• Anonym (.............)

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

mr me skrev 2014-02-10 00:24:09 följande:
    Det har kommit in mer och mer de senaste åren och som jag sa är det förmodligen av idealistiska skäl. Jag förklarade det i det textstycke som du citerade utan att läsa det. Idén kom förmodligen samtidigt som det började pratas om att man skulle "klimatkompensera" för flygresor... Drömmer

Hursomhelst blir det kosmetiska förändringar eftersom det är totalkonsumtionen av fossila bränslen i samhället som är relevant

Det är inte nödvändigtvis så att en vegetarisk livsstil är bättre för miljön än en kost som innehåller kött och närodlade grödor. Ett kg flygimporterat frukt och grönt har t.ex en mångdubbelt högre klimatpåverkan som ett kg svenskt fläskkött.
  • La Lola
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:12:23 följande:
    Jag lever efter "lite av allt är bra för kroppen" (när det handlar om maten)
    Så..varför ta med en skinkmacka?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lillaplutten
    La Lola skrev 2014-02-10 10:14:19 följande:
    Så..varför ta med en skinkmacka?
    Jag kände mig sugen på det just nu!! Men det kan lika gärna vara något annat kött!
  • La Lola
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:19:06 följande:
    Jag kände mig sugen på det just nu!! Men det kan lika gärna vara något annat kött!
    Du tänkte hoppa över lunchen en sån gång alltså? Vill inte ens smaka?
  • enbär
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:12:23 följande:
    Det känns som man blir tvingad till det eftersom det inte finns något val.. Om jag gick i skolan skule jag ta med en stor skinkmacka den dagen!!!!!l
    Jag lever efter "lite av allt är bra för kroppen" (när det handlar om maten)
    Det finns flera artiklar om ämnet kött och klimatet, man ska inte tro blint på allt vi läser!!!!
    Nej, man ska inte tro blint på allt man läser. Men det finns ju så oerhört mycket dokumentation på att köttproduktion inte är bra för vår planet. Varför ska man inte tro på det? Dessutom är det väldigt logiskt. Det krävs mycket mark, energi, konstgödsel, bekämpningsmedel, vatten osv för att producera ett kg kött. Eller "tror" du inte på det?

Tvingad att äta vissa saker blir man ju varje dag i skolan. Den dag det är kycklinggryta blir man tvingad till kycklinggryta, den dag det är ärtsoppa blir man tvingad till ärtsoppa. Varför är det så hemskt att man blir tvingad just till köttfritt en dag i veckan?
  • hannis

Jag tycker egentligen att det är bra att äta vegetariskt men för barn som tvingas gå på förskolan och som inte har något val tycker jag annorlunda. Min son tex åt bara frukt och kött sina första år. Ingen pasta, ingen potatis, inget ris, inget bröd, ingen välling, ingen gröt. Han skulle ha fått väldigt lite mat i sig under en hel dag om han inte fick något kött eller fisk på förskolan.

Så nej, jag vill inte ha köttfri måndag! 

• lillaplutten
    kaffeamanda skrev 2014-02-10 10:13:42 följande:
    Ja, lever du efter "lite av varje" så borde det väl gå bra om du äter lite bönor på lunchen eftersom du ätit kött både till frukost och middag?
    Bönor hatar jag.. alla slags bönor och kikärter och linser!! Däremot morot, blomkål och broccoli är gott, men jag skulle kombinera det med lite kött på tallriken!

Frukost macka kan ju bestå av skinka, salladsblad av valfri sort, tomat och lite krasse kanske!!
    Lite av kött och grönt! Man behöver väl inte äta enbart grönt en dag, kött en dag osv..   Fast du får ju göra som du vill om du bara vill äta bönor!!
  • lillaplutten
    La Lola skrev 2014-02-10 10:19:44 följande:
    Du tänkte hoppa över lunchen en sån gång alltså? Vill inte ens smaka?
    Jag tänkte inte hoppa över lunchen! Däremot skulle jag ta med "skinkmackan"
    Jag är inte emot grönsaker, men jag vill kunna ha valet att välja!
  • La Lola
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:28:22 följande:
    Jag tänkte inte hoppa över lunchen! Däremot skulle jag ta med "skinkmackan"
    Jag är inte emot grönsaker, men jag vill kunna ha valet att välja!
    Ok.....
    Du vet att skolan dock redan har gjort ett val va? De har valt att servera typ husmanskost o inte LCHF tex.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?