• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • mitthemligajag
    Jempan85 skrev 2014-03-27 19:15:50 följande:
    Vilken vecka är du i? Jag försökte nyss för första gången och hörde bara mina egna hjärtslag. Jag tänker att jag kanske har för mycket ljudisolerande fett i vägen. :(
    12+4 idag :) ja så kan de ju absolut vara, eller att den ligger väldigt långt bak, vilken vecka är du i?
  • mitthemligajag
    Mymmlan skrev 2014-03-27 21:18:49 följande:

Hörni som köpt doppler, jag är också sugen men hur är det med risker för bebis? är det några risker med att lyssna (mer än att man kanske stressar upp sig om man inte hör något). Det är bara här på fl jag läst om det.

Jag googlade massor innan jag köpte min! De finns inga konstaterade risker med att använda dobbler mer än att de kan vara stressande för fostret, ulljudvågorna är ju något konstig för fostret, men de är inte skadligt om man inte håller på massor eftersom de inte är hälsosamt att vara stressad! Men en gång i veckan är okej, i USA används dobbler i nästan varje hem och används vid varje kontroll där! De enda som de stod att de inte var riktigt beprövat var koncentrations svårigheter och inlärnings svårigheter vid användning väldigt ofta! Sen tänker jag lite så här, de är ju starkare strålar med ul, och jag har då gjort ca 5 st under ett dygn som mest i tidig grav, så om läkarna utsätter en levande krabat för de, så ska nog se här också vara okej användning (med sunt förnuft) :)
  • Jempan85
    mitthemligajag skrev 2014-03-27 23:07:11 följande:
    12+4 idag :) ja så kan de ju absolut vara, eller att den ligger väldigt långt bak, vilken vecka är du i?
    Jag är bara i v 10+5 så det kanske är lite tidigt. Men folk på youtube hör ju tidigare än så. Jag blev, precis som du, väldigt orolig av att läsa hemska saker här på fl. Hade varit sååååå skönt att höra att allt var bra därinne! :(
  • mitthemligajag
    Jempan85 skrev 2014-03-27 23:21:36 följande:
    Jag är bara i v 10+5 så det kanske är lite tidigt. Men folk på youtube hör ju tidigare än så. Jag blev, precis som du, väldigt orolig av att läsa hemska saker här på fl. Hade varit sååååå skönt att höra att allt var bra därinne! :(
    Jag har en från caremaxx och där står de från v 12 och jag har för mig att de gör de på angelsound också så de är nog bara för tidigt
  • MrsGalotti

På vissa står det 12v, på andra 14 och även 16. Jag skulle hemskt gärna vilja köpa en för att kunna lyssna hemma men samtidigt så vet jag att jag kommer få panik när jag inte hör nåt... Precis som jag fick när vi inte såg bebisen på ul första gången.

Och att inte höra nåt tidigt är inte alls ovanligt.

• Irmeline

Idag kände jag bebis sparka för första gången (då jag var helt säker iaf), v14. Tror jag kände v16 senast, så tidigare denna gång. Tror det är för att jag vet hur det ska kännas :) förra gången kände jag varje dag från v.17-18 ung.

Minns när jag kom på rul v18 och de genast visade ett tickande hjärta, jag kände mig inte så orolig då den kickat mig ordentligt precis innan vi gick in på undersökningen :)

• Cazza

Jag tror jag känner mina sparka med! I v 13. Men de är ju två ..;)

• manda123

Idag fick vi äntligen se våran lilla skrutt på vårt första ul. KUB testet såg väldigt bra ut också, så nu kan man äntligen slappna av och andas ut och njuta av graviditeten :) nytt bf är nu 8/10, två dagar tidigare än vad vi trodde :)

• mittlivsomjosefine

Hur känner ni för att ta reda på könet? :)

Med sonen gjorde vi inte det. Men den här gången är jag lite sugen på det faktiskt. Det är ju himla spännande det också tänker jag, när de letar och undersöker.

Däremot vet jag ju att de aldrig kan säga helt säker vilket kön bebisen har förrän den är född, och det är en av anledningarna till att jag tvekar. Kommer ju ställa in mig på det de säger på ultraljudet och om det visar sig vara fel tror jag att det kommer kännas konstigt...

Någon med erfarenhet? :)

• Cynric
    mittlivsomjosefine skrev 2014-03-28 12:56:43 följande:

Hur känner ni för att ta reda på könet? :)

Med sonen gjorde vi inte det. Men den här gången är jag lite sugen på det faktiskt. Det är ju himla spännande det också tänker jag, när de letar och undersöker.

Däremot vet jag ju att de aldrig kan säga helt säker vilket kön bebisen har förrän den är född, och det är en av anledningarna till att jag tvekar. Kommer ju ställa in mig på det de säger på ultraljudet och om det visar sig vara fel tror jag att det kommer kännas konstigt...

Någon med erfarenhet? :)

Vi tog reda på könet med första barnet. en pojke utan tvekan på ultraljudet även för en novis som mig:.-) Han var inte blyg!
    Men andra barnet tog vi inte reda på vad det var men ut kom en till pojke.

Denna gång vill vi ta reda på kön då jag kommer behöva smälta m det är en flicka. Helt inställd på en tredje pojke
Svar på tråden BF Oktober 2014