issi b skrev 2014-09-02 21:27:56 följande:
Hej allihop!
Skriver inte så ofta här men läser och följer er någon gång i vecka.
Var hos BM igår och fick konstaterat att min lilla inte vänt på sig utan sitter i säte 
Är i v34+3 och väntar andra barnet (på kort tid, kommer bli 15 månader mellan barnen), någon som har erfarenhet av sånt här? Finns det fortfarande chans att bebben vänder sig naturligt? Kan man göra något själv?
Är inbokad för nytt besök hos BM i v 36+2 och om bebben fortfarande sitter kommer vi boka in ett vändningsförsök, har läst att det är runt 60% chans att det funkar.... (Trillade även över ett gäng skräckhistorier om just vändninsförsök, huuu)
Jag är ganska spruträdd och blotta tanken på en skalpell gör mig alldeles kall, så kejsarsnitt känns inte så lockande men det gör inte en riskfylld sätesförlossning heller... :-O
Någon som orkar peppa lite?
Min har vänt sig precis nu v.36.
Jag är är också spruträdd men har 2 vaginala och ett planerat snitt i bagaget och tycker det planerade snittet varit den bästa och tryggaste förlossningen hittills. Vid ett snitt får man ju ryggbedövning, du ser inte ens sprutan (det blir ju liknande om du vill ha EDA vid vaginal förlossning) Nål i hand el arm får man med men det får du under vanlig förlossning också.
Jag valde att inte göra vändningsförsök utan tog planerat snitt direkt. Sätesförlossningar görs inte på alla förlossningar och det hade jag aldrig gått med på ändå.
Din har ju fortfarande tid på sig att vända men planerat snitt är enligt mig mycket tryggare än vanlig förlossning.