• Selfish Geene

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Bra förutsatt att barnen får nyttig mat och inte bara gröt el ngt liknande.

Tyvärr tror jag att många skolor ser chansen att spara in ännu mera på skolmaten istället för att servera bra vegetarisk kost en dag i veckan

• lillaplutten
    enbär skrev 2014-02-10 12:30:12 följande:
    Nej, alla försöker inte göra sitt för miljön. Finns gott om människor som säger rent ut  att de skiter i miljön, de vill ha sitt kött, köra sin bil, flyga till Thailand osv.

Jag vill att mina barn, och alla andra barn, ska ha en bra miljö att leva i. Därför bryr jag mig om miljön och jag blir faktiskt upprörd när folk bara skiter i miljön.

Jag gillar utmaningar och försöker hela tiden bli så bra som möjligt på att leva miljövänligt. Jag tar inte alls illa upp om någon upplyser mig om sätt som jag kan minska min miljöpåverkan på.

Man kan ju inte gå igenom varenda rapport själv. Men alla rapporter jag läst är väldigt samstämmiga. Varför skulle jag inte tro på dem? Tror du att det bara är fejk när de visar hur stora arealer regnskog som blivit sojaodlingar? Vem skulle vinna på att lura i oss något sådant?
    Jag tror inte allt är fejk, men jag bestämmer inte mitt liv efter dem. Jag älskar att resa, äta kött mm.. jag har bestämt att jag vill ha lite livsnjutning med dem jag tycker om.  Jag lever här och nu.

Jag tror man kan göra större och bättre saker att rädda miljön än att tvinga barnen äta vegetariskt 1 dag i veckan. En droppe i havet anser jag..
    För övrigt är väl skolmaten på en del ställen i Sverige inte så mycket att hurra för. Kött som vegetariskt.

• KimPossible

Jag röstade Annat, eftersom de andra alternativen var urusla. 

Det är väl helt ok, så länge det är ordentlig mat som serveras och inte bara gröt/fil/pannkakor etc. Att det måste vara precis varje måndag känns ju lite skitnödigt, det kan väl vara någon annan dag också, beroende på hur veckomatsedeln ser ut i övrigt.

På sonens (den som fortfarande har skolmat) skola serverar de alltid minst två rätter varje dag, minst en vegetarisk varje dag, och har även ett stort salladsbord (alltså inte en skål gammal majs och lite vitkål, utan mycket olika saker) varje dag. Ofta finns det även någon soppa för den som vill ha det. Dessutom är de väldigt duktiga på att ta hand om rester så att inget slängs, inte bara som någon gammal pyttipanna, utan lite mer kreativt. 

Det känns mer viktigt för mig än att det är just en köttfri måndag precis varje vecka. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • sstv

Det negativa med den köttfria måndagen är enligt mig inte att barnen inte får i sig kött den dagen, det får de säkert hemma i alla fall, utan den falska miljöprofileringen från kommunen sida. 

Med en köttfri dag i veckan låtsas de ha tagit ställning för miljö, klimat och hälsa. Samtidigt som de inte köper in svenskt fläsk för det är för dyrt. Istället så importeras grisar och kycklingar från länder där man föder upp dem så billigt som möjligt.  Att barnen får lära sig att vi tar hand om våra djur innan de blir mat borde vara lika självklart som att de lär sig ta hand om miljön. 

• enbär
    sstv skrev 2014-02-10 14:48:37 följande:
    Det negativa med den köttfria måndagen är enligt mig inte att barnen inte får i sig kött den dagen, det får de säkert hemma i alla fall, utan den falska miljöprofileringen från kommunen sida. 

Med en köttfri dag i veckan låtsas de ha tagit ställning för miljö, klimat och hälsa. Samtidigt som de inte köper in svenskt fläsk för det är för dyrt. Istället så importeras grisar och kycklingar från länder där man föder upp dem så billigt som möjligt.  Att barnen får lära sig att vi tar hand om våra djur innan de blir mat borde vara lika självklart som att de lär sig ta hand om miljön. 
    Jag kan hålla med om att det är hyckleri. Jag hoppas att debatten om var köttet kommer ifrån lyfts framöver.

Samtidigt är det ju en miljövinst om man minskar de dagar man serverar dåligt importkött genom att helt enkelt avstå från kött helt och hållet en dag i veckan.
  • Tow2Mater
    enbär skrev 2014-02-10 12:30:12 följande:
    Nej, alla försöker inte göra sitt för miljön. Finns gott om människor som säger rent ut  att de skiter i miljön, de vill ha sitt kött, köra sin bil, flyga till Thailand osv.
    Vi gör alla våra olika val; ytterst få gör ALLT.
    En del av oss väljer t ex bara ett barn eller inga alls, medan andra väljer bort kött, andra i sin tur väljer bort (flyg)resor, etc.
  • Skruttelito

Jag tycker att EN köttfri dag i veckan är för lite. För min del skulle förskolan gärna få vara helt köttfri. Skulle vara överlycklig om barnen fick näringsrik vegetarisk kost på förskolan. När det gäller mina barn (ja, eller det äldsta åtminstone) äter hen allt som serveras på förskolan, men är betydligt mer skeptisk hemma. Så personligen vore det en finfin inkörsport till mer vegetarisk mat även hemma!

• Superba Supernovan

Jag tror gnället beror på okunskap från föräldrarnas sida. Jag menar, hur kan man tycka att billigt kött från tex Sydamerika är ett bättre matalternativ för sina barn än en mustig linsgryta till exempel? De har förmodligen ingen som helst kunskap om hur djuren föds upp, slaktas, transporteras hit, och de är inte intresserade av att lära sig heller. De köper förmodligen heller inte ekologisk mat för de förstår inte vitsen med det. Jag orkar inte längre bry mig om att diskutera sådant här med folk som inte har andra argument än att barnen måste ju få i sig sina proteiner eller att man inte blir mätt på vegetariskt, för det är inte värt besväret. Jag serverar ekologisk, närproducerat och ibland vegetariskt hemma och hoppas att det ger mina barn en motvikt till all billig skit som serveras i skolan.

• snedtak
    Superba Supernovan skrev 2014-02-11 11:58:02 följande:
    Jag tror gnället beror på okunskap från föräldrarnas sida. Jag menar, hur kan man tycka att billigt kött från tex Sydamerika är ett bättre matalternativ för sina barn än en mustig linsgryta till exempel? De har förmodligen ingen som helst kunskap om hur djuren föds upp, slaktas, transporteras hit, och de är inte intresserade av att lära sig heller. De köper förmodligen heller inte ekologisk mat för de förstår inte vitsen med det. Jag orkar inte längre bry mig om att diskutera sådant här med folk som inte har andra argument än att barnen måste ju få i sig sina proteiner eller att man inte blir mätt på vegetariskt, för det är inte värt besväret. Jag serverar ekologisk, närproducerat och ibland vegetariskt hemma och hoppas att det ger mina barn en motvikt till all billig skit som serveras i skolan.
    Eller snarare, hur man man tycka att korv med låg köttprocent och pulvermos är bättre mat är näringsriktig vegetarisk mat?

Min oro är framförallt att jag tror skolpersonalen behöver lite utbildning på hur man komponerar ihop bra vegmat, för pannkakor är tex inte en fullvärdig måltid. Inte för att man måste få i sig allt varje måltid, men ändå.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?