• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • mitthemligajag
    Olivine skrev 2014-09-01 15:03:27 följande:

Ah, dessa uppfriskande pikar på jobbet om hur stor jag är. Det blir liksom aldrig uttjatat att de frågar mig om det "inte är dags snart?!" eller om det "inte blir trillingar?!". Eller klassikern - att inleda möten med att säga att de hoppas att vi hinner ha mötet innan jag ska föda barn.
    Förra veckan kom en manlig kollega och kände på min mage, helt utan förvarning. Jag blev helt paff och stel.

Det känns som att man bara är en stor kropp i andras ögon nu.

Usha för de där med att folk tar för sig och tar en på magen, inte okej! Själv får jag heeela tiden höra att magen är liten och söt och att folk blir chockade när jag säger att jag är i v 35... Och min mage är heeeelt perfekt enligt kurvan och ändå är jag 165 lång så den borde ju se stor ut! Men nej, folk ska kommentera och ha sig... Suck
  • Baktakt
    Olivine skrev 2014-09-01 16:27:31 följande:
    Så folk kommer alltså med den typen av kommentarer oavsett storlek på gravidmagen. Folk verkar ha ett sånt stort behov av att kommentera det!

Jag antar att ni också har fått höra hemska förlossningsberättelser, helt utan att ni har bett om det. Det är också en rätt märklig social företeelse.
    Tror det är någon form av omtanke från folk som har lite "otur när de tänker", men det blir ju inte roligare för det.

Den enda förlossningsberättelse jag minns att jag fått höra utan att be om det var på mitt första jobb när en tjej berättade en "Ystad till Happaranda"-historia. Då var jag visserligen barnsjuk, men tio år från att få barn #1. Nej! Ett ex moster berättade att hon kunde få på sig sina vanliga jeans direkt efter förlossningen och att alla hon delade rum med gav henne mördande blickar för det. "Jag kunde väl för jösse namn inte hjälpa att min kropp funkade så!" sa hon om det.

Tror faktiskt jag frågar mer, men börjar undra nu om jag varit så artig med mina frågor...Skäms
  • Aftonstjärna

Haha, var precis på föräldramöte och gissa vad man fick höra: Du har inte stor mage du! Skrattande Närmast roande efter att jag läst diskussionen här innan jag åkte, måste jag säga.

Förlossningshistorier älskar jag att höra och berättar gärna mina egna när tillfälle ges... Men verkligt taktlöst att berätta om dåliga erfarenheter för såna som just ska föda, tycker jag. Positiva historier ska det va!

bf 23 oktober
  • sandramarlene
    mitthemligajag skrev 2014-09-01 13:22:55 följande:
    Skönt att allt är okej! Skulle precis gå in och fråga om min jäkla molvärk och stickningar i underlivet! Känns precis som timmen inan mensen drar igång... Men nu fick jag kanske lite svar på det :p har dock sammandragningar som jag känner av också.

Hur är allt med tappen, när börjar den öppna sig? Är det när förvärkarna börjar? När börjar den bli förkortad?
    Sammandragningar har jag också mycket av :) fast dom har funnits där sen långt tillbaka.

Det där är nog så individuellt men förvärkar kan påverka tappen, men det är inte alltid det blir så som jag kan förstå :) och som det lät på BM så är det det som händer mig, dock kände hon inte och jag bad henne heller inte :) startar det så startar det.

Man kan ju känna efter om tappen mognat själv. Känns den som nästippen är den omogen och känns den dom läpparna har den börjat mogna :) vet dock inte hur bra det är att kolla själv? Gjorde det själv när jag väntade W med tvätt av händer och sterila handskas :)
  • Bellsam

Idag kom grannen och frågade när jag skulle ha och blev förvånad när jag sa att det är lite mindre än två månader kvar för hon trodde att det var dax nu. Det gör mig inte så mycket med dom pikarna faktiskt :)

• Bellsam

Var till barnmorskan idag. Allt såg bra ut och bebisen ligger långt nere med huvudet ner och fötterna upp (men det visste jag redan). Men sen trodde hon att jag kan ha fått karpeltunnelsyndrom eftersom jag har ont i armarna och bortdomningar i händerna. Mindre kul. Någon annan med det här?

• mitthemligajag
    sandramarlene skrev 2014-09-01 19:05:58 följande:
    Sammandragningar har jag också mycket av :) fast dom har funnits där sen långt tillbaka.

Det där är nog så individuellt men förvärkar kan påverka tappen, men det är inte alltid det blir så som jag kan förstå :) och som det lät på BM så är det det som händer mig, dock kände hon inte och jag bad henne heller inte :) startar det så startar det.

Man kan ju känna efter om tappen mognat själv. Känns den som nästippen är den omogen och känns den dom läpparna har den börjat mogna :) vet dock inte hur bra det är att kolla själv? Gjorde det själv när jag väntade W med tvätt av händer och sterila handskas :)
    Jag har faktiskt känt efter, den är helt mjuk och platt men idag så känns den högre upp liksom :p som att den åkt upp
  • Irmeline

Visst var det nån här som haft graviditetsklåda? Har börjat klia ihjäl mig de senaste dagarna. Magen, låren, smalbenen, underarmarna, fötterna... det kliar som fan! Som små röda nässelutslag ser det ut.

Efter googleing har jag kommit fram till att det kan vara PUPPP eller hepatos. Men tror mer på hepatos om jag kollar bilder och läser om var det kliar (började på foten inte magen). Undrar nu om jag borde ringa BM och be om en tid för koll. Har inte nästa träff förrän om drygt 2v!

• Baktakt

Jag har försökt nå min tapp, men kunde inte hitta den! Konstigt. Inbillar mig att den borde vara där den alltid varit, men saker och ting är kanske annorlunda därinne, precis som i magen?

• sandramarlene
    Irmeline skrev 2014-09-01 20:55:01 följande:

Visst var det nån här som haft graviditetsklåda? Har börjat klia ihjäl mig de senaste dagarna. Magen, låren, smalbenen, underarmarna, fötterna... det kliar som fan! Som små röda nässelutslag ser det ut.

Efter googleing har jag kommit fram till att det kan vara PUPPP eller hepatos. Men tror mer på hepatos om jag kollar bilder och läser om var det kliar (började på foten inte magen). Undrar nu om jag borde ringa BM och be om en tid för koll. Har inte nästa träff förrän om drygt 2v!

Tycker du ska prata med BM. Men ska dom kolla vad utslagen beror på så kommer du få gå till spec.mvc säkerligen (va jag som hade PUPPP). Har du tur så kan ju någon salva eller tablett hjälpa dig, det gjorde inte det för mig och blev därför igångsatt då jag blev stressad och inte fick sova pga klådan. Hoppas du får hjälp för det är hemskt med konstant klåda.
Svar på tråden BF Oktober 2014