• lillaplutten

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

La Lola skrev 2014-02-10 10:30:18 följande:
    Ok.....
    Du vet att skolan dock redan har gjort ett val va? De har valt att servera typ husmanskost o inte LCHF tex.
    Vad är LCHF ?? Jag håller faktist inte reda på alla bokstävskombinationer! Jag bantar inte! Helt ointressant för mig!
  • La Lola
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:36:08 följande:
    Vad är LCHF ?? Jag håller faktist inte reda på alla bokstävskombinationer! Jag bantar inte! Helt ointressant för mig!
    En viss typ av kosthållning.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lillaplutten
    enbär skrev 2014-02-10 10:20:27 följande:
    Nej, man ska inte tro blint på allt man läser. Men det finns ju så oerhört mycket dokumentation på att köttproduktion inte är bra för vår planet. Varför ska man inte tro på det? Dessutom är det väldigt logiskt. Det krävs mycket mark, energi, konstgödsel, bekämpningsmedel, vatten osv för att producera ett kg kött. Eller "tror" du inte på det?

Tvingad att äta vissa saker blir man ju varje dag i skolan. Den dag det är kycklinggryta blir man tvingad till kycklinggryta, den dag det är ärtsoppa blir man tvingad till ärtsoppa. Varför är det så hemskt att man blir tvingad just till köttfritt en dag i veckan?
    Det finns även dokumentation på att det inte stämmer!!  Varför ska man inte tro på det?  Dessutom är det ju väldigt logiskt, kor har ju funnits i flera tusen år!  Eller "tror" du inte på det?

• lillaplutten
    La Lola skrev 2014-02-10 10:37:26 följande:
    En viss typ av kosthållning.

Jo, jag vet att det är en typ av kosthållning, men jag vet inte vad just den innebär.  Och det är inget jag är intresserad av att veta just nu i livet.
  • La Lola
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:48:13 följande:
    Jo, jag vet att det är en typ av kosthållning, men jag vet inte vad just den innebär.  Och det är inget jag är intresserad av att veta just nu i livet.
    Ok.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Voluptuous Shalimar

Jag tyckte att köttfri dag lät bra när jag läste rubriken, men efter att ha läst svarsalternativen ställer jag mig frågande. Lite som att fråga "är det OK med förbud mot cigarettrökning inomhus på krogen?" och ange svarsalternativen "ja, en rökfri miljö är skönt för alla" samt "nej, det är OK att röka precis överallt (även inomhus på dagis och sjukhus), man skall gärna blåsa röken i ansiktet på andra och ingen hänsyn skall tas till allergiker." Tillägges: jag är själv rökare, om än bara kanske 2 cigaretter om dagen. Jag är mot rökning på krogen men skulle aldrig få för mig att lägga min röst i en så dåligt genomförd omröstning.

Så - jag kunde tyvärr inte rösta. 

• annca

Tja...

Det är ju redan köttlösa dagar ibland... Pannkaka, trädgårdsmästargryta, pasta med tomatsås, potatisbullar... Gott och helt normal mat.

Låt bli att plocka fram skinksmörgåsen till gröten, baconet till raggmunken etc,

Ge bara fan i att betona att "idag är det en vegetarisk dag" så är jag med på det. Det skall vara helt naturligt att äta måltider utan kött, men man måste för tusan inte skrubba in att det är vegetariskt idag...

Det är nog det jag stör mig på. Att det betonas så skarpt. Låt det vara naturligt att vissa rätter är utan kött, men lämna det politiskt korrekta utanför i skolan, snälla. Och ge tusan i dessa (osmakliga) selleribiffar, sojakorv och quorn"fileer", sånt som skall imitera kött men är så långt ifrån man bara kan komma. Grönsaker är grönsaker, de ska inte försöka likna köttfärs och korv.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • enbär
    annca skrev 2014-02-10 10:52:54 följande:

Tja...

Det är ju redan köttlösa dagar ibland... Pannkaka, trädgårdsmästargryta, pasta med tomatsås, potatisbullar... Gott och helt normal mat.

Låt bli att plocka fram skinksmörgåsen till gröten, baconet till raggmunken etc,

Ge bara fan i att betona att "idag är det en vegetarisk dag" så är jag med på det. Det skall vara helt naturligt att äta måltider utan kött, men man måste för tusan inte skrubba in att det är vegetariskt idag...

Det är nog det jag stör mig på. Att det betonas så skarpt. Låt det vara naturligt att vissa rätter är utan kött, men lämna det politiskt korrekta utanför i skolan, snälla. Och ge tusan i dessa (osmakliga) selleribiffar, sojakorv och quorn"fileer", sånt som skall imitera kött men är så långt ifrån man bara kan komma. Grönsaker är grönsaker, de ska inte försöka likna köttfärs och korv.

Jag håller med om det det där med att skrubba in att det är vegetarisk dag: Det finns mig veterligen inga som bara äter kött, de som äter kött är "allätare". Då är det helt naturligt att kött inte ingår i alla måltider, ingen måltid kan ju innehålla precis allt som en allätare äter (kött, fisk, ägg, mjölk, linser, potatis, pasta, ris, morötter osv). Mina barn reflekterar inte över om en måltid innehåller kött eller inte, de bryr sig bara om ifall det är gott!

Den fördel jag kan se med att kalla det "vegetarisk dag" är väl i så fall att man får en anledning att prata om miljö och hållbarhet, men det kan man ju göra ändå.
  • enbär
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:44:08 följande:
    Det finns även dokumentation på att det inte stämmer!!  Varför ska man inte tro på det?  Dessutom är det ju väldigt logiskt, kor har ju funnits i flera tusen år!  Eller "tror" du inte på det?

Snälla, kan du inte länka till vetenskap som visar att industriell köttproduktion är bra för miljön! Jag vill verkligen se det.

Ja, kor har funnits sen urminnes tider. Problemet är att nötkreaturen nu är alldeles för många, 2011 fanns det nästan 1,5 miljarder nötkreatur i världen! 

http://jordbruketisiffror.wordpress.com/2013/11/05/10-i-topp-antalet-notkreatur-i-varlden/

Samma sak med det mesta. Ett par tusen bilar på jorden är inget problem men nu finns det nästan en miljard bilar som släpper ut avgaser och då är det ett problem. Det var inget problem när indianerna högg ner lite regnskog här och där i Brasilien men när man avverkar enorma ytor (för att odla soja till nötkreaturen eller skapa betesmark) då är det ett jätteproblem.
  • Cadencee

Varför ha enbart en veckodag köttfri? Jag äter kött men det är väl bara att blanda matmenyn man har så det kommer in lite vegetarisk mat? Jag ser inga fel i det men jag bryr mig inte om ifall det påverkar miljön mm. Jag äter all sorts mat som jag tycker är gott. Vad det gör för miljön skiter jag i ;)

Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?