• lykantrophona

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Anonym (Kött så klart) skrev 2014-02-09 22:23:53 följande:
    Eftersom svenskt, ekoproducerat kött är bättre för oss än regnskogsdödande, importerade baljväxter så ska skolan självklart servera kött till alla som vill ha.
    Tror du att större delen av köttet som serveras på skolor är svenskt och ekologiskt? Ska man köpa ekologiskt så brukar det bli billigare med ekologiska grönsaker ändå. Och när många svenska kor och grisar matas med importerade baljväxter, så kommer man ju ändå inte undan dem bara för att man äter kött.

Jag äter kött rätt ofta. Jag ställer inte direkt några krav på köttfri måndag eller så, men däremot tycker jag att det är urlarvigt att protestera mot att det ibland serveras vegetariskt på skolor. Det kom inga moderater eller köttbönder och delade ut hamburgare när jag gick i skolan och det ibland serverades pannkakor med grönsaker eller tomatsoppa med mackor. Kanske för att det inte presenterades som *vegetariskt* fastän det var det. Det är som om ordet i sig får vissa människor att bli förbannade.
  • Lena

Ärtsoppa och bruna bönor är lätt att köpa lokalproducerat.

Jag tycker att det är bra med vegetariskt 1-2 dagar, klassisk svensk mat 1-2 dagar och modern mat 1-2 dagar.

• HäckHäxan

Bra tycker jag.

Min dotter föreslog här hemma i veckan att vi skulle ha köttfria tisdagar och det sa jag ja till.

Skämt om dvärgar bör vara korta!
  • Aniiee
    Flash Gordon skrev 2014-02-09 22:39:00 följande:

Kocken.

På tre veckor i skolan så är 12 av 15 (ja, jag räknade just för trådens skull) vegetariska rätter någonting med linser, böner, soja osv.
    Då har kocken fel.... det går hur bra som helst att laga vegetarisk mat utan linser, bönor och soja. Så den kocken kanske behöver gå en liten kurs, vad vet jag. Sen är det klart mycket lättare att laga veg med sånt.

Hmm... jag kanske ska titta på nästa tre veckorna i ungarnas skola och se hur de har det.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (Kött så klart)
    lykantrophona skrev 2014-02-09 22:43:58 följande:
    Tror du att större delen av köttet som serveras på skolor är svenskt och ekologiskt?
    Nej, men jag tycker att det borde vara det. Att det borde vara skolans/kommunens prioritering istället.
  • Aniiee
    Tygtiiger skrev 2014-02-09 22:16:43 följande:
    Men det hade underlättat min matsedelsplanering om jag vetat! 
    vegomåndag, fisktisdag, kycklingonsdag, gristorsdag och kossafredag! Och den obligatoriska korven/soppan får man peta in där det passar i råvaruschemat. 
    hammarhajen skrev 2014-02-09 22:40:41 följande:
    Jag tycker att det är helt självklart att servera vegetariskt ibland, precis som man har kyckling ibland, färs/korv ibland, fisk ibland osv. För kökspersonalens skull är det kanske enklast och bäst om man har ett schema, typ kyckling måndag, vegetariskt tisdag, färs/korv onsdag, helt kött torsdag och fisk fredag. Vad är felet med det? Det är väl bara ett bra sätt att garantera att maten varieras?

Jan öht inte förstå argument om att man "tvingar på" barnen vegetariska värderingar. Inte anklagas man för att "tvinga på" någon köttfritt den dag det serveras fisk, inte anklagas man för att "pracka på" någon en viss diet när det är fläsk på meny istället för kyckling. Inte står fiskförsäljare och delar ut stekt strömming utanför skolorna den dagen det är korv på menyn...

Vegetariskt är inget konstigt, det är MAT. 
    Undrar om alla rabiata köttfria-måndag-motståndare också vägrar servera pannkakor hemma? Tomatsås och pasta? Våfflor? Potatis- och purjolökssoppa? Risgrynsgröt på julen? Omelett? Vanliga typiskt svenska rätter (utom kanske tomatsåsen och pastan) som våra släktingar ätit i generationer... 
    Vi kanske ska dra fem de gamla krogmatsedlarna från 20-talet: Måndag chark (som höll över helgen), tisdag fisk (fiskebåtarna kom tillbaka med färsk fisk efter veckans första arbetsnatt), onsdag färs (som slaktarna hunnit klart lagom till onsdagen) Torsdag soppa och pannkaka (vi behöver ju inte vara medeltida. Olika roliga soppor kan vi ha) fredag köttstycke av något slag (kyckling ingår här).

Jag håller på att arbeta fram ett sådant schema, fast lite längre och aningens noggrannare, till min blogg.
  • Tow2Mater
    lykantrophona skrev 2014-02-09 22:43:58 följande:
     Det kom inga moderater eller köttbönder och delade ut hamburgare när jag gick i skolan och det ibland serverades pannkakor med grönsaker eller tomatsoppa med mackor. Kanske för att det inte presenterades som *vegetariskt* fastän det var det. Det är som om ordet i sig får vissa människor att bli förbannade.
    Ha ha, nej, men visst var det ju ibland jämförelser med både fängelsemat, äldreomsorgsmat och annan lunchrestaurangsmat - där fångar och andra fick både kött och kött/ostpålägg till dessa rätter som just i skolan var köttfria och påläggsfria för att spara pengar.
  • Flash Gordon
    Aniiee skrev 2014-02-09 22:45:38 följande:
    Då har kocken fel.... det går hur bra som helst att laga vegetarisk mat utan linser, bönor och soja. Så den kocken kanske behöver gå en liten kurs, vad vet jag. Sen är det klart mycket lättare att laga veg med sånt.

Hmm... jag kanske ska titta på nästa tre veckorna i ungarnas skola och se hur de har det.

Klart det går. Men det är dyrare och jobbigare.

Soja, bönor, linser. Någon dag Quorn. Och så bryts mönstret av en enstaka blomkålslåda eller en broccolisoppa en gång varannan vecka eller så.

Om det handlar om att lära ungarna att äta vettigt borde vi införa en fisk-onsdag istället.

• snedtak
    mr me skrev 2014-02-09 18:10:14 följande:
    Nej, det stämmer inte. Det är rena fantasimodellerna. För 20 år sedan räknade man alltid utsläpp i ton fossilt kol, inte "koldioxidekvivalenter". Givetvis blir det helt uppåt väggarna fel om man börjar anse att en pruttande ko är ett hot mot miljön för att det är metangas i gasen som pruttas ut.

I sådana fall kanske man borde räkna på hur mycket alla invandrare som kommit till Sverige de senaste åren pruttar och vilket hot de i sådana fall utgör för vår miljö. Men jag tror inte att de partier (läs Miljöpartiet) som driver på för att räkna "koldioxidekvivalenter" skulle vilja börja räkna konsekvent på det sättet.

Det är mängden fossilt kol som släpps ut som har potential att förändra klimatet. Dit bör även torv räknas, vilket man inte gör numera eftersom EU bestämt sig för att det är trendigt och nytänkande att elda med torv istället för med olja.

Hursomhelst. Att äta kött är INTE ett hot mot miljön. Att flyga till Thailand däremot är definitivt dåligt för miljön.
    Jag antar att du inte är insatt i miljövetenskap eller fysik eftersom du så bestämt hävdar att metangas inte spelar någon roll. Att man räknar om olika växthusgaser till koldioxidekvivalenter är för att skapa ett jämförelsetal. Hur mycket människor, invandrare eller inte, pruttar är inte relevant eftersom de inte idisslar. Pga hur kornas matsmältningsprocess ser ut bildas metangas under idisslandet.

Metan är också en växthusgas precis som koldioxid och vattenånga. Däremot påverkar metan strålningsbalansen ungefär 20 ggr/gram så mycket som CO2 vilket gör att samma mängd metan bidrar mer till uppvärmningen än CO2. Därför är det viktigt att även titta på de källor till metan som finns, vilket inkluderar risodling, köttproduktion, biobränslen och vissa typer av markanvändning.
  • Aniiee
    Flash Gordon skrev 2014-02-09 22:55:51 följande:

Klart det går. Men det är dyrare och jobbigare.

Soja, bönor, linser. Någon dag Quorn. Och så bryts mönstret av en enstaka blomkålslåda eller en broccolisoppa en gång varannan vecka eller så.

Om det handlar om att lära ungarna att äta vettigt borde vi införa en fisk-onsdag istället.

Det är väl tvärr så =/ Gubevars om maten skulle kosta mer än 10 kr/port i skolan.....

Fisk-onsdag är jag med på =) Och då lite roligare än fiskgratäng ena veckan och fiskpannetter andra veckan.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?