• Knitting Angel

BF Oktober 2014

En tråd för oss som har BF i Oktober 2014. Här kan vi samlas och prata om allt möjligt. Plussade idag 20 januari och har enligt FL graviduträknare BF 2 oktober. Bor i Skåne och har en dotter som föddes 29 september 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-12 08:33
    Länk till bildtråden

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m72493121.html

Länk till BF-listan

www.familjeliv.se/Forum-11-231/m72534359.html
  • Svar på tråden BF Oktober 2014
  • Irmeline
    ligoc skrev 2014-09-03 22:08:50 följande:

Hej allihopa!
    Jag gick med i den här gruppen för längesen men har typ inte skrivit sedan dess. Nu när det diskuteras namn fick jag lust att dela med mig av vad vi funderar på här hemma (och passa på att tacka för att ni berättar om hur ni resonerar om namn!).

Om det är en pojke i magen hoppas jag på att det känns rätt med namnet Vigor, för det namnet tycker jag om väldigt mycket. Första graviditeten lät jag det dock förstöras av en kompis åsikt när hon sa att det lät som "Igor, en rysk tsar eller något" och jag tänkte åh nej och lade namnet åt sidan. Men nu när min mamma pikar med att sjunga "Viiigår över daggstänkta berg......" då bryr jag mig inte. Känns det rätt så gör det, annars blir det ju någonting annat såklart. Vet dock inte vad det skulle vara.

Om det är en flicka tycker både min sambo och jag om namnet Lisen. Gillar även namnet Eija.

Jag gillar iof Igor, har en vän som heter så, så det beror nog på vad man kopplar ihop det med. Vigor kan funka det med. :)
  • Irmeline

Jag hade med mig massa godis och så till förlossningen sist, men åt inget. Kunde inte dricka nyponsoppa heller, knappt vatten under värkarna. Däremot efteråt var jag supertörstig och ville absolut inte ha vatten, inte på flera dagar. Svepte 2st vitamin well nån timme efter hon kom, behövde väl vätska, salt och socker kan jag tänka. Så det åker med denna gång, vitamin well. Godis däremot blir det inte, slängde hela jättepåsen med lösgodis. Trots enormt sockersug under graviditeten var det det sista jag kunde tänka mig att äta efteråt, så grymt osugen!

Inte packat väskan än men handlat en del att ha med (typ jättebindor och blöjor). Ska ner i källaren nån dag och leta bebiskläder, ingen aning om vad jag har kvar sen sist. 28 dagar kvar and counting Cool

• Irmeline

Förresten, en fråga, är det någon som jobbar ff? Hur länge till?
    Hur mår ni? Jag känner mig rätt trött...

• Olivine
    Irmeline skrev 2014-09-04 22:35:49 följande:

Jag ska jobba ända fram till v. 40. Vi får väl se hur det går. Bor 5 min gångväg från mitt jobb (räknat i gravidtempo) och har ett väldigt fysiskt ickeansträngande jobb (forskar och kan sitta still hela dagen). Har ganska flexibla tider också. Ingen bryr sig om jag vilar en stund mitt på dagen.
    Är trött, men vill inte slösa bort FP-dagar. Förra gången (när jag tog ut FL två veckor innan BF) gick jag över tiden max och förlorade en månad i föräldraledighet som jag hellre hade haft kvar med min son.
  • Mymmlan

Gör sista jobbdagen imorgon, förutsatt att jag hinner med allt jag ska. BF 3/10. Tar en vecka komp och två semester.

Vad gäller namn har vi funderat på Birger eller Hilma.

• Baktakt

Jag började jobba 75% nu i v. 33 t.o.m. v. 36. Sen hemma 4v. Har väl jobbat typ 90% sedan plusset pga trötthet och illamående, men samlat minustimmarna och tagit ut som hela dagars tjänstledighet i samband med helger, semester, BM-besök och liknande.

• DinaMii
    mitthemligajag skrev 2014-09-04 21:46:38 följande:

Här får man Milkshake :p

Milkshake och nyponsoppa ;) shaken stannade, soppan kom snabbt upp igen..
  • DinaMii
    Irmeline skrev 2014-09-04 22:35:49 följande:

Jag ska jobba en månad till.. Är i v33 nu och går hem v37+5 om jag räknat rätt. Får förhoppningsvis ett datum för snitt i v39+? så jag inte behöver gå över tiden.. Däremot undrar jag lite nu hur jag tänkt angående att jobba så länge.. Sjuksköterska på en tung avdelning som man är.. Med en treåring att aktivera på hemmaplan ;p men men.. Sparar ju på semester och föräldradagar iaf, om det nu är värt det..?
  • Aftonstjärna

Ja, pappan ska naturligtvis få så mycket godis han vill, så han orkar massera mitt ryggslut under värkarna, det kändes oerhört viktigt sist, fast han säger att han fuskade ibland och bara höll handen på ryggen. Men det hjälpte ändå! Skrattande

Jag tänker jobba så länge jag orkar. Officiellt blir jag mammaledig en månad före bf, eftersom det är så för alla här i Finland. Men eftersom jag är företagare finns det nog att göra! Och att gå hemma och vänta en månad skulle kännas grymt tråkigt! Som tur finns det ett kryphål som gör att man kan jobba om söndagarna utan att mammapengen påverkas. Så satsar på att göra mycket "söndagsjobb" under det kommande året. Flört

bf 23 oktober
  • mitthemligajag

Min sista dag på jobbet idag, 4 veckor kvar!! Lämnar sedan förskolans värld för att bli mamma och sen socionom, oj oj vad det är med blandade känslor kan jag säga, mina barn jag haft i över 3 år ska jag nu lämna bakom mig! Tur jag har en egen att fokusera på snart ;) kommer nog bli många tårar idag känner jag

Svar på tråden BF Oktober 2014