LunaLunatic skrev 2014-02-10 09:46:58 följande:
Egentligen är jag för det. Samtidigt vet jag hur mycket tjafs det skulle bli: många ungar anser att det är inte mat om det inte innehåller kött och bönor/linser är det vidrigaste som finns på denna jord (vare sig man känner smaken eller ej, det räcker med vetskapen att det finns där).
Jag tror det är jätteviktigt att att börja med de små barnen. Det finns många "svenssons" som aldrig äter linser eller bönor, och då är det nåt okänt och konstigt för barnen. Hemma hos oss äter vi en del kött men mest vegetariskt. Mina barn har sedan de var ett år fått linser och bönor och de ser inget konstigt i det. Så om man får in en vegetarisk dag i veckan i förskolan så blir det vegetariska lika naturligt som kött eller fisk för barnen. Mina barn reflekterar inte över om vi äter kött eller inte en viss måltid. Vissa kötträtter gillar de, andra inte. Vissa vegetariska rätter gillar de, andra inte.
Förresten, falafel är ju vegetariskt, ja till och med veganskt. Det är ju gjort på kikärter. Gillar verkligen inte barn det?