• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Singoalla78
    mamma 85 skrev 2014-03-18 11:35:13 följande:
    Du har ju själv skrivit deppinlägg om jag inte missminner mig. Så tycker inte du ska klanka ner på andra som vill skriva om sin oro. Vissa människor mår förjävligt under första trimestern och när man inte berättat för alla att man är gravid kan ju detta forum vara perfekt att ventilera sina tankar i.

Ett tips är ju att du inte läser sånt som stör dig. Du har kanske kommit lite längre i din graviditet och gjort nå ultraljud som fått dig att känna dig säkrare än andra här som kanske inte gjort ett enda och fortfarande är i ett tidigt skede. Man måste ju få ha känslor och man måste väl få ventilera dem här.
    saken e den här, att om en person är väldigt orolig å ventilerar det HELA tiden i varje inlägg med diverse problem kring smärta,oro, osv så smittar det lätt av sig till andra. Sådana som kanske inte alls varit oroliga kan bli det just pga det, så dennes ventialtion kan sätta skräck i andra, men det e klart attd et är helt oki.
    tasirvio skrev 2014-03-18 11:23:49 följande:
    Oj, här var det livat!

Tycker absolut inte att någon ska lämna tråden. Liksom det skrivits ett antal gånger redan är vi alla olika. Vi kan ju kanske försöka filtrera lite det vi skriver ändå, så att ingen behöver känna sig sårad. Då menar jag att man inte behöver kommentera negativt på något som den andra skrivit. Är man inte intresserad av att dela den erfarenhet som någon skriver om så får man väl skriva om sin egen erfarenhet istället eller helt enkelt strunta i det inlägget?

Jag känner med er som mår dåligt, många av mina vänner har verkligen mått dåligt under sina graviditeter, så kan förstå att det känns jobbigt, även om jag själv inte har erfarenhet av det.

Själv besväras jag endast av trötthet och orkeslöshet, är inte riktigt motiverad att göra någonting just nu, så istället sitter jag allt som oftast på eftermiddagarna i soffan och njuter av att ta det lugnt och veta att jag är gravid. Har lite börjat kolla runt på spjällsängar och barnvagnar på nätet, men vågar inte riktigt köpa något än ;)

Har idag gått in i v12, så nu är det bara en vecka kvar till den "magiska" gränsen :D
    Jag ska försöka å filtrera mina tankar framöver då man blir nästintill halshuggen för att man vill vara med i en tråd där man ser fram emot sin bebis å graviditet, men här talas det dagligen om foglossning, smärta,illamående osv. men absolut, jag ska försöka att sålla..
    Vi är i nästan samma vecka, å jag har nu i dagarna köpt på mig lite men avvaktar med vagn å dyl, har du bestämt vilken vagn du vill ha?
  • tasirvio

Singoalla78 förstår vad du menar med att det kan väcka oro hos andra, men det är även viktigt att de som är oroliga får ventilera sina tankar, så andra kan stötta och lätta på deras oro.. speciellt de som kanske inte har någon annan att prata med just nu.

Jag har fått lite saker i stil med potta, babybadkar och lite kläder, som min bror lämnade efter sig då de reste tillbaka till Norge..

Har inte bestämt mig för någon vagn ännu, kan hända att jag får/får köpa billigt en vagn av en k0mpis som inte behöver sin mera, så ska ta en titt på den först.. Har inte råd med en så dyr, max kring 3-4000kr..

Men jag vill gärna ha en vagn med 4 stora hjul där man kan ändra körriktningen genom att ändra "styret". Skulle gärna välja en med beige/brun färg.. ljus så den inte blir så varm, men inte för ljus så den ser smutsig ut hela tiden. Något i stil med den här kanske: https://www.hobbyhall.fi/web/store/lapset/vaunut-ja-rattaat/yhdistelmavaunut/abc-design-pramy-lux-yhdistelmavaunut-kova-kantokoppa-beige-valkoinen?#

Det här är alltså vårt första barn, så vi kommer att måsta införskaffa allt, men ska försöka hitta bra begagnade varor på nätet..

Själv då?

• jonie

Idag var jag på inskrivning! Kul att träffa samma bm som förra året :) Roligast är ju att få datum till RUL, nu väntar en lååång väntan på 7 veckor innan det är dags; 8 maj. Har ni andra fått datum för RUL?

• Lillium
    jonie skrev 2014-03-18 12:15:10 följande:
    Idag var jag på inskrivning! Kul att träffa samma bm som förra året :) Roligast är ju att få datum till RUL, nu väntar en lååång väntan på 7 veckor innan det är dags; 8 maj. Har ni andra fått datum för RUL?

Jag har tid den 5/5 men först är det kub den 25/3
  • mitthemligajag
    Singoalla78 skrev 2014-03-18 11:45:29 följande:
    saken e den här, att om en person är väldigt orolig å ventilerar det HELA tiden i varje inlägg med diverse problem kring smärta,oro, osv så smittar det lätt av sig till andra. Sådana som kanske inte alls varit oroliga kan bli det just pga det, så dennes ventialtion kan sätta skräck i andra, men det e klart attd et är helt oki.
    tasirvio skrev 2014-03-18 11:23:49 följande:Oj, här var det livat!

Tycker absolut inte att någon ska lämna tråden. Liksom det skrivits ett antal gånger redan är vi alla olika. Vi kan ju kanske försöka filtrera lite det vi skriver ändå, så att ingen behöver känna sig sårad. Då menar jag att man inte behöver kommentera negativt på något som den andra skrivit. Är man inte intresserad av att dela den erfarenhet som någon skriver om så får man väl skriva om sin egen erfarenhet istället eller helt enkelt strunta i det inlägget?

Jag känner med er som mår dåligt, många av mina vänner har verkligen mått dåligt under sina graviditeter, så kan förstå att det känns jobbigt, även om jag själv inte har erfarenhet av det.

Själv besväras jag endast av trötthet och orkeslöshet, är inte riktigt motiverad att göra någonting just nu, så istället sitter jag allt som oftast på eftermiddagarna i soffan och njuter av att ta det lugnt och veta att jag är gravid. Har lite börjat kolla runt på spjällsängar och barnvagnar på nätet, men vågar inte riktigt köpa något än ;)

Har idag gått in i v12, så nu är det bara en vecka kvar till den "magiska" gränsen :D
    Jag ska försöka å filtrera mina tankar framöver då man blir nästintill halshuggen för att man vill vara med i en tråd där man ser fram emot sin bebis å graviditet, men här talas det dagligen om foglossning, smärta,illamående osv. men absolut, jag ska försöka att sålla..
    Vi är i nästan samma vecka, å jag har nu i dagarna köpt på mig lite men avvaktar med vagn å dyl, har du bestämt vilken vagn du vill ha?
    Tills viss del kan jag hålla med dig singoalla!! Jag är nog en av dom som haft de värst här inne... Jag har berättat och i början var det många som undrade, och jag tycker att alla har rätt att berätta om sina känslor och tipsa varandra om saker! De är vara posetivt!! men sen kan jag hålla med om ( inget konkret just i denna tråd) om när folk skriver typ, "mitt missfall började precis så" "inte vet jag men jag kände precis så mer mitt utomkveds" och de tycker jag är skit!!! Vi ska stötts varandra, men även i jobbiga tider, och just dessa första veckor är ofta jobbiga, rent pain in the ass för vissa... För mig, och dom tips och pepp jag då fått här har varit suuuper!! Okej jag kom inte så långt med detta, men så här tänker iaf jag!
  • västkustmamma
    Singoalla78 skrev 2014-03-18 11:00:13 följande:
    Näe man kan ju inte läsa av ett tonläge så det kan ju lätt bli fel....:/  Jag har åxå varit väldigt orolig för Mf med tanke på att jag fick ett i nov å har haft ett x innan dess, jag är orolig men försöker tänka positivt å tänka att jag väntar barn å inte missfall...

Jag tänker att du inte menade något illa i alla fall, utan att vi som sagt är olika Tråkigt att höra om din tidigare oro - håller helt med dig - tänker också att jag väntar barn och inte missfall. Mycket kan hända, men det får jag hantera när det händer! Själv har jag redan en enkelvagn men kommer behöva köpa en syskonvagn då lilleman är så liten. Vilken djungel!!!
  • SysterAnna

Är inte meningen med tråden att man skall kunna ventilera sådant som oroar eller glädjer en? Sen hur mycket privat man skriver är väl upp till var och en? Som många skriver så är ju oftast första trimestern den jobbigaste, just där vi alla befinner oss nu. Står ju även en hel del positivt med lyckade ul osv. 

• tasirvio

Såg nu att min tidigare länk inte fungerade.. hoppas den är gör det istället
    https://www.hobbyhall.fi/web/store/lapset/vaunut-ja-rattaat/yhdistelmavaunut/abc-design-pramy-lux-yhdistelmavaunut-kova-kantokoppa-beige-valkoinen?#

• SysterAnna
    jonie skrev 2014-03-18 12:15:10 följande:
    Ska dit den 12/5!
  • SysterAnna
    tasirvio skrev 2014-03-18 11:59:29 följande:
    Singoalla78 förstår vad du menar med att det kan väcka oro hos andra, men det är även viktigt att de som är oroliga får ventilera sina tankar, så andra kan stötta och lätta på deras oro.. speciellt de som kanske inte har någon annan att prata med just nu.

Jag har fått lite saker i stil med potta, babybadkar och lite kläder, som min bror lämnade efter sig då de reste tillbaka till Norge..

Har inte bestämt mig för någon vagn ännu, kan hända att jag får/får köpa billigt en vagn av en k0mpis som inte behöver sin mera, så ska ta en titt på den först.. Har inte råd med en så dyr, max kring 3-4000kr..

Men jag vill gärna ha en vagn med 4 stora hjul där man kan ändra körriktningen genom att ändra "styret". Skulle gärna välja en med beige/brun färg.. ljus så den inte blir så varm, men inte för ljus så den ser smutsig ut hela tiden. Något i stil med den här kanske: www.hobbyhall.fi/web/store/lapset/ vaunut-ja-rattaat/yhdistelmavaunut/abc-design-pram y-lux-yhdistelmavaunut-kova-kantokoppa-beige-valko inen?#

Det här är alltså vårt första barn, så vi kommer att måsta införskaffa allt, men ska försöka hitta bra begagnade varor på nätet..

Själv då?
    Tror att man kan vända styret på det sättet på crecent classic. Den har även fyra fasta hjul och brukar inte kosta mer än fyra-femtusen ny med liggdel. 
Svar på tråden BF Oktober 2014