annca skrev 2014-02-10 11:50:53 följande:
Mm... Men jag känner nog att det skulle vara viktigare r miljösynpunkt om det var så att alla skolor bara serverade lokalproducerat och ekologiskt och helst närlagat också. - Bort med alla långa transporter! - Än att det fokuseras på just "köttfritt"
Jag vet att många tror som du men det är faktiskt inte helt korrekt. Transporten är en väldigt liten del av "miljö- och klimatkostnaderna" för våra livsmedel. Produktionen är ett mycket större problem. Griskött producerat helt nära den skola där det sedan serveras innebär en större miljöbelastning än bönor/linser producerade i en annan världsdel. Tänk på allt foder som måste produceras till de där grisarna, allt gödsel grisarna producerar och som riskerar att späda på övergödning av vattendragen, de transporter som ändå krävs för att producera fodret, transportera det till grisarna, transportera grisarna till slakt, slakteriets energiförbrukning, grishusets energiförbrukning, Gå in och titta på t ex naturskyddsföreningens hemsida får du se.
Jag tycker det är lite för mycket "jag känner" och "jag tänker". Har folk nuförtiden inte fått lära sig i skolan att värdera fakta istället för att känna och tro utifrån magkänsla.
Men visst, närproducerat KRAV är på många sätt bättre än konventionellt kött. Men bönor/linser är alltid ett miljövänligare sätt att få i sig protein än vad kött är.
Jag tycker skolorna skulle satsa på en köttdag i veckan och då var det verkligen KRAV-kött från lokala bönder. Resten av dagarna vegetariskt och nån fiskdag om det går att hitta fisk som inte är överfiskad.