BF Oktober 2014
Har varit iväg till barnmorskan idag och det visade att jag hade gått upp 15 kilo sen jag fick plus på stickan. Trodde vågen skämtade med mig!
Har varit iväg till barnmorskan idag och det visade att jag hade gått upp 15 kilo sen jag fick plus på stickan. Trodde vågen skämtade med mig!
Åkte in till akuten igår med svår huvudvärk. Slutade med att jag hamnade på förlossningen och fick Bricanyl pga sammandragningar. Hoppas det inte kommer tillbaka nu.
Såg att någon redan var i vecka 30: nu går det verkligen undan!!
Tips!! Ibland kan det stå ganska mycket och bra information om BB och förlossning på ens egna landstingshemsida. Är i vecka 27 nu och är galet sugen på att börja göra i ordning min lilla tjejs korg osv. Har två barn sedan tidigare som är 6 och 3, vilket gör att jag ibland glömmer bort att jag är gravid och måste påminna mig själv om det.
När man är igång så kommer det nog gå fort men håller med, det känns jättelångt.. man är ju lagom motiverad när man haft semester också. Längtar så mycket efter att träffa lilltjejen nu! Har 11 veckor kvar till bf (+2 dagar) men hon kan ju dyka upp redan om 8 veckor för då är hon ju "klar".
Ni som har två eller fler barn, kom ert andra tidigare än första? Min son kom en vecka innan bf så jag hoppas att lilltjejen också vill komma lite innan.
Jag hoppas också på en mindre bebis! Sonen vägde 4270g och det var stort!
Ligger precis på normalkurvan och hoppas ligga kvar där resten av tiden.... Med sonen sköt den iväg efter vecka 31 ![]()
SF-måttet kollas ju bara för att se så bebisen växer som den ska och följer sin kurva. Sen om man ligger över medel kan man ju få en liten bebis ändå, lika väl som man kan få en stor bebis även fast man ligger under medel :)
Jag låg precis mitt på medel sträcket hela tiden med william och han vägde 3950 när han föddes och jag sprack så pass så det blev op och då tycker inte jag han va så stor, ligger samma nu men får se hur stor hon är när hon kommer ut :)
Två kvällar på raken har jag kräkts igen. På förlossningen tror det att det inte finns något rum för maten och att bebisen trycker det upp så det måste ut... Kul kul.
Är det någon annan som kräkts på sistone?
Jag är så väntlös och samtidigt nervös att jag snart går under.
Hoppas så att hon ska komma liiite tidigare! Första barnet kom en vecka tidigare och andra barnet två dagar "sent".
Någon som redan packat BB-väskan?
Med första barnet gick det galet fort! Både vi och personalen på förlossningen blev chockade/förvånade.
Kommer ihåg att jag var så inställd på att hinna få epidural och att förlossningen skulle ta minst 24 timmar. Men icke!
Med andra barnet blev vi p g a det ombedda att komma in så fort jag börjat få någorlunda regelbundna värkar. Den här gången vet jag/vi att om vattnet går är det bråttom. Tur att vi bor 10 min från sjukhuset... ![]()
Nyss hemkommen från barnmorskan och är lite orolig: mitt undertryck hade återigen gått upp. Förra gången för tre veckor sen låg det på 120/80 och nu på 120/85. Urinproven har inte visat på något och jag mår oförskämt bra i övrigt. Hon valde att mejla in till sjukhuset här och fråga hur vi skulle göra och bokade in ett nytt besök redan nästa vecka.
Någon annan som varit med om liknande? ![]()
Hur tänker ni kring smärtlindring under förlossningen?
Tack alla ni som svarat!
Med första gick det jättefort och personalen trodde inte på mig när jag sa att det var dags = inte en chans att hinna få EDA som jag hade planerat. Lustgasen funkade dock fin fint!
Andra barnet trodde jag att jag var tuff, hade ju klarat mig utan EDA första gången. Problemet var bara att den här gången fick jag inte till rätt teknik med lustgasen, så den gav jag upp ganska fort. Använde mig istället av min egna andning, varma vetekuddar/kornpåsar och hård massage i ryggslutet.
Nu är det tredje barnet och jag känner så här: varm dusch, varma vetekuddar, massage och lustgas. MEN skulle det bli en långdragen historia är jag öppen för EDA! ![]()
Ny fråga: hur ska man kunna veta vilken storlek man behöver på amningsbh? Känner mig förvirrad.
Vad roligt det är att logga in och se att små bebisar har fötts: stort grattis till alla er som fått era små hjärtegryn! 
Jag har 14 dagar kvar och är ordentligt less.
Lovade mig själv att inte bli det den här gången (tredje barnet) men det var lättare sagt än gjort 
Värkarna som kom i förmiddags var visst latensen. Vid femtiden tog det fart, vid sex gjorde det rätt ont och jag förstod att det nog skulle bli detta dygn. Vid sex ringde mannen barnvakten (har 2h hit) mot min vilja och även förlossningen som sa att vi fick komma när vi ville. Vid sju la mannen dottern och ringde en granne, vid halv åtta åkte vi in, åtta är hon född, hann med cirka fem värkar på förlossningsrummet. Var helt chockad när de sa att jag var fullt öppen när vi kom in, sa precis i bilen att jag vägrade åka hem igen iaf! Sprack inget, kan gå stå sitta och gå på toa. Fick en perfekt liten tjej på 49cm och 3,5 kilo. :D
Igår föddes vår lilla Ellen!
Tre dagar sen... Hade egentligen Bf 21/10. Här kommer min förlossningsberättelser:
Gick med oregelbundna halvonda värkar hela dagen. Sedan klockan 17:30 tog det fart och helt plötsligt var det bara 2-3 minuter mellan värkarna som nu gjorde ont.
Skrevs in på förlossningen 18:25. Var i ett intagningsrum i en timme, där de tog kurvan osv. Sa till maken att vi förmodligen blir hemskickade för jag hade kanske tre värkar under halvtimmen jag var kopplad till maskinen...
När de tagit kurvan bad de oss vänta en stund till i intagningsrummet... Så skulle barnmorskan komma tillbaka för att undersöka mig. 19:30 var vi tvungna att ringa på personalen för då hade jag börjat få ordentliga värkar. Fick gå till ett förlossningsrum mittemot.
Tog av mig kläderna och fann min bästa vän i lustgasen. Kort därefter undersökte barnmorskan äntligen mig och jag var öppen 8 cm. Hon rispade hinnan så vattnet skulle gå. 20:14 föddes vår lilla tjej och jag fick precis den förlossningen jag önskade. Behövde aldrig tänka på någon annan smärtlindring än lustgasen.
Hon var 52 cm lång och vägde 4120 g. Av mina tre förlossningar så var det här den bästa!
Sprack ingenting tack vare min fantastiska barnmorska som guidade mig så bra.
Håller tummarna för er som väntar att ni snart också har era små i famnen! <3
Stort grattis till er som också fått era små guldkorn! ![]()