen starta en insulin produktion för att "lösa problemet".

Stärkelse är det du har i typ potatis och kostfiber brukar räknas som "bukfyllan" som tvingar tarmarna arbeta med lite mer massa men det ger inte så mycket energi. Så vilken som räknas som bra beror väll lite på vem man frågar och vad man är ute efter ;)  

Får man i sig mer mat än man gör av med så kommer kroppen vilja spara det som en väldigt energirik enhet i form av fett. En sån här sparad fettenhet består av en kolhydratenhet och  tre st fett enheter. Så vid skapande av en fettdepå så behöver du få i dig båda dessa typer. Vill man bli av med sitt överskotts fett på kroppen så gäller dock även det omvända att du måste få i dig lite kolhydrat och lite fett föra att den omvända reaktionen ska kunna ske. 

Om man inte håller på med någon extrem kost behöver man dock inte bekymra sig så mkt om allt detta utan det löser sig självt. Tumregeln ät mindre än du gör av med räcker då gott och väl. 
  • Anonym (mammakropp)
    Anonym (Elin) skrev 2014-03-24 20:09:53 följande:
    Jag tycker verkligen att jag gör bra matval, betydligt bättre än vad jag gjorde för 5 månader sen iaf! Dessutom dricker jag ALLTID vatten till maten. INGA undantag där. Dricker inte läsk alls längre. Vi har matsedel som  vi (läs jag) planerar på söndagen och storhandlar då.
    Tycker det låter bra. När jag gjorde en kostregistrering så konstaterade jag att just mina mejeriprodukter stod för en ganska stor del av mitt energiintag (mkt större än jag någonsin kunnat tro). Så kapade mjölken som måltidsdryck direkt. 

Nycklen är väll bara att inte ge upp nu, utan att kämpa på. 
  • Anonym (mammakropp)
    Anonym (mammakropp) skrev 2014-03-24 20:29:05 följande:
    Till kolhydrater räknas (oftast) socker, stärkelse och kostfiber. Man brukar väll säga att rent socker inte är så bra att äta för mycket av då det höjer blodsocker nivån i blodet snabbt och tvingar kroppen starta en insulin produktion för att "lösa problemet".

Stärkelse är det du har i typ potatis och kostfiber brukar räknas som "bukfyllan" som tvingar tarmarna arbeta med lite mer massa men det ger inte så mycket energi. Så vilken som räknas som bra beror väll lite på vem man frågar och vad man är ute efter ;)  

Får man i sig mer mat än man gör av med så kommer kroppen vilja spara det som en väldigt energirik enhet i form av fett. En sån här sparad fettenhet består av en kolhydratenhet och  tre st fett enheter. Så vid skapande av en fettdepå så behöver du få i dig båda dessa typer. Vill man bli av med sitt överskotts fett på kroppen så gäller dock även det omvända att du måste få i dig lite kolhydrat och lite fett föra att den omvända reaktionen ska kunna ske. 

Om man inte håller på med någon extrem kost behöver man dock inte bekymra sig så mkt om allt detta utan det löser sig självt. Tumregeln ät mindre än du gör av med räcker då gott och väl. 
     Snacka om att vara seg i hjärnan och läste din fråga som vad är bra kolhydrater... Nu fick du ist en hel liten mini kurs i nutritions biokemi. Blev du lika seg av att läsa svaret som jag var när jag svarade så är du förlåten ;) 

Stor vet inte om jag sa det tidigare, men jag är imponerad av ditt målmedvetna kämpande. En nedgång på 44 cm måste märkas. Känner du av det själv?
  • Anonym (Elin)
    Anonym (mammakropp) skrev 2014-03-24 20:36:52 följande:
    Nycklen är väll bara att inte ge upp nu, utan att kämpa på. 
    Ja, så är det nog. Idag blev det först 4,86 km med vagnen och nu på kvällen en pw/joggingrunda på 5,43 km. Imorgon bitti blir det gymmet och jag ska inte åka därifrån förrän jag är helt slut! Hade verkligen behövt en träningskompis nu. Den jag hade verkar inte vara intresserad av att träna med mig längre, hon trodde nog att jag skulle ge upp efter ett par veckor.
  • Anonym (IA)
    Anonym (Elin) skrev 2014-03-24 07:40:58 följande:
    Att gå ner 8 kg tills vi ska åka i maj tror jag att jag kan glömma. Går snarare upp i vikt nu trots rätt mat, träning och pw/jogg. Blir så frustrerad! Har tagit mått och även där står det stilla. Skrapade ihop 4,2 mil med förra veckans pw/jogg och löpbandsträning. Idag blir det jag som köper timmar hos en PT. Känner mig så kass för att det inte händer något. Får obehag i hela kroppen när sambon försöker röra vid mig för att jag skäms. Ni som inte tränar och ändå lyckas gå ner i vikt, hur gör ni?

Jag vill snarare vända på frågan. Ni som tränar och ändå går ner i vikt, hur gör ni? För mig stannar det av direkt när jag börjar med lite mer motion. Och sista veckorna har det legat still, lite ner, och så lite upp igen. Trist, och en riktig prövning av motivationen... Tisdagsvägningen visade 68,8. Förvisso är de där sista kilona bara trivselvikt. Inget som gör något ut hälsosynpunkt alls. Men det vore ändå kul att komma i mål, När jag bara har kört på kosten har det ju funkat över förväntan! Men nu vill jag ju ta cykeln till jobbet. Spara både pengar och miljö, och lite kondis skadar mig nog inte heller... Kanske börja göra lite armhävningar (fyyy så jobbigt), eftersom vikten tycks rinna av mig uppifrån och ner, och jag ser lite väl benig ut just i urringningen. Lite muskler hade varit snyggt...
  • Anonym (87,4)
    Anonym (IA) skrev 2014-03-25 06:44:24 följande:
    Jag vill snarare vända på frågan. Ni som tränar och ändå går ner i vikt, hur gör ni? För mig stannar det av direkt när jag börjar med lite mer motion. Och sista veckorna har det legat still, lite ner, och så lite upp igen. Trist, och en riktig prövning av motivationen... Tisdagsvägningen visade 68,8. Förvisso är de där sista kilona bara trivselvikt. Inget som gör något ut hälsosynpunkt alls. Men det vore ändå kul att komma i mål, När jag bara har kört på kosten har det ju funkat över förväntan! Men nu vill jag ju ta cykeln till jobbet. Spara både pengar och miljö, och lite kondis skadar mig nog inte heller... Kanske börja göra lite armhävningar (fyyy så jobbigt), eftersom vikten tycks rinna av mig uppifrån och ner, och jag ser lite väl benig ut just i urringningen. Lite muskler hade varit snyggt...

Jag tränar och går ner i vikt även om just kosten är det viktiga för mig. Jag gör inget särskilt, jag räknar kalorier så att jag inte äter för mycket trots att jag tränar. Jag blir lätt extra hungrig när jag tränar och då är det bra att jag ser att keso och ett äpple är bättre än en knäckemacka ur kalorisynpunkt. Har jag träningsvärk går jag inte ner i vikt men det är ju bara vatten och försvinner fort igen. Så utöver det går jag stadigt eåredan med en kombination av träning och kost.
Svar på tråden Anonyma viktklubben