• La Lola

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Mummyfied skrev 2014-02-10 09:39:58 följande:
    Så de bestämmer inte redan det då? De har ju indirekt tagit ställning mot både LCHF, GI och dylikt genom att servera husmanskost rakt av. Det är ju också ett ställningstagande.
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LunaLunatic

Egentligen är jag för det. Samtidigt vet jag hur mycket tjafs det skulle bli: många ungar anser att det är inte mat om det inte innehåller kött och bönor/linser är det vidrigaste som finns på denna jord (vare sig man känner smaken eller ej, det räcker med vetskapen att det finns där).

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • La Lola
    LunaLunatic skrev 2014-02-10 09:46:58 följande:
    Egentligen är jag för det. Samtidigt vet jag hur mycket tjafs det skulle bli: många ungar anser att det är inte mat om det inte innehåller kött och bönor/linser är det vidrigaste som finns på denna jord (vare sig man känner smaken eller ej, det räcker med vetskapen att det finns där).
    O var har de fått de idéerna ifrån? Jo, från sina trångsynta föräldrar.
  • LunaLunatic
    PinkSugar skrev 2014-02-10 08:36:40 följande:
    *Det är inte skolan som ska bestämma vilken typ av kosthållning barnen ska hålla.
    *Vegetariskt är till 99,99% äckligt
    *Skolans vegetariska är dessutom oftast sjukt enformig och smaklös
    DU tycker det är äckligt.
    Äter du ofta vegetariskt på olika skolor trots din kommentar om dess äcklighet? Eftersom du även vet att det är enformigt och smaklöst, menar jag.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic
    La Lola skrev 2014-02-10 09:47:49 följande:
    O var har de fått de idéerna ifrån? Jo, från sina trångsynta föräldrar.
    Många barn äter enbart oxfilé och liknande hemma, att döma av deras kommentarer om skolmaten Solig
  • La Lola
    LunaLunatic skrev 2014-02-10 09:49:14 följande:
    Många barn äter enbart oxfilé och liknande hemma, att döma av deras kommentarer om skolmaten Solig
    Japp så är det nog.
  • LunaLunatic
    PinkSugar skrev 2014-02-10 08:58:23 följande:
    Ja, oftast så var den smaklös men annars så smakade det bara paprika. Alltid paprika, ingen annan smak.

Och inget av det du radar upp låter gott
    Godaste veggo vi har, som jag kommer på på rak arm, är hemgjorda morotsbiffar samt en paj med fetaost, broccoli och paprika.
  • enbär
    LunaLunatic skrev 2014-02-10 09:46:58 följande:
    Jag tror det är jätteviktigt att att börja med de små barnen. Det finns många "svenssons" som aldrig äter linser eller bönor, och då är det nåt okänt och konstigt för barnen. Hemma hos oss äter vi en del kött men mest vegetariskt. Mina barn har sedan de var ett år fått linser och bönor och de ser inget konstigt i det. Så om man får in en vegetarisk dag i veckan i förskolan så blir det vegetariska lika naturligt som kött eller fisk för barnen. Mina barn reflekterar inte över om vi äter kött eller inte en viss måltid. Vissa kötträtter gillar de, andra inte. Vissa vegetariska rätter gillar de, andra inte. 

Förresten, falafel är ju vegetariskt, ja till och med veganskt. Det är ju gjort på kikärter. Gillar verkligen inte barn det?
  • lillaplutten

Det känns som man blir tvingad till det eftersom det inte finns något val.. Om jag gick i skolan skule jag ta med en stor skinkmacka den dagen!!!!!l
    Jag lever efter "lite av allt är bra för kroppen" (när det handlar om maten)
    Det finns flera artiklar om ämnet kött och klimatet, man ska inte tro blint på allt vi läser!!!!

• kaffeamanda
    lillaplutten skrev 2014-02-10 10:12:23 följande:
    Det känns som man blir tvingad till det eftersom det inte finns något val.. Om jag gick i skolan skule jag ta med en stor skinkmacka den dagen!!!!!l
    Jag lever efter "lite av allt är bra för kroppen" (när det handlar om maten)
    Det finns flera artiklar om ämnet kött och klimatet, man ska inte tro blint på allt vi läser!!!!
    Ja, lever du efter "lite av varje" så borde det väl gå bra om du äter lite bönor på lunchen eftersom du ätit kött både till frukost och middag?
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?