snedtak skrev 2014-02-10 00:37:30 följande:
Jag läste det, men kommenterade det inte. Jag tycker inte att det meningsfullt att "klimatkompensera" för flygresor, men så flyger jag själv inte för nöjes skull. Däremot delar jag inte din uppfattning att det bara är ideologiska skäl som ligger bakom den gryende debatten om kött. Det finns en vetenskaplig grund som jag tycker att du helt förkastar, av skäl som att det "enbart är röda kulturmarxister" som äter vegetariskt.
Att se den storskaliga köttproduktionen som ett miljöproblem innebär inte att det är det enda problemet. Att helt förneka att det sker på en skala och ett sätt som inte är hållbart i längden, och framför allt är en ökande trend tycker jag är dumt. Att sluta flyga löser inte allt, att helt sluta äta rött kött löser inte allt, men att kombinera flera saker kanske kan göra det.
Det är inte enbart den totala konsumtionen av fossila bränslen som är relevant för klimatet, även om fossila bränslen är den största delen.
Nej, det är inte nödvändigtvis bättre med grönsaker än fläsk. Men det är orimligt att jämföra det värsta gröna alternativet med det bästa köttalternativet. Jag gissar att genomsnittet av det kött skolorna serverar har en högre klimatpåverkan än genomsnittet av den vegetariska maten.
För det första. Vet du ens vad kulturmarxism är? Den är inte nödvändigtvis röd, den är minst lika ofta blå och inte minst grön. Ska du hålla på att roa dig med hånfulla citationstecken där du dessutom hittat på ett citat, eftersom jag faktiskt aldrig ens uttryckt mig så, lär dig åtminstone innebörden av orden du använder.
Jag tänker aldrig förfäkta en samhällssyn eller de värderingar du ger uttryck för eftersom jag lever i en verklighet där jag ser konsekvenserna av den huvud-i-sanden-inställning som den är ett resultat av.
Det finns absolut ingen mening med att, av idealistiska skäl, backa från att man äter kött för att blidka dig eller dina meningsfränder när ni på samma gång gör saker som är mångdubbelt värre för både samhället och miljön. Risken nämligen med den eftergiften är att det, totalt sett, blir mycket värre på väldigt många sätt. Paradoxalt nog kan tyckas, men så fungerar det i praktiken.
Nu handlar tråden om att slopa kött i skolan och det av ideologiska skäl och som ett led i att pådyvla andra sina åsikter och uppfattningar. Det vänder jag mig emot och det är något jag tänker fortsätta att vara emot.
Det är inte en framkomlig väg att rädda miljön eller att skapa ett bättre samhälle eller vad det nu är man försöker uppnå med hot, våld, tvång och andra typer av psykiska övergrepp på människor.