• Alla hemma

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

lykantrophona skrev 2014-02-09 22:43:58 följande:
    Tror du att större delen av köttet som serveras på skolor är svenskt och ekologiskt? Ska man köpa ekologiskt så brukar det bli billigare med ekologiska grönsaker ändå. Och när många svenska kor och grisar matas med importerade baljväxter, så kommer man ju ändå inte undan dem bara för att man äter kött.

Jag äter kött rätt ofta. Jag ställer inte direkt några krav på köttfri måndag eller så, men däremot tycker jag att det är urlarvigt att protestera mot att det ibland serveras vegetariskt på skolor. Det kom inga moderater eller köttbönder och delade ut hamburgare när jag gick i skolan och det ibland serverades pannkakor med grönsaker eller tomatsoppa med mackor. Kanske för att det inte presenterades som *vegetariskt* fastän det var det. Det är som om ordet i sig får vissa människor att bli förbannade.

Men stopp där!

Om du tror att LRF serverade hamburgare för att protestera mot VEGETARISKT så är du ute och cyklar!

LRF protesterade mot att svenska bönder missgynnas genom att utländskt, billigt kött köps in och att skolorna sedan motiverar vegetariska dagen med att den är bra för miljön.

När vi (i alla fall jag) var ung, så var problemet med köttimport inte i närheten av så stort som det är idag.

Fattar inte heller att folk ska vara så rabiata i om deras barn får vegetariskt eller ej, när stora delar av maten transporteras från tvivelaktiga källor på andra sidan jorden!

Vegetariskt närproducerat är lika bra som icke vegetariskt närproducerat.
  • kaffeamanda

Bra på förskola. På skolan har vår kommun två alternativ varje dag, en vegetarisk och en kött, det tycker jag är jättebra och känner inte att de behöver ändra på det till bara en vegetarisk på måndagar.

• enbär
    Alla hemma skrev 2014-02-10 06:21:04 följande:

Men stopp där!

Om du tror att LRF serverade hamburgare för att protestera mot VEGETARISKT så är du ute och cyklar!
    LRF protesterade mot att svenska bönder missgynnas genom att utländskt, billigt kött köps in och att skolorna sedan motiverar vegetariska dagen med att den är bra för miljön.

När vi (i alla fall jag) var ung, så var problemet med köttimport inte i närheten av så stort som det är idag.

Fattar inte heller att folk ska vara så rabiata i om deras barn får vegetariskt eller ej, när stora delar av maten transporteras från tvivelaktiga källor på andra sidan jorden!

Vegetariskt närproducerat är lika bra som icke vegetariskt närproducerat.
    Det var i så fall en väldigt konstig protest som helt missade sitt syfte för symboliken var tydlig: vegetariskt i skolan, vi serverar kött. 

Sen håller jag med LRF att det är helt åt pipsvängen att så stor andel av det kött som serveras i skolorna är importerat. Jag tycker det hade varit mycket smartare av LRF att bygga en kampanj kring det, typ "gärna vegetariskt en dag i veckan med så mycket svenska råvaror som möjligt, och de pengar man spar in på köttfritt läggs på att se till att när det serveras kött är det svenskt"
  • Alla hemma
    enbär skrev 2014-02-10 07:35:45 följande:
    Det var i så fall en väldigt konstig protest som helt missade sitt syfte för symboliken var tydlig: vegetariskt i skolan, vi serverar kött. 

Sen håller jag med LRF att det är helt åt pipsvängen att så stor andel av det kött som serveras i skolorna är importerat. Jag tycker det hade varit mycket smartare av LRF att bygga en kampanj kring det, typ "gärna vegetariskt en dag i veckan med så mycket svenska råvaror som möjligt, och de pengar man spar in på köttfritt läggs på att se till att när det serveras kött är det svenskt"

De som brytt sig om att lyssna på hur LRF svarat i intervjuer kring hamburgarna, vet att deras motiv var att starta en debatt kring att skolorna serverar importerat i stort och att LRF välkomnar vegetarisk mat. Sen hade det kanske varit smartare att servera både vegetariska och klassiska hamburgare för att förtydliga det.

LRF är lantbrukarnap riksförbund, vilket inte uteslutande är köttbönder.
  • enbär
    Alla hemma skrev 2014-02-10 07:48:12 följande:

De som brytt sig om att lyssna på hur LRF svarat i intervjuer kring hamburgarna, vet att deras motiv var att starta en debatt kring att skolorna serverar importerat i stort och att LRF välkomnar vegetarisk mat. Sen hade det kanske varit smartare att servera både vegetariska och klassiska hamburgare för att förtydliga det.

LRF är lantbrukarnap riksförbund, vilket inte uteslutande är köttbönder.
    Som sagt var, en av de mest misslyckade kampanjer jag varit med om. Hur i hela fridens dar tänkte de? Det måste de väl ha fattat att om man steker hamburgare på vegetarisk dag uppfattas det som en protest mot vegetarisk dag. MUF gjorde ju samma sak utanför en skola i Gävle för ett tag sedan.

Och tror de att människor ska bemöda sig att lyssna på vad de säger i intervjuer, och det är nåt helt annat än budskapet de gav på skolgården?

Näe, skaffa en PR-konsult om ni inte klarar det själva LRF och driv frågan om svenskt kött i skolan stenhårt. Det är vansinne att våra barn ska äta kött som är olagligt att producera i Sverige.
  • snedtak
    mr me skrev 2014-02-10 00:51:47 följande:
    För det första. Vet du ens vad kulturmarxism är? Den är inte nödvändigtvis röd, den är minst lika ofta blå och inte minst grön. Ska du hålla på att roa dig med hånfulla citationstecken där du dessutom hittat på ett citat, eftersom jag faktiskt aldrig ens uttryckt mig så, lär dig åtminstone innebörden av orden du använder.

Jag tänker aldrig förfäkta en samhällssyn eller de värderingar du ger uttryck för eftersom jag lever i en verklighet där jag ser konsekvenserna av den huvud-i-sanden-inställning som den är ett resultat av.

Det finns absolut ingen mening med att, av idealistiska skäl, backa från att man äter kött för att blidka dig eller dina meningsfränder när ni på samma gång gör saker som är mångdubbelt värre för både samhället och miljön. Risken nämligen med den eftergiften är att det, totalt sett, blir mycket värre på väldigt många sätt. Paradoxalt nog kan tyckas, men så fungerar det i praktiken.

Nu handlar tråden om att slopa kött i skolan och det av ideologiska skäl och som ett led i att pådyvla andra sina åsikter och uppfattningar. Det vänder jag mig emot och det är något jag tänker fortsätta att vara emot.

Det är inte en framkomlig väg att rädda miljön eller att skapa ett bättre samhälle eller vad det nu är man försöker uppnå med hot, våld, tvång och andra typer av psykiska övergrepp på människor.
    Jag ber om ursäkt om du tog illa upp för att jag felciterade. Du sa att du tyckte det var synd att en viktig fråga kapats av en "grupp marxistiska rödgröna huliganer". Jag har därför fått bilden av att du tycker miljö och klimat är en viktig fråga, men att du minsann inte tänker stödja de delar som du tycker hör ihop med marxistiska rödgröna huliganer. Har jag fel?

Vad är det för samhällssyn du tycker jag ger uttryck för?

Vad är de vi gör som är så dåligt för miljön? Att jag ser en lägre köttkonsumtion per capita som en del av en hållbar konsumtion innebär inte att jag inte arbetar mot fossila bränslen, mot ökad vägplanering, för förtätning av städer, mot mer restriktivt användande av miljögifter och annat som jag ser måste till för att konsumtionen ska vara hållbar.

Jag tycker verkligen inte att servera vegetarisk mat i skolan en dag i veckan är att begå ett psykiskt övergrepp. Det är också mat, precis som fläsk och kyckling. Det är ur resurssynpunkt inte meningsfullt att helt sluta med boskapsuppfödning eftersom en del av jordens landareal endast funkar som betesmark. Vad jag reser mig mot är en produktiv åkermark används i stor skala för foder. Efterfrågan på kött måste minska globalt för att produktionen ska gå ner till en hållbar nivå.
  • Alla hemma
    enbär skrev 2014-02-10 07:56:00 följande:
    Som sagt var, en av de mest misslyckade kampanjer jag varit med om. Hur i hela fridens dar tänkte de? Det måste de väl ha fattat att om man steker hamburgare på vegetarisk dag uppfattas det som en protest mot vegetarisk dag. MUF gjorde ju samma sak utanför en skola i Gävle för ett tag sedan.

Och tror de att människor ska bemöda sig att lyssna på vad de säger i intervjuer, och det är nåt helt annat än budskapet de gav på skolgården?

Näe, skaffa en PR-konsult om ni inte klarar det själva LRF och driv frågan om svenskt kött i skolan stenhårt. Det är vansinne att våra barn ska äta kött som är olagligt att producera i Sverige.

Selektiv varseblivning. Är man intresserad av vad alla parter i en debatt verkligen debatterar för så gör man sig lyhörd. Men det är upp till var och en. Dessutom har det pratats om det i media så man har inte behövt rota särskilt mycket för att ta reda på det.

Sen tycker jag med att de kunde gjort det på ett bättre sätt. De veganer/vegetarianer som bara propagerar för att det ska serveras vegetariskt och struntar i var ifrån eller hur maten hamnar på borden, ser det tyvärr bara som en antivegetarisk protest och inte som en protest mot utländska produkter. Och det är det det borde fokuseras på. Våra barn ska få riktig mat oavsett om det är vegetariskt eller ej!
  • La Lola
    PinkSugar skrev 2014-02-10 08:24:25 följande:
    Riktigt dåligt
    För att?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • enbär
    Alla hemma skrev 2014-02-10 08:19:39 följande:

Selektiv varseblivning. Är man intresserad av vad alla parter i en debatt verkligen debatterar för så gör man sig lyhörd. Men det är upp till var och en. Dessutom har det pratats om det i media så man har inte behövt rota särskilt mycket för att ta reda på det.
    Sen tycker jag med att de kunde gjort det på ett bättre sätt. De veganer/vegetarianer som bara propagerar för att det ska serveras vegetariskt och struntar i var ifrån eller hur maten hamnar på borden, ser det tyvärr bara som en antivegetarisk protest och inte som en protest mot utländska produkter. Och det är det det borde fokuseras på. Våra barn ska få riktig mat oavsett om det är vegetariskt eller ej!
    Visst ska barnen få riktig mat oavsett om det är vegetariskt eller ej.

Men jag hörde en kvinna från LRF (som stekte hamburgare) som sa att de kände sig trampade på (eller nåt i den stilen) för att kött framställdes som dåligt, hur många skulle acceptera att få det epitetet på det de producerar? Tja, det är väl massor av producenter som får stå ut med att även baksidorna av deras produktion lyfts fram, t ex bilar, kläder, palmoljeinnehållande produkter, elektronik osv. Det blir inte heller särskilt trovärdigt när de från LRF säger att svenskt kött är inte dåligt för miljön. Tyvärr är det så att köttproduktion nästan alltid är sämre för miljön. Klart att jag som äger mest vegetariskt försöker äta så mycket svenskt som möjligt men även om jag köper importerade bönor så är det ändå bättre för klimatet/miljön än svenskproducerat kött för transporten av varorna är en väldigt liten del av matens miljöpåverkan. Djuren behöver mat, den måste odlas, konstgödslas, besprutas, transporteras osv. KRAV är lite bättre men fortfarande mycket mer resurskrävande. Det enda kött jag egentligen tror är lämpligt att producera är svenskt naturbeteskött. Då äter korna/fåren från marker där man svårligen kan odla människoföda och tillför inte foder från andra platser. Så för min del får de gärna servera svenskt KRAV naturbeteskött någon gång i veckan, resten vegetariskt.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?