Inlägg från: Singoalla78 |Visa alla inlägg
  • Singoalla78

BF Oktober 2014

Yarrow skrev 2014-03-14 11:44:59 följande:
    Singoalla78, jaga arh ett galen cravings för mjölk. Dricker inte det annars, bara i te. Antar att jag kanske behöver högre dos av mina kalciumtabletter. Hehe.
    hahaha mjölk hade jag med mina andra barn, så mkt att jag utvecklade laktosintolerans med min minsta ;)
  • Singoalla78
    tasirvio skrev 2014-03-14 13:25:30 följande:
    Vet att det i Sverige inte varnas för räkor, men i Finland så varnar man gravida från att äta räkor, i och med att det finns risk för listeria. Så var noga med att de verkligen är färska räkor som du äter isf!
    Enl livsmedelsverket så är det säkert att äta räkor som gravid, däremot så vet jag att om man ammar så bör man undvika det, jag vet inte vad ni har för räkor i finland men här e dom såpass bra att det tom rek att äta under graviditet, Jag har utskrivet fr livsmedelsverket vad man bör äta å vad man ska undvika.
    Mamma201410 skrev 2014-03-14 14:41:18 följande:
    Fick mitt andra barn för 9 månader sedan och det var helt okej att äta räkor då, tror inte det ändrats sedan dess ;) Jag åt själv räkor tidigare idag, supergott =) 
    Håller med, har frossat idag ;) Å e inte det minsta orolig för det :)
  • Singoalla78
    tasirvio skrev 2014-03-15 07:10:57 följande:
    I Finland rekommenderas det överlag att frysprodukter som räkor, frysta grönsaker och bär bör hettas upp pga risken för listeria. Råa räkor ska man ju förstås undvika helt och hållet, men det gäller ju även fisk och kött.. Sedan rekommenderas det även att man är försiktig med majonnäs, med tanke på att det görs på råa ägg där det finns risk för salmonella (främst kanske utländsk majonnäs). Räkorna är ju vanligen kokta javisst, men så är ju även skivat pålägg "färdigt", ändå finns det ju även risk för listeria där. Antar att rekommendationen har getts för att man ska vara försiktig och se till att varorna man äter är så färska som möjliga. Men intressant hur olika det kan vara i två grannländer :) Hittade även en australiensk sida där det står specifikt att ready-to-eat kokta räkor som är kalla kan innehålla listeria.. www.public.health.wa.gov.au/2/402/2/listeria_... Men som sagt, allt handlar ju om rekommendationer, inte förbud! Risken för listeria är ju överlag minimal, så länge man kanske inte just nu går och tuggar i sig Scan-pålägg. Och så kan det ju vara värt att undvika bufféer där maten stått framme länge ;)
    Jag läser vad du skriver, men har som sagt fått utskrivet det senaste rek där man faktiskt rek att mamman ska äta bla räkor en gng i veckan , finns å läsa på livsmedelsverket. Dessutom så är listeria oerhört ovanligt. Man kan ju sluta leva direkt om man ska oroa sig för majonäs,räkor mm. Näe här frossas det. :)
  • Singoalla78

Idag är jag i v 11.0 = v 12 imon, weehoooooo

• Singoalla78
    Mamma201410 skrev 2014-03-15 10:45:25 följande:
    Jag har frossat under amning också utan problem ;) Ammar än eller det är mest snuttande men helammade i 8 mån :) 
    hahaha jaa samma här, näe aså under amning så kan barnet få lite utslag bara, jag ammade i 3 år, hahahaha
  • Singoalla78

Men shit va hormonerna spökar....gråter enb skvätt för minsta lilla, hahaha

• Singoalla78
    Hill01 skrev 2014-03-15 12:25:05 följande:
    Hahaha, samma här! Tårarna har bränt flertalet ggr de små ögonblick jag kikat på Paralympics bara för att jag blir så otroligt imponerad!
    hahahaha, dööör , jaa aså jag lipar till statusuppdateringar på facebook, till filmer, reklam mm
  • Singoalla78
    saannaa skrev 2014-03-15 15:55:23 följande:
    Nu har jag försökt läsa så mycket som möjligt här i tråden. Måste säga att jag blir lite orolig när jag läser alla inlägg. Jag mår varken illa, är tröttare än vanligt, mer känslosam eller har något av de besvär som ni pratar om. Imorgon ska jag gå in i v 11. Känner mig inte gravid alls! Tänk om det inte är något där inne
    kan vara spökvecka, med min son så hade jag inga symptom alls, å han e världens goaste unge ida  :)
  • Singoalla78

Oj, kikar ni redan på barnvagnar? haha wow, de får vänta, har gått upp ca 3 kg :)

• Singoalla78
    KossanMuu skrev 2014-03-16 16:50:52 följande:
    jag har redan varit och hämtat en liggdel ;) fick den gratis så lika bra att passa på =)
    haha oj, ja men det e klart att får man en till skänkes så tackar man ju inte nej :)
Svar på tråden BF Oktober 2014