• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Olivine
    issi b skrev 2014-09-02 21:27:56 följande:

Hej allihop!

Skriver inte så ofta här men läser och följer er någon gång i vecka.

Var hos BM igår och fick konstaterat att min lilla inte vänt på sig utan sitter i säte

Är i v34+3 och väntar andra barnet (på kort tid, kommer bli 15 månader mellan barnen), någon som har erfarenhet av sånt här? Finns det fortfarande chans att bebben vänder sig naturligt? Kan man göra något själv?

Är inbokad för nytt besök hos BM i v 36+2 och om bebben fortfarande sitter kommer vi boka in ett vändningsförsök, har läst att det är runt 60% chans att det funkar.... (Trillade även över ett gäng skräckhistorier om just vändninsförsök, huuu)

Jag är ganska spruträdd och blotta tanken på en skalpell gör mig alldeles kall, så kejsarsnitt känns inte så lockande men det gör inte en riskfylld sätesförlossning heller... :-O

Någon som orkar peppa lite?

Mitt första barn (är också i v. 35 och får min andra nu, 13 mån mellan) hade inte heller vänt sig vid v 35 men låg rätt vid v 37! Jag trodde att jag skulle få göra ett vändningsförsök, men när han väl snodde runt gick det snabbt! Det finns fortfarande tid att vända sig!
  • Bellsam

Imorgon blir det flytt här. Höggravid och flytt känns som en jobbig kombination men ska bli skönt att komma till större. Får försöka bita i läppen och låta andra göra flyttandet och bärander imorgon men kontrollbehovsmänniskan i mig kommer ha det kämpigt, ha ha.

• mitthemligajag

Hej allihop!

Var hos BM igår och fick konstaterat att min lilla inte vänt på sig utan sitter i säte smile4.gif

Är i v34+3 och väntar andra barnet (på kort tid, kommer bli 15 månader mellan barnen), någon som har erfarenhet av sånt här? Finns det fortfarande chans att bebben vänder sig naturligt? Kan man göra något själv?

Är inbokad för nytt besök hos BM i v 36+2 och om bebben fortfarande sitter kommer vi boka in ett vändningsförsök, har läst att det är runt 60% chans att det funkar.... (Trillade även över ett gäng skräckhistorier om just vändninsförsök, huuu)

Jag är ganska spruträdd och blotta tanken på en skalpell gör mig alldeles kall, så kejsarsnitt känns inte så lockande men det gör inte en riskfylld sätesförlossning heller... :-O

Min kompis fick sin son i fredags, han vände sig i vecka 37 märkte dom på den tid hon hade för vändning, så nog kan dom allt vända sig sent! Hoppas de är så i ditt fall med :)
  • mitthemligajag
    kalleankan skrev 2014-09-02 18:58:23 följande:
    Fanns det nåt hål i? Läste här igår och blev naturligtvis också nyfiken att känna efter, och den var väldigt mjuk men det kändes mer som en ring med ett stort hål i, eller som en enkrona kanske ????
    Oj de lät ju typ som att du skulle vara öppen?? Ingen bebis under natten ;)?
  • sandramarlene
    kalleankan skrev 2014-09-02 19:47:49 följande:
    Haha ok ???? Ja men då händer det i alla fall något, ska till BM imorgon, passa på o fråga om läget då
    Jag såg att det är andra barnet för dig med? :) då är det inte ovanligt att vi öppnar oss lite mer lite tidigare, det är alltså inget ovanligt att vara öppen några cm de sista veckorna :)
  • Tamara

Hej allihop!

Var hos BM igår och fick konstaterat att min lilla inte vänt på sig utan sitter i säte smile4.gif

Min har vänt sig precis nu v.36.

Jag är är också spruträdd men har 2 vaginala och ett planerat snitt i bagaget och tycker det planerade snittet varit den bästa och tryggaste förlossningen hittills. Vid ett snitt får man ju ryggbedövning, du ser inte ens sprutan (det blir ju liknande om du vill ha EDA vid vaginal förlossning) Nål i hand el arm får man med men det får du under vanlig förlossning också.

Jag valde att inte göra vändningsförsök utan tog planerat snitt direkt. Sätesförlossningar görs inte på alla förlossningar och det hade jag aldrig gått med på ändå.

Din har ju fortfarande tid på sig att vända men planerat snitt är enligt mig mycket tryggare än vanlig förlossning.
  • sandramarlene

Enligt äl så har man idag gått in i v.38 haha. V.37 på fredag enligt Ul :) spännande att se vad som kommer närmast.

Det enda jag tycker är konstigt är att om ul stämmer så plussade jag tre dagar efter befruktning. Men jag går efter ul såklart så man inte blir super mega besviken om man går över tiden ;P

• MeEmmA

Hej allihop!

Min lilla kille har inte heller vänt på sig, ligger för det mesta på tvären. Min bm sa att på besöket nästa vecka måste han ha vänt på sig. Googlade lite på vändningsförsök och hittade både bra o dåliga historier... Hoppas att han ligger som han ska nästa vecka, kommer då att vara vecka 37.
  • MeEmmA
    sandramarlene skrev 2014-09-02 16:39:11 följande:

Nu har jag också känt på tappen och den är definitivt kortare och mjuk, alldeles svampig! Coolt att det händer saker :)

Men alltså hur hittar ni tappen, försökte känna efter lite och hittar ingenting :)
  • sandramarlene
    MeEmmA skrev 2014-09-03 09:37:44 följande:
    Men alltså hur hittar ni tappen, försökte känna efter lite och hittar ingenting :)
    Den kanske fortfarande ligger bakåt så den är svår att känna :) när den mognar kommer den framåt. Den är ju som en rund boll med en grop i mitten (det har man alltid) den gropen är vad som ska öppna sig sedan ;) är den omogen känns den som nästippen och är den mogen som en avslappnad läpp. :)
Svar på tråden BF Oktober 2014