• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Shatiri

Hej!

Får jag också hoppa in här? Min historia väldigt kortfattat: Vi är oförklarligt barnlösa, har försökt ca 1,5 år och gjort ett IVF som misslyckades i juni i år. Är nu alldeles snart 33 år och går på Sahlgrenska i Göteborg.
    Väntar på försök 2 med preliminär start vecka 39.
    Jag känner lite att man kan bli galen för mindre. Det finns så mycket man kan/ska göra, äta det, inte dricka det, motionera lagom, inte väga för mycket eller för lite. Sen vet man ändå inte om det gör nytta fast man får ändå dåligt samvete när det inte funkar för det kanske finns något som man inte tänkt på.
    Hur som helst, hoppas på stöd och pepp och kan självklart ge detsamma i denna bergochdalbana som ivf innebär.

• Moolie
    Shatiri skrev 2014-08-11 09:04:02 följande:

Hej!

Får jag också hoppa in här? Min historia väldigt kortfattat: Vi är oförklarligt barnlösa, har försökt ca 1,5 år och gjort ett IVF som misslyckades i juni i år. Är nu alldeles snart 33 år och går på Sahlgrenska i Göteborg.

Väntar på försök 2 med preliminär start vecka 39.

Jag känner lite att man kan bli galen för mindre. Det finns så mycket man kan/ska göra, äta det, inte dricka det, motionera lagom, inte väga för mycket eller för lite. Sen vet man ändå inte om det gör nytta fast man får ändå dåligt samvete när det inte funkar för det kanske finns något som man inte tänkt på.

Hur som helst, hoppas på stöd och pepp och kan självklart ge detsamma i denna bergochdalbana som ivf innebär.

Har du fått en behandlingsplan? :) Hur ser den ut? Vad sa er utredning? :)

Välkommen!!!
  • Shatiri

Hej!

Nej när den första ivf: en gick åt skogen skulle avdelningen precis semesterstänga vecka 27. Återkom när du fått mens i september. Jag har blivit ganska förbannad på den grejen faktiskt, här sitter jag med ett negativt besked, helt förkrossad. Men återkom du om två månader...Har tagit kontakt med psykologen som är knuten till ivf-enheten men hon hade också semester, haha!
    Vår utredning har inte visat något alls, allt ser bra ut, frid och fröjd, allt det där. Frustrerande? En aning!
    Nu har jag inte hunnit läsa igenom de 138 föregående sidorna så du får gärna berätta lite om din historia. Eller det kanske står på din sida? Är vääääldigt oinsatt i familjeliv.

Tack för välkomnandet!

• Moolie
    Shatiri skrev 2014-08-11 13:05:25 följande:

Hej!

Nej när den första ivf: en gick åt skogen skulle avdelningen precis semesterstänga vecka 27. Återkom när du fått mens i september. Jag har blivit ganska förbannad på den grejen faktiskt, här sitter jag med ett negativt besked, helt förkrossad. Men återkom du om två månader...Har tagit kontakt med psykologen som är knuten till ivf-enheten men hon hade också semester, haha!

Vår utredning har inte visat något alls, allt ser bra ut, frid och fröjd, allt det där. Frustrerande? En aning!

Nu har jag inte hunnit läsa igenom de 138 föregående sidorna så du får gärna berätta lite om din historia. Eller det kanske står på din sida? Är vääääldigt oinsatt i familjeliv.

Tack för välkomnandet!

Jag kan dra den liten snabbt! :)

Varken jag eller min man är infertila. Men maken tog ett beslut tidigare om att göra en vasektomi. Så hans sädesledare är det stopp i så att säga! :)

Så har vi gjort en IVF som var en ICSI. Som slutade i missfall i v10. Allting följde inte med ut så jag fick en livmoderhalsinfektion... Fick skrapas och så... Värsta jag varit med om...

Nu ska jag in på ultraljud den 19e för att pricka ägglossningen och göra en FET i min naturliga cykel! :) Ska bli skönt att få slippa sprutorna!!!

Nä, familjeliv kan vara lite klurigt! Det finns grupper på Facebook med....! Vilken klinik går du hos? :)

Kram
  • Shatiri

Usch låter väldigt jobbigt men hoppas det går vägen denna gången då. Ja att slippa alla mediciner måste vara jätteskönt.
    Jag går på Sahlgrenska för landstingsfinansierade försök. Du då?

• TreTriss

Hej!

Hoppas också in här!

Oförklarligt barnlösa, med bra värden på utredningen. Jag är 34 år, min man 32. Bor i Stockholm.

Vi har försökt två år, sökte för utredning som startade i september, provsvar i oktober och på vintern/våren i år körde vi sen tre inseminationsförsök på Sophiahemmet men utan lyckade resultat.

I juni kom vi till Huddinge IVF på en återbudstid och nu beräknas min mens imorgon eller torsdag och då startar vi med korta protokollet.

Känner att vi hela tiden haft tur med att få

snabb hjälp (inte ens gått ett år sedan utredningen var klar), hoppas turen fortsätter nu :)

Har hela tiden haft en positiv inställning,

men nu blev det lite dipp på grund av rädslan hur förkrossad jag kan bli om det inte lyckas nu!

• Moolie
    Shatiri skrev 2014-08-12 10:04:30 följande:

Usch låter väldigt jobbigt men hoppas det går vägen denna gången då. Ja att slippa alla mediciner måste vara jätteskönt.

Jag går på Sahlgrenska för landstingsfinansierade försök. Du då?

Det var otroligt jobbigt... Gick in i väggen mentalt och var sjukskriven en månad...

Vi går i Malmö hos Nordic. Finansierar allt själva eftersom min man valde att göra ett ingrepp tidigare. Tänker nu på alla män som avväger att göra en vasektomi... Det finns biverkningsfria preventivmedel för män... Som håller i tio år... Kanske ett bättre alternativ...!!
  • Shatiri
    Moolie skrev 2014-08-12 10:53:31 följande:
    Det var otroligt jobbigt... Gick in i väggen mentalt och var sjukskriven en månad...

Vi går i Malmö hos Nordic. Finansierar allt själva eftersom min man valde att göra ett ingrepp tidigare. Tänker nu på alla män som avväger att göra en vasektomi... Det finns biverkningsfria preventivmedel för män... Som håller i tio år... Kanske ett bättre alternativ...!!
    Jo man blir ju helt nedtryckt i skorna när det inte funkar, man får upp hoppet något enormt och sen kommer en käftsmäll som heter duga. Och du bar ju ändå på barnet i 2,5 månader. Önskar ingen annan detta men samtidigt blir man inrriterad när det går så lätt för en del?
    Ja shit, skulle nog varit lite bitter om min man hade gjort det. Ursäkta min nyfikenhet, men har han barn sen innan? Ganska drastiskt beslut annars.
  • Shatiri
    Shatiri skrev 2014-08-12 13:37:40 följande:
    Jo man blir ju helt nedtryckt i skorna när det inte funkar, man får upp hoppet något enormt och sen kommer en käftsmäll som heter duga. Och du bar ju ändå på barnet i 2,5 månader. Önskar ingen annan detta men samtidigt blir man inrriterad när det går så lätt för en del?
    Ja shit, skulle nog varit lite bitter om min man hade gjort det. Ursäkta min nyfikenhet, men har han barn sen innan? Ganska drastiskt beslut annars.
    Bonusförälder såg jag nu
  • Moolie
    Shatiri skrev 2014-08-12 13:37:40 följande:

Jag klandrar inte honom för det alls. Han hade gjort exakt samma sak för mig! Så jag ser det mer som att jag träffat en man som verkligen tar sitt ansvar än att han förvägrar mig barn. Jag har nog gått igenom alla stadium av sorg. Jag kommer även acceptera min barnlöshet om vi inte lyckas med våra försök vi köpt. Så detta är vårt andra försök av totalt fyra. Sen har vi kommit överens om att lämna det där.

Och hans barn kallar jag mina. Ser absolut dem som lika mycket mina som deras biologiska föräldrar gör. Problemet är att jag förlorar HELA min familj om min man skulle gå bort. Om vi har ett gemensamt barn så får syskonen umgängesrätt. Så ja, mycket hänger på barnet som inte är fött ännu...!
Svar på tråden IVF under 2014