• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Aftonstjärna

Mitt första barn låg i säte, jag var på ett vändningsförsök, det var obehagligt, men inte grymt. Tyvärr misslyckades det så det blev planerat snitt. Var besviken över att inte få föda barn då, men fick en väldigt positiv upplevelse av kejsarsnittet också. Och fick bara lov att konstatera att vissa speciella barn kommer till världen på det viset :) När jag hade E i min famn så spelade det inte längre så stor roll på vilket sätt hon anlänt Hjärta Skulle nog välja snitt framför förlossning av ett barn i säte. Föder hellre vaginalt, men eftersom sätesläget medför vissa risker tror jag förlossningssituationen blir mer spänd och övervakad än jag skulle önska. 

bf 23 oktober
  • JennyL88

Hur gör ni med barnen som ni har på förskolan. Har ni dom hemma ett par veckor innan beräknad förlossning? Tänker för att undvika eventuella sjukdomar? Funderar nämligen så att hålla hemma min dotter hela oktober, men har inte bestämt mig än.

BF 15 oktober
  • sandramarlene
    JennyL88 skrev 2014-09-03 10:56:14 följande:

Hur gör ni med barnen som ni har på förskolan. Har ni dom hemma ett par veckor innan beräknad förlossning? Tänker för att undvika eventuella sjukdomar? Funderar nämligen så att hålla hemma min dotter hela oktober, men har inte bestämt mig än.

BF 15 oktober
    W får gå på förskola som vanligt, han har nyss delat med sig av förskole-virus så nu får det räcka för några veckor ;P däremot kommer jag neka besök som är sjuka/förkylda.
  • Baktakt
    sandramarlene skrev 2014-09-03 11:16:35 följande:
    W får gå på förskola som vanligt, han har nyss delat med sig av förskole-virus så nu får det räcka för några veckor ;P däremot kommer jag neka besök som är sjuka/förkylda.
    Samma här. Inga kompisar över på lek. Åtminstone inte inomhus och bara om mannen är hemma och kan hålla reda på vilddjuren.
  • kalleankan
    sandramarlene skrev 2014-09-03 07:20:39 följande:
    Jag såg att det är andra barnet för dig med? :) då är det inte ovanligt att vi öppnar oss lite mer lite tidigare, det är alltså inget ovanligt att vara öppen några cm de sista veckorna :)
    Jag var hos BM idag och precis så sa hon, att det är normalt att vara öppen så mycket som 3cm sista veckorna med andra barnet utan att det behöver betyda ngt. Hon ville dock inte känna och sa att jag inte borde heller utifall att :)
  • karpas

I min andra graviditet var jag öppen ett par cm vid en kontroll två dagar innan hon föddes, men hade nog varit det ett tag. BM sa att jag föder barn till helgen. Mycket riktigt gjorde jag det. Hon sa att inte vänta för länge ifall jag fick värkar och om vattnet gick så skulle jag ta ambulans. Jag vaknade kl.7.00 och tände tarmen rejält och sen kom värkar med 5-10 min emellan. Ringde in på en gång eftersom vi har 15mil till förlossningen. 7.40 satt vi i bil och då var det 2-3min emellan och väldigt starka. Blev mött av ambulans 6mil från förlossningen. När vi väl var framme så hann jag vara på förlossningen 6min och de tog hål på hinnorna. jag fick krysta ut henne på en gång. 9.22 är hon född. Lite väl spännande resa, men hoppas och tror inte att min fjärde kommer att gå så fort. Direkt jag nämner till gubben om att det kanske blir att åka, då står han snabbt i hallen. ;) Så om ni fått barn tätt så kan kroppen jobba i det tysta.

• Baktakt
    karpas skrev 2014-09-03 14:33:43 följande:

Direkt jag nämner till gubben om att det kanske blir att åka, då står han snabbt i hallen. ;) 

Det kan jag tro! Var bor ni som har så långt? Vi har turen att ha fem sjukhus i Skåne, så jag tror ingen har över 10 mil, om ens det. Från där vi bor ligger de 1,5 mil, 3 mil, 5 mil, 8 mil, respektive 9 mil. Och då räknar jag inte med Köpenhamn som ligger 7,5 mil härifrån och som man också skickar patienter till vid kris. Det verkar visserligen som om man inte vet var man hamnar förrän just innan man ska föda, men det känns som en oerhörd lyx med så många alternativ (och då har de ändå lagt ner iaf tre förlossningsavdelningar mot vad som fanns förr).

Var det annars en bra förlossning? Alltså, kändes den lätt iom att den gick så fort?

Jag undrar eftersom jag öppnade mig från 2-10 cm på under två timmar när jag blev igångsatt, men krystskedet tog tid efter som dottern låg lite snett. Nu vet jag ju inte hur bråttom det kan bli, eller om det alls blir bråttom. Man hör ju om överstimulering vid igångsättning, men jag vet ju inte om det var det som hände, eller om min kropp föredrar högsta växeln.
  • Tamara
    JennyL88 skrev 2014-09-03 10:56:14 följande:

BF 15 oktober
    Vi har precis skolat in vår yngsta, så han går 15 timmar nu. Han får gå så länge det inte går magsjuka, vattkoppor eller dylikt. Har 2 skolbarn med och de kan ju lika gärna dra hem något.
  • karpas
    Baktakt skrev 2014-09-03 15:58:06 följande:
    Det kan jag tro! Var bor ni som har så långt? Vi har turen att ha fem sjukhus i Skåne, så jag tror ingen har över 10 mil, om ens det. Från där vi bor ligger de 1,5 mil, 3 mil, 5 mil, 8 mil, respektive 9 mil. Och då räknar jag inte med Köpenhamn som ligger 7,5 mil härifrån och som man också skickar patienter till vid kris. Det verkar visserligen som om man inte vet var man hamnar förrän just innan man ska föda, men det känns som en oerhörd lyx med så många alternativ (och då har de ändå lagt ner iaf tre förlossningsavdelningar mot vad som fanns förr).

Var det annars en bra förlossning? Alltså, kändes den lätt iom att den gick så fort?

Jag undrar eftersom jag öppnade mig från 2-10 cm på under två timmar när jag blev igångsatt, men krystskedet tog tid efter som dottern låg lite snett. Nu vet jag ju inte hur bråttom det kan bli, eller om det alls blir bråttom. Man hör ju om överstimulering vid igångsättning, men jag vet ju inte om det var det som hände, eller om min kropp föredrar högsta växeln.
    Vi har Sveriges nordligaste förlossning. :) Den andra har vi över 20mil till.

Jag var öppen 5cm i ambulans och fullt öppen när jag var framme. Det gick kanske liiiite för fort, men tur inte vattnet gick först för då hade det nog blivit i bil eller ambulans.

Denna sträcka har man kört i alla tider, men varje år är det 4-5 förlossningar i bil eller ambulans. Hoppas jag inte blir en av dem denna gång. :)
  • karpas

Med trean blev jag erbjuden att ta hål på hinnorna då jag kom in, men avböjde eftersom jag inte hade det så jobbigt. Hört att värkarna blir mer intensiva då. Jag klarade mig på lustgas hela förlossningen och lät kroppen jobba, sen när väl hinnorna togs hål på så fick jag inte krysta. Hon hade inte lagt sig i rätt läge än. Det är jobbigt när reflexen på att trycka finns där. :/ Spännande och se hur det blir denna gång.

Svar på tråden BF Oktober 2014