• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • marmik
    sandramarlene skrev 2014-08-30 07:49:36 följande:
    Jag blev igångsatt tre dagar innan BF pga PUPPP (egen begäran då jag höll på att bli galen och utmattad av dålig sömn) men annars tror jag att jag hade gått över. När dom kände på tappen den morgonen innan jag blev inskriven va jag bara öppen 1cm. Denna gång har jag bestämt mig att tösen kommer ut den 28:e sept. Lite jobbigt då jag inte kan släppa det datumet :/ har BF 2 okt.
    PUPPP???

Har precis tagit mig ur sängen efter en förfärlig natt... domnar i benen, ont i magen, sammandragningar, illamående ALLT på en gång, omöjligt att sova och detta efter en stressig och tung dag på jobbet så klart. Började nästan gråta så slut och frustrerad jag var till slut... Hoppas att det var en engångsföreteelse...
  • jamieblue
    sandramarlene skrev 2014-08-30 11:00:26 följande:
    Ja det va min syster som tipsade oss om det (dom har haft det själva när deras va blöjbarn numera 8 och 9 år gamla) vet inte om det gäller alla kommuner, ej heller om det gäller i Ö-vik längre (vi bor i hyresrätt än så länge så betalar inte för sophämtning), men tänkte att det kan vara något att höra sig för för er som bor i hus :) bara som ett tips :)
    Glad Det är olika i olika kommuner. I vissa kommuner betalar man för vikten, för att man ska uppmuntras att sopsortera. I min kommun är det samma taxa oavsett hur mycket man slänger. 
  • sandramarlene
    marmik skrev 2014-08-30 11:03:09 följande:
    PUPPP???

Har precis tagit mig ur sängen efter en förfärlig natt... domnar i benen, ont i magen, sammandragningar, illamående ALLT på en gång, omöjligt att sova och detta efter en stressig och tung dag på jobbet så klart. Började nästan gråta så slut och frustrerad jag var till slut... Hoppas att det var en engångsföreteelse...
    PUPPP (förkortning för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) är en allergiliknande klåda som i sällsynta fall drabbar gravida kvinnor. Orsaken till PUPPP är inte känd. När klådan väl har debuterat brukar den kvarstå graviditeten ut, men försvinner i regel snabbt efter förlossningen. Även om klådan är mycket störande innebär PUPPP inga risker för varken den gravida kvinnan eller fostret. PUPPP karakteriseras av klåda och hudförändringar som påminner om nässelutslag. Tillståndet börjar vanligen på magen och sprider sig sedan till resten av bålen, armar och ben. Och då inga mediciner eller salvor hjälpte fick jag tillslut tack och lov bli igångsatt. Kliade ihjäl mig och så här såg jag ut mer eller mindre överallt :P
  • karpas
    sandramarlene skrev 2014-08-30 07:49:36 följande:
    Jag blev igångsatt tre dagar innan BF pga PUPPP (egen begäran då jag höll på att bli galen och utmattad av dålig sömn) men annars tror jag att jag hade gått över. När dom kände på tappen den morgonen innan jag blev inskriven va jag bara öppen 1cm. Denna gång har jag bestämt mig att tösen kommer ut den 28:e sept. Lite jobbigt då jag inte kan släppa det datumet :/ har BF 2 okt.
    Ja denna graviditet går nog till historien som den jobbigaste, men vad har man att vänta när det är fjärde gången. :) Nåja kämpar på en månad till så hoppas jag verkligen att liten vill titta ut tidigare. Ska på vikt skattning 17sep så ifall de tror på en större bebis än storasyster, som vägde 4390g, hoppas jag att jag inte ska behöva gå över med risk för en 5kilos gosse. :/
  • sandramarlene
    karpas skrev 2014-08-30 12:44:29 följande:
    Ja denna graviditet går nog till historien som den jobbigaste, men vad har man att vänta när det är fjärde gången. :) Nåja kämpar på en månad till så hoppas jag verkligen att liten vill titta ut tidigare. Ska på vikt skattning 17sep så ifall de tror på en större bebis än storasyster, som vägde 4390g, hoppas jag att jag inte ska behöva gå över med risk för en 5kilos gosse. :/
    Ja 5 kilo är stort! W vägde 4kilo och det är ju normalt, men ett kilo till på det är mycket, bara nått 100g på dessa små gör mycket skillnad :) Vi får hoppas att dom små vill träffa oss tidigare än beräknat ;)
  • Cazza

Måste bara visa min lille pojk. Född v29 o idag v 35 och 2.3 kg. Såhär ser väl era ut i magen nu!

• Aftonstjärna
    sandramarlene skrev 2014-08-30 12:07:39 följande:
    PUPPP (förkortning för Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy) är en allergiliknande klåda som i sällsynta fall drabbar gravida kvinnor. Orsaken till PUPPP är inte känd. När klådan väl har debuterat brukar den kvarstå graviditeten ut, men försvinner i regel snabbt efter förlossningen. Även om klådan är mycket störande innebär PUPPP inga risker för varken den gravida kvinnan eller fostret. PUPPP karakteriseras av klåda och hudförändringar som påminner om nässelutslag. Tillståndet börjar vanligen på magen och sprider sig sedan till resten av bålen, armar och ben. Och då inga mediciner eller salvor hjälpte fick jag tillslut tack och lov bli igångsatt. Kliade ihjäl mig och så här såg jag ut mer eller mindre överallt :P
    Ser verkligt plågsamt ut! Jag har också fått en del eksem, men inte nära på så hemskt! Mest besvärligt är att det kliar runt ögonen Obestämd
    bf 23 oktober
Svar på tråden BF Oktober 2014