• Cyanea

IVF under 2014

Hej alla härliga människor!

Jag hoppas att den här tråden kan vara ett ställe att ventilera med- och motgångar, peppa och stötta, eller bara skriva av sig om ofrivillig barnlöshet, utredning och vägen mot IVF. Vi är många i samma båt.

Skriv gärna och berätta om dig själv och var du/ni är i processen :) 

• Svar på tråden IVF under 2014
  • Starshaped

Gaaaah! Är supernervös! Vi ska på vårt första ultraljud inför vårt första IVF försök på fredag. Vill sååååå gärna att allt ska se bra ut! Är så få som lyckas på första försöket,men ändå finns hoppet där! För såhär nära en graviditet och ett barn har vi aldrig varit tidigare!

Någons mer här som är i samma fas?

Kram till alla kämpar där ute!

• Shatiri
    Moolie skrev 2014-08-12 16:24:24 följande:
    Jag klandrar inte honom för det alls. Han hade gjort exakt samma sak för mig! Så jag ser det mer som att jag träffat en man som verkligen tar sitt ansvar än att han förvägrar mig barn. Jag har nog gått igenom alla stadium av sorg. Jag kommer även acceptera min barnlöshet om vi inte lyckas med våra försök vi köpt. Så detta är vårt andra försök av totalt fyra. Sen har vi kommit överens om att lämna det där.

Och hans barn kallar jag mina. Ser absolut dem som lika mycket mina som deras biologiska föräldrar gör. Problemet är att jag förlorar HELA min familj om min man skulle gå bort. Om vi har ett gemensamt barn så får syskonen umgängesrätt. Så ja, mycket hänger på barnet som inte är fött ännu...!
    Men vad bra att det funkar mellan er. Acceptera barnlöshet vet jag inte om jag kommer göra ännu men det blir ju ett annat läge om de två resterande färskförsöken inte går vägen. Jag fick två kattungar av min make när ivf nr 1 inte funkade och det har faktiskt varit skönt att ha något annat att tänka på och rå om ett tag. Oavsett vad så är det en jävligt stressande situation vilket är typiskt för det känns ju inte bra det heller med tanke på att man ska skapa ett barn.
    Har du funderat på kost, tillskott och träning, akupunktur osv?
  • Moolie
    Shatiri skrev 2014-08-13 14:04:57 följande:

Men vad bra att det funkar mellan er. Acceptera barnlöshet vet jag inte om jag kommer göra ännu men det blir ju ett annat läge om de två resterande färskförsöken inte går vägen. Jag fick två kattungar av min make när ivf nr 1 inte funkade och det har faktiskt varit skönt att ha något annat att tänka på och rå om ett tag. Oavsett vad så är det en jävligt stressande situation vilket är typiskt för det känns ju inte bra det heller med tanke på att man ska skapa ett barn.

Har du funderat på kost, tillskott och träning, akupunktur osv?

Jag räknade ut mitt BMI precis och ligger på 30,4. Hinner alltså inte gå ner innan nästa försök. Har haft en otroligt jobbig vår som sagt och sommarens aktiviteter har gjort att jag kopplat bort allt. Vilket har varit skönt.

Men när mensen är slut ska jag börja simma. Så jag kommer på startbanan i alla fall.
  • Luthien87

Hej! Har gått och väntat på att sommaren skall ta slut (typ, ville ju att kliniken skulle öppna igen) och nu har jag och min sambo har precis fått vår kallelse inför IVF-behandlingen. Vi gick igenom en utredning mellan november och januari, det framgick att min sambo har få och slöa spermier, samt att jag hade en polyp/cysta i livmodern, som jag nu har opererat bort. 

På måndag skall vi till kliniken (Sahlgrenska) och vi längtar!

• Moolie
    Luthien87 skrev 2014-08-14 18:52:16 följande:

Hej! Har gått och väntat på att sommaren skall ta slut (typ, ville ju att kliniken skulle öppna igen) och nu har jag och min sambo har precis fått vår kallelse inför IVF-behandlingen. Vi gick igenom en utredning mellan november och januari, det framgick att min sambo har få och slöa spermier, samt att jag hade en polyp/cysta i livmodern, som jag nu har opererat bort. 

På måndag skall vi till kliniken (Sahlgrenska) och vi längtar!

Så skönt att ha allt svart på vitt!!

Då håller vi tummarna på måndag! Är det ett möte där ni tittar på behandlingsplanen? :)

Jag ska på ultraljud på tisdag och se när jag har ägglossning! I morse kräkte jag av nervositet och nu har jag fjärilar i magen! Som humöret kan svänga...!!

Hur är era känslor? Stabila? Förväntansfulla?
  • Luthien87
    Moolie skrev 2014-08-14 19:35:26 följande:
    Så skönt att ha allt svart på vitt!!

Då håller vi tummarna på måndag! Är det ett möte där ni tittar på behandlingsplanen? :)

Jag ska på ultraljud på tisdag och se när jag har ägglossning! I morse kräkte jag av nervositet och nu har jag fjärilar i magen! Som humöret kan svänga...!!

Hur är era känslor? Stabila? Förväntansfulla?
    Ja det känns skönt, veta VAD det är som sätter käppar i hjulen så att säga. 
    Mm, precis, vi skall dit och lägga upp en plan, vilken procedur och så. Det vi vet är att vi skall göra ICSI, pga min sambos spermier tyckte läkaren. 

Spännande! 

Ganska stabila, vi är väldigt förväntansfulla och ser fram emot detta, liksom, "nu är det vår tur!", har många i min närhet som är gravida eller just fått barn så man är ju lite avis... :P 
  • Moolie
    Luthien87 skrev 2014-08-14 21:26:59 följande:

Ja det känns skönt, veta VAD det är som sätter käppar i hjulen så att säga. 

Mm, precis, vi skall dit och lägga upp en plan, vilken procedur och så. Det vi vet är att vi skall göra ICSI, pga min sambos spermier tyckte läkaren. 

Spännande! 

Ganska stabila, vi är väldigt förväntansfulla och ser fram emot detta, liksom, "nu är det vår tur!", har många i min närhet som är gravida eller just fått barn så man är ju lite avis... :P 

Behöver din man plocka ut från bitestikeln eller han lämnar en burk på morgonen? Min man fick extrahera och han har blåmärke än idag... 8 månader senare... :( Och ta nu emot all bedövning du kan få! Om du får ont gör det rejält ont. Om du inte får ont så är det inte hela världen med smärtan efteråt. Så ta vad du kan få! Min man fick extra smärtstillande med sig hem... Det var en otroligt negativ upplevelse för oss... Men det är absolut inte alla det är så för!!

Om vår lilla eskimå inte klarar sig så får vi göra om allt detta igen... Ångest...
  • Shatiri
    Moolie skrev 2014-08-13 15:32:07 följande:
    Jag räknade ut mitt BMI precis och ligger på 30,4. Hinner alltså inte gå ner innan nästa försök. Har haft en otroligt jobbig vår som sagt och sommarens aktiviteter har gjort att jag kopplat bort allt. Vilket har varit skönt.

Men när mensen är slut ska jag börja simma. Så jag kommer på startbanan i alla fall.
    Jag har gått upp en del efter alla hormoner, flytt till hus och allmän jävla trötthet på allt. Ska försöka komma igång nästa vecka med träning och kost men känner att jag blir galen av alla råd hit och dit. Sen i slutändan vet man inte om det gör någon nytta liksom.
  • Moolie
    Shatiri skrev 2014-08-15 10:17:56 följande:

Jag har gått upp en del efter alla hormoner, flytt till hus och allmän jävla trötthet på allt. Ska försöka komma igång nästa vecka med träning och kost men känner att jag blir galen av alla råd hit och dit. Sen i slutändan vet man inte om det gör någon nytta liksom.

Tallriksmodellen och en halvtimmes promenad om dagen sen är du hemma! :) Och bara en portion! :) min svaghet är godis och läsk...! Och den där andra portionen mat... Hahaha! Allting! ;)

Låg på 29,7 i BMI efter mensen nu... Ligger ju på gränsen....
  • Moolie

Ska tillägga att det var så jag gick ner 25kg sist. Nu har jag "bara" 20kg.

Svar på tråden IVF under 2014