Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?
Du vet att skolan dock redan har gjort ett val va? De har valt att servera typ husmanskost o inte LCHF tex.
Jag tyckte att köttfri dag lät bra när jag läste rubriken, men efter att ha läst svarsalternativen ställer jag mig frågande. Lite som att fråga "är det OK med förbud mot cigarettrökning inomhus på krogen?" och ange svarsalternativen "ja, en rökfri miljö är skönt för alla" samt "nej, det är OK att röka precis överallt (även inomhus på dagis och sjukhus), man skall gärna blåsa röken i ansiktet på andra och ingen hänsyn skall tas till allergiker." Tillägges: jag är själv rökare, om än bara kanske 2 cigaretter om dagen. Jag är mot rökning på krogen men skulle aldrig få för mig att lägga min röst i en så dåligt genomförd omröstning.
Så - jag kunde tyvärr inte rösta.
Tja...
Det är ju redan köttlösa dagar ibland... Pannkaka, trädgårdsmästargryta, pasta med tomatsås, potatisbullar... Gott och helt normal mat.
Låt bli att plocka fram skinksmörgåsen till gröten, baconet till raggmunken etc,
Ge bara fan i att betona att "idag är det en vegetarisk dag" så är jag med på det. Det skall vara helt naturligt att äta måltider utan kött, men man måste för tusan inte skrubba in att det är vegetariskt idag...
Det är nog det jag stör mig på. Att det betonas så skarpt. Låt det vara naturligt att vissa rätter är utan kött, men lämna det politiskt korrekta utanför i skolan, snälla. Och ge tusan i dessa (osmakliga) selleribiffar, sojakorv och quorn"fileer", sånt som skall imitera kött men är så långt ifrån man bara kan komma. Grönsaker är grönsaker, de ska inte försöka likna köttfärs och korv.
Tja...
Det är ju redan köttlösa dagar ibland... Pannkaka, trädgårdsmästargryta, pasta med tomatsås, potatisbullar... Gott och helt normal mat.
Låt bli att plocka fram skinksmörgåsen till gröten, baconet till raggmunken etc,
Ge bara fan i att betona att "idag är det en vegetarisk dag" så är jag med på det. Det skall vara helt naturligt att äta måltider utan kött, men man måste för tusan inte skrubba in att det är vegetariskt idag...
Det är nog det jag stör mig på. Att det betonas så skarpt. Låt det vara naturligt att vissa rätter är utan kött, men lämna det politiskt korrekta utanför i skolan, snälla. Och ge tusan i dessa (osmakliga) selleribiffar, sojakorv och quorn"fileer", sånt som skall imitera kött men är så långt ifrån man bara kan komma. Grönsaker är grönsaker, de ska inte försöka likna köttfärs och korv.
Varför ha enbart en veckodag köttfri? Jag äter kött men det är väl bara att blanda matmenyn man har så det kommer in lite vegetarisk mat? Jag ser inga fel i det men jag bryr mig inte om ifall det påverkar miljön mm. Jag äter all sorts mat som jag tycker är gott. Vad det gör för miljön skiter jag i ;)