• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • MeEmmA
    DinaMii skrev 2014-09-03 20:31:08 följande:

Jag tror verkligen att det är en pojke i magen.. Så vi kämpar med pojknamn.. Vi har 4 förslag, Emil, Filip, Alex och Loke. Sambon är helt säker på Loke, och jag gillade det oxå innan jag fick så mycket kommentarer om att det var någon mytisk Gud som var ond... Det känns lite fjantigt att bry sej så mycket om en gammal Gud som jag inte ens visste existerade, men eftersom alla andra verkar tycka det är en skurk kanske det är elakt med en Loke..? Blir man dömd av namnet då? Jag vill ju inte att ungen skulle få det drygt.. Korta tvåstaviga namn gillar jag.. Och jag tyckte Loke lät som en cool krigare innan jag mötte alla fördomar :p

Tycker att Loke är jättefint, men en kompis hann före mig med att ta det namnet :) bry dig inte om vad andra säger. Jag har fått kritik för elliott för att han ska vara en fet drake, men får jag en liten elliott så är han ingen fet drake ändå :)
  • DinaMii
    MeEmmA skrev 2014-09-03 21:03:37 följande:
    Tycker att Loke är jättefint, men en kompis hann före mig med att ta det namnet :) bry dig inte om vad andra säger. Jag har fått kritik för elliott för att han ska vara en fet drake, men får jag en liten elliott så är han ingen fet drake ändå :)
    Hahaha! Fet drake! Du gjorde min dag...! Din kompis, vet du om hon mött något negativt i vardagen angående namnet? Folk har ju alltid åsikter och tycker att man kan lägga sej i hursomhelst, men det kan vara på olika nivåer. En pik kan jag ta, men att någon skulle behöva bli retad skulle inte vara okej,,

För min egen del så spelar inte det negativa bakom namnet någon roll, men jag vill inte att han ska behöva möta massa kommentarer och fördomar. Loke blir vanligare och vanligare nu, så det kanske försvinner, samt att folk faktiskt inte tror på dessa gudar idag. Jag blev mer förvånad över att folk faktiskt tänker så negativt om ett namn.. Utan en fysisk person bakom..
  • marmik

sv.wikipedia.org/wiki/Loke 
    Sen har ju dessa gudar fått ett uppsving genom Marvel / Avengers-filmerna, det är väl därför många känner till elake Loke nu för tiden, men jag tycker också att det är fint namn :)

• DinaMii
    marmik skrev 2014-09-03 21:44:05 följande:

sv.wikipedia.org/wiki/Loke 
    Sen har ju dessa gudar fått ett uppsving genom Marvel / Avengers-filmerna, det är väl därför många känner till elake Loke nu för tiden, men jag tycker också att det är fint namn :)

Aha! Tack! =)

Hoppas nästan på en tjej så vi slipper grabbnamndiskussionen ;)
  • ligoc

Hej allihopa!
    Jag gick med i den här gruppen för längesen men har typ inte skrivit sedan dess. Nu när det diskuteras namn fick jag lust att dela med mig av vad vi funderar på här hemma (och passa på att tacka för att ni berättar om hur ni resonerar om namn!).

Om det är en pojke i magen hoppas jag på att det känns rätt med namnet Vigor, för det namnet tycker jag om väldigt mycket. Första graviditeten lät jag det dock förstöras av en kompis åsikt när hon sa att det lät som "Igor, en rysk tsar eller något" och jag tänkte åh nej och lade namnet åt sidan. Men nu när min mamma pikar med att sjunga "Viiigår över daggstänkta berg......" då bryr jag mig inte. Känns det rätt så gör det, annars blir det ju någonting annat såklart. Vet dock inte vad det skulle vara.

Om det är en flicka tycker både min sambo och jag om namnet Lisen. Gillar även namnet Eija.

• sandramarlene

Jag tycker Loke är jätte fint! Och som sagt ett namn som blir allt mer populärt :)

Visst ett namn på en elak gammal Gud men även ett fint gammalt nordiskt namn och jag tycker det är jätte roligt att dessa namn börjar bli populära igen :) likt Freja :)

• mitthemligajag
    DinaMii skrev 2014-09-03 20:31:08 följande:

Jag tror verkligen att det är en pojke i magen.. Så vi kämpar med pojknamn.. Vi har 4 förslag, Emil, Filip, Alex och Loke. Sambon är helt säker på Loke, och jag gillade det oxå innan jag fick så mycket kommentarer om att det var någon mytisk Gud som var ond... Det känns lite fjantigt att bry sej så mycket om en gammal Gud som jag inte ens visste existerade, men eftersom alla andra verkar tycka det är en skurk kanske det är elakt med en Loke..? Blir man dömd av namnet då? Jag vill ju inte att ungen skulle få det drygt.. Korta tvåstaviga namn gillar jag.. Och jag tyckte Loke lät som en cool krigare innan jag mötte alla fördomar :p

Åh nej det är så töntigt med att alla ska gå runt och tänka på massa andra människor hot och dit! Jag har ett barn på jobbet som heter Loke och jag har då aldrig tänkt på en ond Gud när jag träffar den goa ungen haha! Alla har ju sin koppling till namn men man får nog tänka lite så här, när din son heter Loke så kommer ju alla tänka på honom sen när dom hör Loke :p
  • jamieblue

Namn är så himla svårt! Vi har nästan slutat prata om det bara för att det känns så svårt att bestämma sig innan bebisen kommit. Vi vet ju heller inte om det blir en kille eller tjej så vi behöver både pojk- och flicknamn.

Min mamma visste tydligen precis vad jag skulle heta långt innan jag kom, verkar skönt att ha en så bestämd åsikt :)

• sandramarlene

Nu har man 28 dagar kvar och 90,0% har gått enligt ul! Nu känns det att det börjar närma sig! Jag har tillomed skrivit en lista på sånt som är ätbart som jag vill ha med mig till förlossningen så inte det blir fel när gubben ska in på affären nervös och stressad när det är dags ;) haha godis, dricka och frukt haha!

Hur nära har ni till närmaste bb? Vi har bara 5 minuters bilfärd, vilket känns skönt. Då får man tid på sig att ringa barnvakten åså :)

• karpas
    sandramarlene skrev 2014-09-04 08:13:38 följande:

Nu har man 28 dagar kvar och 90,0% har gått enligt ul! Nu känns det att det börjar närma sig! Jag har tillomed skrivit en lista på sånt som är ätbart som jag vill ha med mig till förlossningen så inte det blir fel när gubben ska in på affären nervös och stressad när det är dags ;) haha godis, dricka och frukt haha!

Hur nära har ni till närmaste bb? Vi har bara 5 minuters bilfärd, vilket känns skönt. Då får man tid på sig att ringa barnvakten åså :)

Jag har 38 dagar kvar, men har oxå redan börjat packa och göra lista för avfärden. Hoppas innerligt att den lilla vill kika ut tidigare, men räknar ändå med att kunna gå över en vecka eller två. Trots att jag inte gjort det tidigare. Vi har 15 mil till BB, så vi har olika barnvakter bokade beroende på när vi behöver åka dvs dagtid eller nattetid. :) Tiden skulle få gå lite fortare, fjärde barnet sätter sina spår på denna kropp. :)
Svar på tråden BF Oktober 2014