• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • JennyL88
    mitthemligajag skrev 2014-08-07 15:07:09 följande:

Bör man vara oroa sig om bebisen rört sig mindre i två dagar? Alltså verkligen lite, hon rör sig och jag känner henne men inte alls som vanligt? Jag får liksom inte liv i henne som jag brukar få

Skada inte att ringa förlossningen och prata med dom. De hade jag nog gjort, bättre än att oroa sig.
    BF 15 oktober
  • banan123

Knackar det till i eran kroppar med? Googlat lite på det och vissa påstår att det ska vara bebisen som suger på tummen. När bebisen drar ut tummen liksom och andra säger bäckenbotten? Jag känner inget när det knackar till. Och han kan vara i full ackt eller sovandes när det kommer.. Undra vad det är? :)

• mitthemligajag
    banan123 skrev 2014-08-07 15:51:51 följande:

Knackar det till i eran kroppar med? Googlat lite på det och vissa påstår att det ska vara bebisen som suger på tummen. När bebisen drar ut tummen liksom och andra säger bäckenbotten? Jag känner inget när det knackar till. Och han kan vara i full ackt eller sovandes när det kommer.. Undra vad det är? :)

Läste om de där för ngn dag sen i ngn tråd, då hade ngn frågat barnmorskan och flera hade hört att de är bebisens leder??? :p
  • banan123
    mitthemligajag skrev 2014-08-07 17:32:33 följande:

Läste om de där för ngn dag sen i ngn tråd, då hade ngn frågat barnmorskan och flera hade hört att de är bebisens leder??? :p

Ja jag läste också det någonstans men det verkar omöjligt. Barnet har ju mjuka leder. Läste även att det kunde vara fostervattensbubblor som spricker?

Får höra med bm nästa gång. Trodde det var någon som redan visste kanske..
  • Aftonstjärna

Har haft det under mina tidigare graviditeter, men har inte fått något tillförlitligt svar på vad det är. Ljudet lät som ett ganska högt knäppande eller knaxande.

bf 23 oktober
  • Bellsam

Min bebis har börjat sparka annorlunda. Det är mer som vibrerande sparkar än en enda. Var hos barnmorskan idag men glömde fråga henne om det men däremot så lyssnade hon på hjärtljudet och trodde bebisen var stressad :/ Hur gör man för att lugna ner bebisen? Varför kan bebisen vara stressad?

• kalleankan
    Bellsam skrev 2014-08-07 19:25:37 följande:

Min bebis har börjat sparka annorlunda. Det är mer som vibrerande sparkar än en enda. Var hos barnmorskan idag men glömde fråga henne om det men däremot så lyssnade hon på hjärtljudet och trodde bebisen var stressad :/ Hur gör man för att lugna ner bebisen? Varför kan bebisen vara stressad?

Jag vet inte vad som kan göra den lugnare.. Men man ska väl kontakta förlossningen om bebisens fosterrörelser ändras mycket.. Eftersom din bm sa att den verkade stressad skulle i alla fall jag ringa och berätta för förlossningen så kanske dom har någon teori om varför.. Eller om dom vill att du ska komma in för kontroll?

Dom brukar ju kunna det mesta o ha svar för råd och så :)
  • MissLis
    sandramarlene skrev 2014-08-05 18:02:21 följande:

SF-måttet kollas ju bara för att se så bebisen växer som den ska och följer sin kurva. Sen om man ligger över medel kan man ju få en liten bebis ändå, lika väl som man kan få en stor bebis även fast man ligger under medel :)

Jag låg precis mitt på medel sträcket hela tiden med william och han vägde 3950 när han föddes och jag sprack så pass så det blev op och då tycker inte jag han va så stor, ligger samma nu men får se hur stor hon är när hon kommer ut :)

Ja så är det ju. Men förra graviditeten (med andra barnet) så sköt den iväg och la sig på en helt annan kurva. Sånt brukar vara ett tecken på ett större barn och mycket riktigt, hamnvärden 4270g... Men tack gode värld så sprack jag inget, men blev lite chockade när jag hörde hur stor han var. Det är tur man inte vet sånt når man ligger och krystar
    Bf 21 oktober
  • sandramarlene
    MissLis skrev 2014-08-07 20:04:19 följande:
    Ja så är det ju. Men förra graviditeten (med andra barnet) så sköt den iväg och la sig på en helt annan kurva. Sånt brukar vara ett tecken på ett större barn och mycket riktigt, hamnvärden 4270g... Men tack gode värld så sprack jag inget, men blev lite chockade när jag hörde hur stor han var. Det är tur man inte vet sånt når man ligger och krystar smile5.gif
    Bf 21 oktober
    Haha ja visst är det det :) det jag fått höra som är positivt med större bäbisarna är att dom hjälper till mer i utdrivningskedet. Tycker synd om dom som föder 5 kilos klumpar :/ jag hoppas innerligt att jag slipper spricka denna gång, iaf så pass mycket som jag gjorde sist men det är inte så vanligt att det sker igen vad jag läst mig till :) att spricka känns ju inget, dock obehagligt när de syr :)
  • Aftonstjärna
    Bellsam skrev 2014-08-07 19:25:37 följande:

Kanske det börjar bli trångt i magen? Brukar börja kännas mer som dova dunsar när babyn inte längre har utrymme att kicka fritt :)
    bf 23 oktober
Svar på tråden BF Oktober 2014