• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • JennyL88
    sandramarlene skrev 2014-08-05 18:02:21 följande:

SF-måttet kollas ju bara för att se så bebisen växer som den ska och följer sin kurva. Sen om man ligger över medel kan man ju få en liten bebis ändå, lika väl som man kan få en stor bebis även fast man ligger under medel :)

Jag låg precis mitt på medel sträcket hela tiden med william och han vägde 3950 när han föddes och jag sprack så pass så det blev op och då tycker inte jag han va så stor, ligger samma nu men får se hur stor hon är när hon kommer ut :)

Men usch vad jobbigt stackare. Jag låg på övre kurvan med dottern för 2år sedan och hon vägde 3950gram, men jag gick över tid 14dagar. Själv behövde jag bara 3stygn, så jag hade nog lite tur.
    BF 15 oktober
  • Irmeline
    JennyL88 skrev 2014-08-05 19:56:02 följande:
    Men usch vad jobbigt stackare. Jag låg på övre kurvan med dottern för 2år sedan och hon vägde 3950gram, men jag gick över tid 14dagar. Själv behövde jag bara 3stygn, så jag hade nog lite tur.
    Min dotter vägde över 4 och var 54cm lång, sprack inget alls, så det kan nog bero även på annat. Huvudets omfång är ju det kritiska, och om det går snabbt eller inte i krystningsskedet. Jag hade en utdragen krystningsfas utan krystvärkar, vilket var väldigt ansträngande men som kanske hade andra fördelar ;) Sen så hade jag två barnmorskor som höll runt öppningen, det hjälpte nog också!
  • sandramarlene
    Irmeline skrev 2014-08-05 21:02:36 följande:
    Min dotter vägde över 4 och var 54cm lång, sprack inget alls, så det kan nog bero även på annat. Huvudets omfång är ju det kritiska, och om det går snabbt eller inte i krystningsskedet. Jag hade en utdragen krystningsfas utan krystvärkar, vilket var väldigt ansträngande men som kanske hade andra fördelar ;) Sen så hade jag två barnmorskor som höll runt öppningen, det hjälpte nog också!
    Jag hade också två barnmorskor :) plus en elev fast det kändes som att det va 6 pers i rummet! Jo varför jag sprack va för att det gick väldigt fort i krystningskedet, en kant fanns kvar som dom fick trycka undan och en axel fastnade i farten :) jag tyckte det va jobbigast att dom sa att jag gatt få ryggbedövning för op men jag vägrade då jag klarat mig hela förlossningen utan och jag hatar nålar så jag blev sövd tack och lov :) men jag fick aldrig veta hur omfattande jag spruckit heller trots att jag frågade, förns jag såg en dokumentär om de som spruckit och inte fått hjälp/ blivit opererade och fick då se att jag hade samma grad som dom (läst i journalen) :) men det va/ är inget jag lider av. Men jag hoppas jag slipper skriva så pass denna gång :)

58 dagar kvar!! Jag längtar som en tok! :D
  • Bellsam

Mitt sf-mått har legat över kurvan på båda mina söner näe jag väntade dom men ut kom en pojke på 3200 gram och nästa kom tre år senare och vägde 3240 gram. Visserligen var de 13 dagar tidiga bägge två men trodde ändå de skulle vara större :) Nu väntar jag en tjej med en ny sambo så får se hur stor hon är när hon kommer ut. Spännande.

• karpas

Jag har tre tjejer och den äldste kom 11 dagar före bf och vägde 2990gr. Tvåan kom 16 dagar före bf och vägde 3740gr. Trean kom på bf dag och vägde 4390gr. Nu får vi se vad fyran kommer väga, men hoppas verkligen inte att jag går över för mina barn verkar bli större för varje gång. Ska på viktuppskattning så får vi väl se vad de säger och om det stämmer.

• kalleankan

Låg också på mittenkurvan hela vägen, pojken vägen 4165, 54cm, nästan en vecka för tidigt.. Han hade väldigt stort huvud också och fastnade, men slapp spricka.. Undrar hur det slutat om jag gått över tiden..

Försökte tjata till mig ett tillväxtultraljud nu men fick inte :P Men nu har jag betalat privat ist så imorgon får jag se.. Sen så kan dom ha väldigt fel på tul också men :)

• Bellsam

Det är så härligt att vara gravid och småbarnsförälder ibland. Min natt:
    Jag kunde först inte somna för att jag hade tokont i magen. Tog ett par timmar innan det gick över. Då började självklart hungerkänslan att göra sig påmind. Bara att gå upp och leta fram något snabbt att stoppa i sig. Äntligen kan man kanske sova! Men nej, då vaknar barn nr 1 och vi får bära in honom till våran säng. Detta gör att man vaknar till lite. Lagom tills man känner att man kanske kan somna så börjar man få världens halsbränna. Härligt! Bara att knapra äcklig Gaviscon, drömma om att det är godis, och ligga en halvtimme och försöka få bort resterna av det från tänderna. Nu ska jag väll kunna få sova! Javisst, ÄNTLIGEN, i 5 minuter. Då kommer barn nr 2 in för att han har drömt världens mardröm. Bara att lägga honom på andra sidan om än. Trångt och härligt. Fortfarande trött så tror att jag ska kunna somna tills jag helt plötsligt får upp en liten härlig spya i munnen. Man känner sig sådär härligt fräsh i munnen och får springa upp till toaletten. Mår inte illa men småspyor kommer upp flera gånger på rad. Och alla vet väll hur härligt det är med spysmak i munnen! Letade fram lite mjölk och hoppades på det bästa. En timme senare slutade det hela och äntligen kunde jag väll få sova!? Yes. Men det tar tid när man har två barn med närhetsbehov och ligger och skedar än både framifrån och bakifrån och helst med en mjuk armbåge i ansiktet också, men nu kunde jag sova!!! Klockan sju vaknar barn nr 1 och väcker mig för att berätta att han ska gå upp. Tack för den. Idag kapitulerar jag.

• mitthemligajag
    Bellsam skrev 2014-08-07 10:09:29 följande:

Jag kunde först inte somna för att jag hade tokont i magen. Tog ett par timmar innan det gick över. Då började självklart hungerkänslan att göra sig påmind. Bara att gå upp och leta fram något snabbt att stoppa i sig. Äntligen kan man kanske sova! Men nej, då vaknar barn nr 1 och vi får bära in honom till våran säng. Detta gör att man vaknar till lite. Lagom tills man känner att man kanske kan somna så börjar man få världens halsbränna. Härligt! Bara att knapra äcklig Gaviscon, drömma om att det är godis, och ligga en halvtimme och försöka få bort resterna av det från tänderna. Nu ska jag väll kunna få sova! Javisst, ÄNTLIGEN, i 5 minuter. Då kommer barn nr 2 in för att han har drömt världens mardröm. Bara att lägga honom på andra sidan om än. Trångt och härligt. Fortfarande trött så tror att jag ska kunna somna tills jag helt plötsligt får upp en liten härlig spya i munnen. Man känner sig sådär härligt fräsh i munnen och får springa upp till toaletten. Mår inte illa men småspyor kommer upp flera gånger på rad. Och alla vet väll hur härligt det är med spysmak i munnen! Letade fram lite mjölk och hoppades på det bästa. En timme senare slutade det hela och äntligen kunde jag väll få sova!? Yes. Men det tar tid när man har två barn med närhetsbehov och ligger och skedar än både framifrån och bakifrån och helst med en mjuk armbåge i ansiktet också, men nu kunde jag sova!!! Klockan sju vaknar barn nr 1 och väcker mig för att berätta att han ska gå upp. Tack för den. Idag kapitulerar jag.

Åh stackare :( hoppas nästa natt blir bättre
  • Aftonstjärna
    Bellsam skrev 2014-08-07 10:09:29 följande:

Jobbigt! Det finns vissa fördelar med att vänta sladdis! Mina stora barn är 8 och 12 så jag får sova gott för mej själv.

Jag har istället drabbats av allergi av något slag (något gräs som blommar kanske). Nyser och snörvlar och ögonen kliar. Brukar inte vara känslig annars, men fick symptom på pollen i våras också, hoppas det bara är graviditeten som gör mej känslig!  
    bf 23 oktober
  • mitthemligajag

Bör man vara oroa sig om bebisen rört sig mindre i två dagar? Alltså verkligen lite, hon rör sig och jag känner henne men inte alls som vanligt? Jag får liksom inte liv i henne som jag brukar få

Svar på tråden BF Oktober 2014