• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • jamieblue
    Aftonstjärna skrev 2014-09-04 10:46:26 följande:

40 minuters bilfärd för oss, så blir lite knepigt att veta när man ska åka iväg! Bodde 5 minuter ifrån förra gången.Vi var

Nu är det tredje barnet och vi pratar inte heller om det. Har alltid tänkt att får jag en tjej till ska hon heta Freja, men min man har åtminstone tidigare ansett att det är ett båtnamn.

Vi har också ca 40 minuter tror jag, det känns lite nervöst eftersom det är första barnet... Måste testköra sträckan en gång. Dessutom i Stockholmsområdet så jag hoppas att förlossningen sätter igång utanför rusningstiderna!

Freja är ju jättefint, inget båtnamn alls tycker jag :)
  • mitthemligajag
    banan123 skrev 2014-09-04 11:07:45 följande:

Har en fråga till er som fått barn innan. Måste man ha haft halsbränna för att den lille ska komma med hår? Jag har mått bortskämt bra under hela graviditeten och aldrig känt halsbränna. Är han helt kal tro? Både pappan och jag hade hår om det har någon betydelse. :)

Min mamma hade inte ett dugg halsbränna, men så mycket hår som jag hade när jag föddes är nog ovanligt :p
  • banan123
    mitthemligajag skrev 2014-09-04 13:11:48 följande:

Min mamma hade inte ett dugg halsbränna, men så mycket hår som jag hade när jag föddes är nog ovanligt :p

Bra då oroar jag mig inte haha :)
  • sandramarlene

Har en fråga till er som fått barn innan. Måste man ha haft halsbränna för att den lille ska komma med hår? Jag har mått bortskämt bra under hela graviditeten och aldrig känt halsbränna. Är han helt kal tro? Både pappan och jag hade hår om det har någon betydelse. :)

Det där är nog bara sägelser :) jag hade ingen halsbränna med sonen och nog kom han ut med hår ;) helt kal är dom Nog aldrig men alla bebisar tappar/nöter bort håret efter ett tag för att sedan växa ut igen :) William såg på riktigt ut som en liten gubbe med en flint mitt på huvudet haha :P
  • sandramarlene
    marmik skrev 2014-09-04 10:43:43 följande:
    Skönt att andra också är lite smånojjiga :) Men hon får väl ha sovmorgon ibland? ;) och det börjar ju bli alltmer trångt där inne...
    Ja precis haha! Synd bara mamman inte fick det idag ;)
  • sandramarlene
    MissLis skrev 2014-09-04 11:18:12 följande:

Jag är så väntlös och samtidigt nervös att jag snart går under.

Hoppas så att hon ska komma liiite tidigare! Första barnet kom en vecka tidigare och andra barnet två dagar "sent".

Någon som redan packat BB-väskan?

Bf 21 oktober
    Jag har packat! Fast väntar med mina kläder och toaartiklar till sist :)
  • Baktakt

Nej, men sådant där är ju bara trams! Hade ni båda hår är det mer sannolikt att ert barn får det, men halsbränna har verkligen nget med sådant att göra. Det är bara gammalt skrock för att få tiden att gå innan internet fanns
  • Baktakt

Vi har ca 20 minuter till KK. På vår föräldrakurs fick vi lära oss att för en förstföderska tar det 12-18h till leverans från det att öppningsskedet inletts och 8-12 för en omföderska. Själva utdrivningsskedet beräknas då ta 2-3h för en förstföderska och 0,5-1h för en omföderska.

40 min till sjukhuset lär därmed inte vara några problem om man bara kommer iväg innan krystvärkarna drar igång. Möjligen då om man har snabba förlossningar i bagaget och/eller måste packa syskon i bilen. Fast man lär ju ändå ha bortåt 7h förvarning och kan ringa in barnvakten i god tid i så fall. Packning och shopping får man se till att ha gjord, för det är väl ingen som tror sig vilja springa inom affären och shoppa snask när värkarna drar igång på riktigt?

• karpas

Jag har två år mellan mina äldsta flickor. Tvåan kom som en raket. Vaknade kl.7.00 och hon är född 9.22. 15mil till BB, så vi hann precis in med ambulansen som vi blev mötta av. Jag hade nog gjort öppningsskedet när jag sov.

Trean tog tid på sig, men vi väntade inte i onödan utan åkte inom en timme från att mensliknande värkarna kom.

Lite spännande och se hur fyran vill göra sin entré. Snabbt eller långdraget. Hoppas på nått mitt emellan. Får nog kolla tappen oftare i slutet för att veta vad man har att vänta. Önskar att sträckan skulle vara kortare, men tyvärr. 1 1/2 tar det att köra.

• sandramarlene
    Baktakt skrev 2014-09-04 14:31:16 följande:

Vi har ca 20 minuter till KK. På vår föräldrakurs fick vi lära oss att för en förstföderska tar det 12-18h till leverans från det att öppningsskedet inletts och 8-12 för en omföderska. Själva utdrivningsskedet beräknas då ta 2-3h för en förstföderska och 0,5-1h för en omföderska.

40 min till sjukhuset lär därmed inte vara några problem om man bara kommer iväg innan krystvärkarna drar igång. Möjligen då om man har snabba förlossningar i bagaget och/eller måste packa syskon i bilen. Fast man lär ju ändå ha bortåt 7h förvarning och kan ringa in barnvakten i god tid i så fall. Packning och shopping får man se till att ha gjord, för det är väl ingen som tror sig vilja springa inom affären och shoppa snask när värkarna drar igång på riktigt?

Det är därför man skickar karln innan det är dags att åka in ;) då man inte kan förutspå när bebis kommer (imorgon eller om 4 veckor) och köps det snask eller frukt långt innan blir det med stor sannolikhet uppätet eller dåligt. Så jo här kommer vi nog köpa snask när det är dags ( alltså när latensfasen har börja ) men vi har å andra sidan affären bara några meter bort.
Svar på tråden BF Oktober 2014