• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • DinaMii
    JennyL88 skrev 2014-08-04 17:49:03 följande:

Varit hos barnmorskan idag och allt såg bra ut. Men denna bebisen blir troligtvis mindre då sf-kurvan är i mitten och med dottern låg jag på den övre. Har haft känslan av att jag har mindre mage denna gången. Någon mer som de märker skillnad?

BF 15 oktober
    Jag har oxå mindre mage nu. Med sonen låg jag på översta kurvan hela tiden, nu ligger jag strax över medel. Men det kunde ändras snabbt sa bm.. Men förhoppningsvis får jag en mindre bebis nu.. Det är så jobbigt att bära runt på en bjässe :p
  • Tamara
    JennyL88 skrev 2014-08-04 17:49:03 följande:

Varit hos barnmorskan idag och allt såg bra ut. Men denna bebisen blir troligtvis mindre då sf-kurvan är i mitten och med dottern låg jag på den övre. Har haft känslan av att jag har mindre mage denna gången. Någon mer som de märker skillnad?

BF 15 oktober
    Jag har hittills mindre sf mått denna gången jämfört med alla tre tidigare graviditeter. Hoppas det håller i sig och att jag faktiskt får ett barn under 4 kg denna gången!
  • karpas

Är det någon här som har graviditets diabetes? Vilka värden har ni då haft? Jag gjorde en glukos belastning för två v sen. Innan låg den på 5,5 och sen på 10,8. Fast jag tror inte det hann gå fullt 1 1/2 Tim efter att jag drack glukoset. I helgen har jag kollat före frukost och 1 1/2 -2 Tim emellan. Har legat på Max 5,5 före frukost och sen 5,8-6,4. Känns som att det ändå är ganska normala värden. Eller?

• MeEmmA
    karpas skrev 2014-08-04 20:31:38 följande:

Är det någon här som har graviditets diabetes? Vilka värden har ni då haft? Jag gjorde en glukos belastning för två v sen. Innan låg den på 5,5 och sen på 10,8. Fast jag tror inte det hann gå fullt 1 1/2 Tim efter att jag drack glukoset. I helgen har jag kollat före frukost och 1 1/2 -2 Tim emellan. Har legat på Max 5,5 före frukost och sen 5,8-6,4. Känns som att det ändå är ganska normala värden. Eller?

Det är helt ok värden, lite går ju sockret upp såklart när man har ätit. Har inte diabetes själv, men har behandlat många med det när jag jobbade i vården.

Men fy för att få gravdiabetes!
  • karpas
    MeEmmA skrev 2014-08-04 20:46:35 följande:

Det är helt ok värden, lite går ju sockret upp såklart när man har ätit. Har inte diabetes själv, men har behandlat många med det när jag jobbade i vården.

Men fy för att få gravdiabetes!

Jag tycker inte heller värdena är dåliga, men BM har redan skickat remiss till dietist. Nåja, är inte orolig. Fast jag tror det varma vädret gjorde att sockret tillfälligt var i obalans. Äta regelbundet i värmen är svårt. Ska till BM på torsdag så vi får väl se vad hon säger.
  • MeEmmA
    karpas skrev 2014-08-04 20:57:14 följande:
    Jag tycker inte heller värdena är dåliga, men BM har redan skickat remiss till dietist. Nåja, är inte orolig. Fast jag tror det varma vädret gjorde att sockret tillfälligt var i obalans. Äta regelbundet i värmen är svårt. Ska till BM på torsdag så vi får väl se vad hon säger.
    Över 10 e ju för högt, så det e ju bra att hon tar det på allvar.

Men känner du själv några symtom, tex att du blir törstig, kissar mycket osv? Fast det e iofs svårt med alla gravsymtom samtidigt :) hoppas att det e bra iaf! Själv har jag gått runt med uvi nu utan att ha en aning om det, brukar känna av det direkt annars.

Lycka till på torsdag!
  • choklaa

Vi har nu 70 dagar kvar till bf och 13 dagar innan vi sätter oss i bilen och tar oss hem mot Sverige. Har åkt runt med bilen i hela Europa och sonen har tagit de super bra. Sista två veckorna kommer tillbringas i Kroatien, i går hade jag extrems värkar och bebis trängde på så jag fick uppsöka läkare. Allt såg bra ut dock låg den väldigt långt ner och hon tyckte magen också sjunkit ner mycket. Fick bekräftat att det blir en lillebror som känns super mysigt. Och hoppas man kan njuta av resten av semestern innan de dags att återvända till arbetet.

• MissLis

Jag hoppas också på en mindre bebis! Sonen vägde 4270g och det var stort!

Ligger precis på normalkurvan och hoppas ligga kvar där resten av tiden.... Med sonen sköt den iväg efter vecka 31

Bf 21 oktober
  • mitthemligajag

Om de var någon mer som inte hade koll på de där med fl så kan jag nu svara efter att ha ringt till fk. Det går inte att basera föräldraledigheten på förra årets lön utan de är månadslön som gäller! De som kan vara är om man ibland hand ob tillägg osv så kan dom behöva gå tillbaka för att räkna ut ett snitt :) tråkigt för mig :p

• sandramarlene

SF-måttet kollas ju bara för att se så bebisen växer som den ska och följer sin kurva. Sen om man ligger över medel kan man ju få en liten bebis ändå, lika väl som man kan få en stor bebis även fast man ligger under medel :)

Jag låg precis mitt på medel sträcket hela tiden med william och han vägde 3950 när han föddes och jag sprack så pass så det blev op och då tycker inte jag han va så stor, ligger samma nu men får se hur stor hon är när hon kommer ut :)

Svar på tråden BF Oktober 2014