• Bling1975

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Toppen, de har köttfri fredag på vår förskola och det uppskattas. De har egen kock som är duktig och lagar bra varierad vegetarisk mat med mycket grönsaker som barnen faktiskt gillar och inte bara pannkaka och potatisbullar.

Vi försöker äta mer vegetariskt hemma också, men där blir det snarare en mindre del kött/fisk och mer av det gröna vid alla måltider.

• Lovis111
    enbär skrev 2014-02-10 11:09:36 följande:
    Snälla, kan du inte länka till vetenskap som visar att industriell köttproduktion är bra för miljön! Jag vill verkligen se det. Ja, kor har funnits sen urminnes tider. Problemet är att nötkreaturen nu är alldeles för många, 2011 fanns det nästan 1,5 miljarder nötkreatur i världen!  jordbruketisiffror.wordpress.com/2013/11/05/1.../ Samma sak med det mesta. Ett par tusen bilar på jorden är inget problem men nu finns det nästan en miljard bilar som släpper ut avgaser och då är det ett problem. Det var inget problem när indianerna högg ner lite regnskog här och där i Brasilien men när man avverkar enorma ytor (för att odla soja till nötkreaturen eller skapa betesmark) då är det ett jätteproblem.

Lite OT men jag tror snarare att det handlar om att vi människor blivit lite för mycket finsmakare. Idag tar man inte tillvara på allt som djuret ger vilket betyder att fler djur måste till för att tillgodose människans önskade köttkonsumtion. En väldigt liten del utav nötkreaturet består utav oxfilé.
  • annca
    enbär skrev 2014-02-10 11:04:10 följande:
    Den fördel jag kan se med att kalla det "vegetarisk dag" är väl i så fall att man får en anledning att prata om miljö och hållbarhet, men det kan man ju göra ändå.
    Mm... Men jag känner nog att det skulle vara viktigare r miljösynpunkt om det var så att alla skolor bara serverade lokalproducerat och ekologiskt och helst närlagat också. - Bort med alla långa transporter! - Än att det fokuseras på just "köttfritt"
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • lillaplutten
    annca skrev 2014-02-10 10:52:54 följande:

Tja...

Det är ju redan köttlösa dagar ibland... Pannkaka, trädgårdsmästargryta, pasta med tomatsås, potatisbullar... Gott och helt normal mat.

Låt bli att plocka fram skinksmörgåsen till gröten, baconet till raggmunken etc,

Ge bara fan i att betona att "idag är det en vegetarisk dag" så är jag med på det. Det skall vara helt naturligt att äta måltider utan kött, men man måste för tusan inte skrubba in att det är vegetariskt idag...

Det är nog det jag stör mig på. Att det betonas så skarpt. Låt det vara naturligt att vissa rätter är utan kött, men lämna det politiskt korrekta utanför i skolan, snälla. Och ge tusan i dessa (osmakliga) selleribiffar, sojakorv och quorn"fileer", sånt som skall imitera kött men är så långt ifrån man bara kan komma. Grönsaker är grönsaker, de ska inte försöka likna köttfärs och korv.

Jag håller med!!
  • lillaplutten
    Cadencee skrev 2014-02-10 11:13:16 följande:
    Varför ha enbart en veckodag köttfri? Jag äter kött men det är väl bara att blanda matmenyn man har så det kommer in lite vegetarisk mat? Jag ser inga fel i det men jag bryr mig inte om ifall det påverkar miljön mm. Jag äter all sorts mat som jag tycker är gott. Vad det gör för miljön skiter jag i ;)
    Jag håller med dig!!
  • Voluptuous Shalimar
    Lovis111 skrev 2014-02-10 11:29:51 följande:

Lite OT men jag tror snarare att det handlar om att vi människor blivit lite för mycket finsmakare. Idag tar man inte tillvara på allt som djuret ger vilket betyder att fler djur måste till för att tillgodose människans önskade köttkonsumtion. En väldigt liten del utav nötkreaturet består utav oxfilé.
    Hur många tror du äter bara oxfilén? Personligen blir jag skittrött på oxfilé om jag äter det  flera dagar i veckan. Ja, jag har provat och sedan var det oxfiléstopp här hemma tills jag var sugen igen. 
  • enbär
    annca skrev 2014-02-10 11:50:53 följande:
    Mm... Men jag känner nog att det skulle vara viktigare r miljösynpunkt om det var så att alla skolor bara serverade lokalproducerat och ekologiskt och helst närlagat också. - Bort med alla långa transporter! - Än att det fokuseras på just "köttfritt"
    Jag vet att många tror som du men det är faktiskt inte helt korrekt. Transporten är en väldigt liten del av "miljö- och klimatkostnaderna" för våra livsmedel. Produktionen är ett mycket större problem. Griskött producerat helt nära den skola där det sedan serveras innebär en större miljöbelastning än bönor/linser producerade i en annan världsdel. Tänk på allt foder som måste produceras till de där grisarna, allt gödsel grisarna producerar och som riskerar att späda på övergödning av vattendragen, de transporter som ändå krävs för att producera fodret, transportera det till grisarna, transportera grisarna till slakt, slakteriets energiförbrukning, grishusets energiförbrukning, Gå in och titta på t ex naturskyddsföreningens hemsida får du se.

Jag tycker det är lite för mycket "jag känner" och "jag tänker". Har folk nuförtiden inte fått lära sig i skolan att värdera fakta istället för att känna och tro utifrån magkänsla.

Men visst, närproducerat KRAV är på många sätt bättre än konventionellt kött. Men bönor/linser är alltid ett miljövänligare sätt att få i sig protein än vad kött är.

Jag tycker skolorna skulle satsa på en köttdag i veckan och då var det verkligen KRAV-kött från lokala bönder. Resten av dagarna vegetariskt och nån fiskdag om det går att hitta fisk som inte är överfiskad.
  • M Y L F

Det är väl jättebra. Vad är en dag i veckan att gnälla om? Vill man som förälder att sitt barn ska äta kött, så får man väl servera det köttet hemma. Jag tycker att man kan ha fler vegetariska dagar i veckan, varför nöja sig med en?

Dessutom så finns det ju samband mellan kött och viss cancer så bara det kan ju vara en anledning att dra ner på köttätandet.

• enbär
    annca skrev 2014-02-10 11:50:53 följande:
    Här kan du läsa om ekologiskt griskött och hur det belastar miljön.

http://www.kottguiden.se/ekologiskt_griskott.html

Och här kan du läsa om baljväxter

http://www.kottguiden.se/baljvaxter.html
  • lillaplutten
    enbär skrev 2014-02-10 11:09:36 följande:
    Snälla, kan du inte länka till vetenskap som visar att industriell köttproduktion är bra för miljön! Jag vill verkligen se det.

Ja, kor har funnits sen urminnes tider. Problemet är att nötkreaturen nu är alldeles för många, 2011 fanns det nästan 1,5 miljarder nötkreatur i världen! 

jordbruketisiffror.wordpress.com/2013/11/05/1.../

Samma sak med det mesta. Ett par tusen bilar på jorden är inget problem men nu finns det nästan en miljard bilar som släpper ut avgaser och då är det ett problem. Det var inget problem när indianerna högg ner lite regnskog här och där i Brasilien men när man avverkar enorma ytor (för att odla soja till nötkreaturen eller skapa betesmark) då är det ett jätteproblem.
    Jag letade efter en  jättebra artikel jag läste för ett tag sen men hittade den inte tyvärr!
    Som du säger! Det finns så mycket artiklar och vetenskap om så mycket som förstör vår planet, och om man promt skulle leva efter dem för att inte smutsa ner miljön så skulle du inte ens få andas!!
    Jag kan säkert hitta flera saker som du gör varje dag eller produkter som du handlar som inte är bra för vår miljö och planet men inte punktar jag upp dem här. För att jag struntar i hur du lever.

Alla försöker väl göra sitt för miljön.
    Dessa rapporter som kommer ut skapar stort ramaskri. Men vet vi egentligen att dem stämmer till 100%. Har du gått igenom studien själv?

Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?