Inlägg från: Singoalla78 |Visa alla inlägg
  • Singoalla78

BF Oktober 2014

KossanMuu skrev 2014-03-18 09:57:44 följande:

Så man får inte vara ärlig om man inte mår som en prinsessa? Lite empati hade inte skadat istället för att se ner på de som mår dåligt.
    Jag kan inte se att jag skrivit att man måste må som en prinsessa, vart ser du det? Jag har empati när det finns skäl för det, ska man ha empati för att ngn är lyckligt gravid?? det hade inte skadat med att läsa om ngt roligt i denna tråden förutom illamående, smärta, medicinering, ångest osv. Trodde detta var en gravidtrås som skulle medföra glädje å skratt...men det pratas om det ena värre än det andra ist.
  • Singoalla78
    KossanMuu skrev 2014-03-18 10:02:50 följande:

Usch vad okänslig du är. Jag lämnar tråden nu så jag slipper dig!
  • Singoalla78
    västkustmamma skrev 2014-03-18 10:26:01 följande:

Som sagt - alla är olika, men det är ändå lite intressant att du skriver att du kan ha empati för någon "när det finns skäl för det"... I den meningen talar du om att du gör en bedömning av andras mående, och när någon mår dåligt pga sin graviditet så känner du ingen empati, för enligt dig bör man bara vara lycklig. Hårda ord. Återigen - härligt att du mår så bra så att du endast känner lycka, det är verkligen glädjande att höra! Men det är väldigt synd att du är så hård och dömande mot andra människor som inte har samma tur.. Tror det är ganska ovanligt att en hel gravidtråd är fylld av glädje och lycka, att allt är fantastiskt och underbart. Sån är ju ALDRIG verkligheten? Livet går upp och det går ner - ibland mår man bättre och ibland sämre. Klart att det blir tungt för alla om varendaste en bara ska skriva negativa saker precis hela tiden, men man får nog allt tåla att även jobbiga saker kan behöva ventileras. Alla har vi ju möjligheten att bara scrolla förbi och läsa det vi själva vill
    Du har självklart rätt å jag kanske lät mer hård än vad som var menat, jag dömer inte ngn efter hur dom mår, jag upplevde det bara som att det blev enbart inlägg om att må dåligt, jag har en privat situation just nu som är skitjobbig men inte skriver jag om det hela tiden eller faktiskt en enda gng, men jag tycker det har varit mycket negativt det sista dagarna å knappt ngn som skrivit ngt roligt å det tycker jag personligen e skit trist.
  • Singoalla78
    Yarrow skrev 2014-03-18 10:41:52 följande:
    Vi får nog alla acceptera att vi är olika personer och att vi har olika behov av att ventilera våra problem. Många kanske inte har någon i sin närhet att prata ut om sina problem med och då tycker jag det är fint att vi kan finnas här!
    Jag gillar dig å du har sunda värderingar,å visst jag kanske lät lite mer hård än vad som var menat Flört
  • Singoalla78
    Yarrow skrev 2014-03-18 10:49:52 följande:
    Singoalla78, det är inte heller alltid lätt att få fram den man menar med det skrivna ordet. Blir lätt missförstånd och det är så himla trist. Minns en liknande diskussion i en annan tråd där någon skrev om sin rädsla för missfall. Slutade med att någon startade en ny "positiv" tråd där man inte fick skriva några tråkiga saker.. Den dog ut ganska så fort ;) men en del personer är mer oroliga i naturen.. Och de är oftast de personerna som skriver mest, det går över om några veckor. :)
    Näe man kan ju inte läsa av ett tonläge så det kan ju lätt bli fel....:/  Jag har åxå varit väldigt orolig för Mf med tanke på att jag fick ett i nov å har haft ett x innan dess, jag är orolig men försöker tänka positivt å tänka att jag väntar barn å inte missfall...
  • Singoalla78
    mamma 85 skrev 2014-03-18 11:35:13 följande:
    Du har ju själv skrivit deppinlägg om jag inte missminner mig. Så tycker inte du ska klanka ner på andra som vill skriva om sin oro. Vissa människor mår förjävligt under första trimestern och när man inte berättat för alla att man är gravid kan ju detta forum vara perfekt att ventilera sina tankar i.

Ett tips är ju att du inte läser sånt som stör dig. Du har kanske kommit lite längre i din graviditet och gjort nå ultraljud som fått dig att känna dig säkrare än andra här som kanske inte gjort ett enda och fortfarande är i ett tidigt skede. Man måste ju få ha känslor och man måste väl få ventilera dem här.
    *gäsp*
  • Singoalla78
    mamma 85 skrev 2014-03-18 11:35:13 följande:
    Du har ju själv skrivit deppinlägg om jag inte missminner mig. Så tycker inte du ska klanka ner på andra som vill skriva om sin oro. Vissa människor mår förjävligt under första trimestern och när man inte berättat för alla att man är gravid kan ju detta forum vara perfekt att ventilera sina tankar i.

Ett tips är ju att du inte läser sånt som stör dig. Du har kanske kommit lite längre i din graviditet och gjort nå ultraljud som fått dig att känna dig säkrare än andra här som kanske inte gjort ett enda och fortfarande är i ett tidigt skede. Man måste ju få ha känslor och man måste väl få ventilera dem här.
    saken e den här, att om en person är väldigt orolig å ventilerar det HELA tiden i varje inlägg med diverse problem kring smärta,oro, osv så smittar det lätt av sig till andra. Sådana som kanske inte alls varit oroliga kan bli det just pga det, så dennes ventialtion kan sätta skräck i andra, men det e klart attd et är helt oki.
    tasirvio skrev 2014-03-18 11:23:49 följande:
    Oj, här var det livat!

Tycker absolut inte att någon ska lämna tråden. Liksom det skrivits ett antal gånger redan är vi alla olika. Vi kan ju kanske försöka filtrera lite det vi skriver ändå, så att ingen behöver känna sig sårad. Då menar jag att man inte behöver kommentera negativt på något som den andra skrivit. Är man inte intresserad av att dela den erfarenhet som någon skriver om så får man väl skriva om sin egen erfarenhet istället eller helt enkelt strunta i det inlägget?

Jag känner med er som mår dåligt, många av mina vänner har verkligen mått dåligt under sina graviditeter, så kan förstå att det känns jobbigt, även om jag själv inte har erfarenhet av det.

Själv besväras jag endast av trötthet och orkeslöshet, är inte riktigt motiverad att göra någonting just nu, så istället sitter jag allt som oftast på eftermiddagarna i soffan och njuter av att ta det lugnt och veta att jag är gravid. Har lite börjat kolla runt på spjällsängar och barnvagnar på nätet, men vågar inte riktigt köpa något än ;)

Har idag gått in i v12, så nu är det bara en vecka kvar till den "magiska" gränsen :D
    Jag ska försöka å filtrera mina tankar framöver då man blir nästintill halshuggen för att man vill vara med i en tråd där man ser fram emot sin bebis å graviditet, men här talas det dagligen om foglossning, smärta,illamående osv. men absolut, jag ska försöka att sålla..
    Vi är i nästan samma vecka, å jag har nu i dagarna köpt på mig lite men avvaktar med vagn å dyl, har du bestämt vilken vagn du vill ha?
  • Singoalla78
    tasirvio skrev 2014-03-18 11:59:29 följande:
    Singoalla78 förstår vad du menar med att det kan väcka oro hos andra, men det är även viktigt att de som är oroliga får ventilera sina tankar, så andra kan stötta och lätta på deras oro.. speciellt de som kanske inte har någon annan att prata med just nu.

Jag har fått lite saker i stil med potta, babybadkar och lite kläder, som min bror lämnade efter sig då de reste tillbaka till Norge..

Har inte bestämt mig för någon vagn ännu, kan hända att jag får/får köpa billigt en vagn av en k0mpis som inte behöver sin mera, så ska ta en titt på den först.. Har inte råd med en så dyr, max kring 3-4000kr..

Men jag vill gärna ha en vagn med 4 stora hjul där man kan ändra körriktningen genom att ändra "styret". Skulle gärna välja en med beige/brun färg.. ljus så den inte blir så varm, men inte för ljus så den ser smutsig ut hela tiden. Något i stil med den här kanske: www.hobbyhall.fi/web/store/lapset/ vaunut-ja-rattaat/yhdistelmavaunut/abc-design-pram y-lux-yhdistelmavaunut-kova-kantokoppa-beige-valko inen?#

Det här är alltså vårt första barn, så vi kommer att måsta införskaffa allt, men ska försöka hitta bra begagnade varor på nätet..

Själv då?
    Oki, men skönt att ngn ändå förstår lite hur jag menar :) ja aså jag har köpt lite så som baby gym,babysitter å lite annat, joo en amningskudde :) Ja jag vill ju med ha en vagn med 4 stadiga stabila hjul, blev erbjuden en 3 hjuling till bra pris men jag e orolig för att dom ska välta..ska kolla din länk strax :) ja aså jag har ju 2 barn sedan innan MEN skulle inte ha fler så detta kom minst sagt oväntat ¨jag har ju inget kvar fr tidigare barn så det blir att börja om fr början igen, kommer du att amma? om jag får fråga det? du behöver absolut inte svara då det kan vara känsligt..hehe
    jonie skrev 2014-03-18 12:15:10 följande:
    Idag var jag på inskrivning! Kul att träffa samma bm som förra året :) Roligast är ju att få datum till RUL, nu väntar en lååång väntan på 7 veckor innan det är dags; 8 maj. Har ni andra fått datum för RUL?
    Åhh va roligt, jodå har tid till rul i maj å nu snart kub ul den 25te mars :)
    mitthemligajag skrev 2014-03-18 12:40:58 följande:
    Tills viss del kan jag hålla med dig singoalla!! Jag är nog en av dom som haft de värst här inne... Jag har berättat och i början var det många som undrade, och jag tycker att alla har rätt att berätta om sina känslor och tipsa varandra om saker! De är vara posetivt!! men sen kan jag hålla med om ( inget konkret just i denna tråd) om när folk skriver typ, "mitt missfall började precis så" "inte vet jag men jag kände precis så mer mitt utomkveds" och de tycker jag är skit!!! Vi ska stötts varandra, men även i jobbiga tider, och just dessa första veckor är ofta jobbiga, rent pain in the ass för vissa... För mig, och dom tips och pepp jag då fått här har varit suuuper!! Okej jag kom inte så långt med detta, men så här tänker iaf jag!
    Jo men du har självklart rätt, jag känner bara sj att det är stressande att läsa om missfall osv med tanke på att jag just gått igenom det sj bara ngn månad innan denna graviditeten, jag är åxå orolig men försöker att hålla mig positiv både för min egen skull men även för andras. 
    västkustmamma skrev 2014-03-18 12:42:15 följande:

Jag tänker att du inte menade något illa i alla fall, utan att vi som sagt är olika Tråkigt att höra om din tidigare oro - håller helt med dig - tänker också att jag väntar barn och inte missfall. Mycket kan hända, men det får jag hantera när det händer! Själv har jag redan en enkelvagn men kommer behöva köpa en syskonvagn då lilleman är så liten. Vilken djungel!!!
    Tack, ditt inlägg värmer {#emotions_dlg.flower}  , jag menade inget illa alls...å ja mkt kan hända å det önskar man ju inte ngn här inne. ahaa, hur gammal e lilleman då? Här får det bli en enkelvagn å kanske en ståbräda till :) Å javisst e det en djungel..haha
  • Singoalla78
    choklaa skrev 2014-03-18 13:07:12 följande:
    Tittar in och försökte läsa ikapp en veckas skrivande men gav lätt upp. Nu är vi åter i sverige efter en vecka sol och bad. Resan gick så bra och lillen klarade värmen :) blev två badomgångar endast för mig en i korralreven ute på havet och en i lagunen. Dock lite smutsit vatten upptäckte jag efter att ha hoppat i.

Så i dag blev de badhuset och färdigbadat för denna gången..

9+5 i dag ska ringa bm i morgon för inskrivningssamtal.

Mår hur bra som helst känner inga krämpor eller täcken på graviditet. Lite jobbigt i bland när man läser alla inlägg här på de som orar sig och som de visat sig vara missfall men vi har fått se vår lilla älskling för 10 dagar sen så lugnet sitter fortfarande i :)
    Men guu va härligt :) låter ju underbart :)
    Tamara skrev 2014-03-18 13:01:29 följande:

Jag har också samma bm som jag har haft med 2 av de andra barnen, tyckte också det var kul att ses igen Har kub nästa vecka och då får man tiden till RUL. Så var det iaf förra gången och det var mindre än 2 år sedan så jag antar att det är samma. Här får man RUL ganska sent (v.20) eftersom alla får kub eller tidigt ultraljud då graviditeten dateras.
    Rul e samma här, v 20 ca :)
  • Singoalla78
    tasirvio skrev 2014-03-18 14:32:06 följande:
    Singoalla78, jo jag har nog tänkt amma, om det bara lyckas. Tycker det är viktigt att amma, åtminstone i början, om man bara kan. För alla lyckas det ju tyvärr inte. Jag tycker det är viktigt såväl för barnets immunförsvar som kontakten mellan mor och barn. Vet dock inte hur länge jag tänkt amma, troligtvis något mellan 3 och 6 månader. Vet att det finns de som ammar tills barnen ex är 2 år gamla, men det är nog ett stort no-no för mig ;) tycker att då barnet kan börja be om bröstet verbalt (med ord) så har det gått för långt.. men det är smaksak, så hoppas ingen här tar illa upp om de gjort det eller planerat att göra det :) 
    hahahaha aså just amning är en superkänslig fråga, jag ammade min son tills han var 3 år, men då var det ju "nappen" å trygghet pga omständigheter. Men jag kommer amma denna gng åxå iallafall 1 år - 1,5 om jag kan :)  Jag håller med om att amningen e superviktigt både för barnet å mamman för anknytning samt näringsmässigt :) Enl mig så e det bäst för barnet helt enkelt :)
Svar på tråden BF Oktober 2014