• Anonym (123)

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Jag hoppas att det blir flera köttfria dagar i skolan.. Måndag, Onsdag och Fredag låter super.

• Tygtiiger
    Tow2Mater skrev 2014-02-09 21:47:48 följande:
    Problemet kommer ju om det blir en "köttfri måndag" i tillägg till de andra 'köttfria' dagrna.... och genom att definiera dagen blir det ju politiskt, vilket ju är ganska onödigt i sig.
    Men det hade underlättat min matsedelsplanering om jag vetat! 
    vegomåndag, fisktisdag, kycklingonsdag, gristorsdag och kossafredag! Och den obligatoriska korven/soppan får man peta in där det passar i råvaruschemat. 
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (Kött så klart)

Eftersom svenskt, ekoproducerat kött är bättre för oss än regnskogsdödande, importerade baljväxter så ska skolan självklart servera kött till alla som vill ha.

• Aniiee
    Anonym (Kött så klart) skrev 2014-02-09 22:23:53 följande:
    Eftersom svenskt, ekoproducerat kött är bättre för oss än regnskogsdödande, importerade baljväxter så ska skolan självklart servera kött till alla som vill ha.
    Fast vem säger att vegetariskt måst vara synonymt med baljväxter?
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-09 17:52:48 följande:
    Det är ju bra om man vet vad man talar om. Vegetarisk mat innehåller INTE dåligt med protein. Bönor och linser innehåller MER protein än t ex korv, som ju är uppblandat kött. 

Sen är det synd att många köttfanatiker är så korkade och "inte fattar varför vegetarianer ska pracka på sin matkultur på alla andra". Jag tar det en gång till. Köttproduktion är dåligt för miljön och klimatet, exempelvis beror regnskogsskövlingen i stor utsträckning på köttproduktion. Den här planeten överlever inte om alla ska äta lika mycket kött per person som vi gör i Sverige!!!!! Men du skiter väl i hur jorden ser ut när dina barn och barnbarn växer upp, huvudsaken att de fick äta kött varje dag!

Kul att du gav oss en lektion. Verkligen övertygande. Och så en liter moral-grej där på slutet om barnbarnen också.

Skolan serverar redan idag en maträtt utan kött varje dag. Ungarna kan ta av det om de vill. Man behöver dessutom inte äta vegetariskt för att äta "miljövänligt". Det går bra att välja kött och fisk med låg miljöbelastning också.
  • La Lola

Men varför är vissa människor så förbannat rädda för vegetarisk mat?!
    Herregud, en gång i veckan handlar det om. Ganska säker på att era barn inte kommer dö svältdöden!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Flash Gordon
    Aniiee skrev 2014-02-09 22:31:53 följande:
    Fast vem säger att vegetariskt måst vara synonymt med baljväxter?

Kocken.

På tre veckor i skolan så är 12 av 15 (ja, jag räknade just för trådens skull) vegetariska rätter någonting med linser, böner, soja osv.
  • Anonym (Kött så klart)
    Flash Gordon skrev 2014-02-09 22:39:00 följande:

Kocken.

På tre veckor i skolan så är 12 av 15 (ja, jag räknade just för trådens skull) vegetariska rätter någonting med linser, böner, soja osv.
    Precis
  • hammarhajen

Jag tycker att det är helt självklart att servera vegetariskt ibland, precis som man har kyckling ibland, färs/korv ibland, fisk ibland osv. För kökspersonalens skull är det kanske enklast och bäst om man har ett schema, typ kyckling måndag, vegetariskt tisdag, färs/korv onsdag, helt kött torsdag och fisk fredag. Vad är felet med det? Det är väl bara ett bra sätt att garantera att maten varieras?

Jan öht inte förstå argument om att man "tvingar på" barnen vegetariska värderingar. Inte anklagas man för att "tvinga på" någon köttfritt den dag det serveras fisk, inte anklagas man för att "pracka på" någon en viss diet när det är fläsk på meny istället för kyckling. Inte står fiskförsäljare och delar ut stekt strömming utanför skolorna den dagen det är korv på menyn...

Vegetariskt är inget konstigt, det är MAT. 
    Undrar om alla rabiata köttfria-måndag-motståndare också vägrar servera pannkakor hemma? Tomatsås och pasta? Våfflor? Potatis- och purjolökssoppa? Risgrynsgröt på julen? Omelett? Vanliga typiskt svenska rätter (utom kanske tomatsåsen och pastan) som våra släktingar ätit i generationer... 

• Fosfor
    Anonym (Kött så klart) skrev 2014-02-09 22:23:53 följande:

Potatis-, ärt-och löksoppa är ofta på menyn här när det är den vegetariska dagen. Det brukar vara torsdagen och har varit så i åtminstone åtta år hittills. Inte så mycket regnskogsdödande där precis.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?