Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?
lykantrophona skrev 2014-02-09 22:43:58 följande:
Tror du att större delen av köttet som serveras på skolor är svenskt och ekologiskt? Ska man köpa ekologiskt så brukar det bli billigare med ekologiska grönsaker ändå. Och när många svenska kor och grisar matas med importerade baljväxter, så kommer man ju ändå inte undan dem bara för att man äter kött. Jag äter kött rätt ofta. Jag ställer inte direkt några krav på köttfri måndag eller så, men däremot tycker jag att det är urlarvigt att protestera mot att det ibland serveras vegetariskt på skolor. Det kom inga moderater eller köttbönder och delade ut hamburgare när jag gick i skolan och det ibland serverades pannkakor med grönsaker eller tomatsoppa med mackor. Kanske för att det inte presenterades som *vegetariskt* fastän det var det. Det är som om ordet i sig får vissa människor att bli förbannade.
Men stopp där!
Om du tror att LRF serverade hamburgare för att protestera mot VEGETARISKT så är du ute och cyklar!
LRF protesterade mot att svenska bönder missgynnas genom att utländskt, billigt kött köps in och att skolorna sedan motiverar vegetariska dagen med att den är bra för miljön.
När vi (i alla fall jag) var ung, så var problemet med köttimport inte i närheten av så stort som det är idag.
Fattar inte heller att folk ska vara så rabiata i om deras barn får vegetariskt eller ej, när stora delar av maten transporteras från tvivelaktiga källor på andra sidan jorden!
Vegetariskt närproducerat är lika bra som icke vegetariskt närproducerat.