• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Lillium
    JennyL88 skrev 2014-08-01 13:01:02 följande:

Nu har jag fått mig en sjukskrivning och skickat in ansökan om graviditetspenning.

Är de någon som känner av ett tryck neråt? Det ilar och trycker neråt, ont och obehagligt, mår även illa. Hjälper inte med smärtstillande. Känns ju nästan som bebis vill fixera sig eller nåt. Ska till barnmorskan på måndag, hon borde ju kunna känna var bebis har huvudet.

Jag känner också ett tryck neråt och jag misstänker att hon har vänt sig för jag kände hickningar väldigt långt ner igår. Lite obehagligt med trycket och jag känner mig tyngre och alldeles otymplig. Dessutom är det 30 grader på kontoret och jag ska jobba 6 veckor till..

Jaja nu är det helg och på söndag går jag in i v.32 :)
  • mitthemligajag
    marmik skrev 2014-08-01 14:26:06 följande:
    Är inte så hemma på det här med FK... men både sjukskrivning och GP? 
    Hon menar nog att hon fått sjukskrivning tills att gravpenning eventuellt blir godkänd :)
  • JennyL88
    mitthemligajag skrev 2014-08-01 20:06:29 följande:

Hon menar nog att hon fått sjukskrivning tills att gravpenning eventuellt blir godkänd :)

Precis
    BF 15 oktober
  • JennyL88

Nyss hemkommen från förlossningen, då jag fick förvärkar som blev intensiva och inte försvann. Fick ligga bevakad en stund och fick bricanyl så de stannade av. Kollade bebisen på ultraljud och att tappen inte mognat. Så himla skönt att jag inte börjat öppna mig. Bebis mår super och ligger med huvudet långt nere men inte fixerad. Nu är jag och resten av familjen trötta, blev yr och vimsig av medicinen.

BF 15 oktober
  • marmik
    JennyL88 skrev 2014-08-01 20:17:08 följande:
    Precis
    Aha, men vad är skillnaden egentligen? Har själv börjat fundera på hur jag ska göra då jag har börjat få rejält ont i ryggen. Har en 25%-ig sjukskrivning nu och känner att det kanske lutar åt att jag inte kommer att kunna jobba så mycket längre, handläggningen av gp tar 30 dagar typ (vad jag förstår av andra här) och då kan jag väl lika bra bli sjukskriven? Man får väl 80% oavsett??
  • JennyL88
    marmik skrev 2014-08-01 20:41:44 följande:

Aha, men vad är skillnaden egentligen? Har själv börjat fundera på hur jag ska göra då jag har börjat få rejält ont i ryggen. Har en 25%-ig sjukskrivning nu och känner att det kanske lutar åt att jag inte kommer att kunna jobba så mycket längre, handläggningen av gp tar 30 dagar typ (vad jag förstår av andra här) och då kan jag väl lika bra bli sjukskriven? Man får väl 80% oavsett??

Vet inte exakt skillnaden men gp kan man ju bara få 60dagar innan bf. Så det var därför läkaren sjukskrev mig.
    BF 15 oktober
  • Tamara
    Sjukskriven kan man alltid bli men man vet inte förrän efter flera veckor om sjukskrivningen godkänns av fk.
  • mitthemligajag
    själva skillnaden som jag förstått det är, gravpenning får du beviljat för att arbetsplatsen inte är anpassad för gravida, du får göra jobbiga ansträngande saker som kroppen inte klarar av men du får de inte om du tex sitter på kontor hela dagarna utan typ lyfter tunt eller står i butik utan möjlighet till att sätta dig. Grav penning har alltså inte med ditt tillstånd som gravid att göra, om du har ont eller inte utan bara om ap,

sjukskrivning blir du om du är sjuk och har ont, men en läkare kan inte sjukskriva dig om du mår bra men har en jobbig position på jobbet, då krävs de att du har ont.

Sen är de väl samma pengar, alltså 80% av lön. Men gravpenning om du får de beviljat får du 60 dagar innan tills 11 dagar innan bf.
  • sandramarlene
    mitthemligajag skrev 2014-08-02 07:18:53 följande:
    själva skillnaden som jag förstått det är, gravpenning får du beviljat för att arbetsplatsen inte är anpassad för gravida, du får göra jobbiga ansträngande saker som kroppen inte klarar av men du får de inte om du tex sitter på kontor hela dagarna utan typ lyfter tunt eller står i butik utan möjlighet till att sätta dig. Grav penning har alltså inte med ditt tillstånd som gravid att göra, om du har ont eller inte utan bara om ap,

sjukskrivning blir du om du är sjuk och har ont, men en läkare kan inte sjukskriva dig om du mår bra men har en jobbig position på jobbet, då krävs de att du har ont.

Sen är de väl samma pengar, alltså 80% av lön. Men gravpenning om du får de beviljat får du 60 dagar innan tills 11 dagar innan bf.
    Precis så :) sedan som en annan nämnde, Sjukskriven kan du alltid bli av läkare men det är inte alls säkert att man blir beviljad ersättning från försäkringskassan för det :) men man ska ju såklart sjukskriva sig om man inte alls klarar av att jobba pga. Tex. Svåra foglossningar.

Med sonen blev jag först sjukskriven 1 månad innan jag fick grav.penning, det gick igenom fk och jag fick ersättning. Då hade jag svåra foglossningar och skolios sedan tidigare. Hade säkert kunnat blivit sjukskriven nu också då jag åter igen har foglossning och utöver skoliosen dragit på mig ischias (inte falsk) sedan förra förlossningen :) men jag kriga på, hade jag inte haft 4 veckors semester och fått grav.penning beviljat hade jag nog måsta sjukskrivit mig.

Men försäkringskassan kan vara riktigt griniga! Man ska sitta med läkaren när han skriver på pappren så man ser att han verkligen skriver grundligt varför man inte kan fortsätta jobba. :)
  • Irmeline

Sista dagen på semestern idag och blivit förkyld! Sover dessutom risigt pga magen och värmen. Ska jobba 8v till, orkar inte. Ångrar att jag bestämt att jobba så länge... Vill bara vila och boa.

Svar på tråden BF Oktober 2014