Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?
Jag hoppas att det blir flera köttfria dagar i skolan.. Måndag, Onsdag och Fredag låter super.
Jag hoppas att det blir flera köttfria dagar i skolan.. Måndag, Onsdag och Fredag låter super.
Eftersom svenskt, ekoproducerat kött är bättre för oss än regnskogsdödande, importerade baljväxter så ska skolan självklart servera kött till alla som vill ha.
Men varför är vissa människor så förbannat rädda för vegetarisk mat?!
Herregud, en gång i veckan handlar det om. Ganska säker på att era barn inte kommer dö svältdöden!
Jag tycker att det är helt självklart att servera vegetariskt ibland, precis som man har kyckling ibland, färs/korv ibland, fisk ibland osv. För kökspersonalens skull är det kanske enklast och bäst om man har ett schema, typ kyckling måndag, vegetariskt tisdag, färs/korv onsdag, helt kött torsdag och fisk fredag. Vad är felet med det? Det är väl bara ett bra sätt att garantera att maten varieras?
Jan öht inte förstå argument om att man "tvingar på" barnen vegetariska värderingar. Inte anklagas man för att "tvinga på" någon köttfritt den dag det serveras fisk, inte anklagas man för att "pracka på" någon en viss diet när det är fläsk på meny istället för kyckling. Inte står fiskförsäljare och delar ut stekt strömming utanför skolorna den dagen det är korv på menyn...
Vegetariskt är inget konstigt, det är MAT.
Undrar om alla rabiata köttfria-måndag-motståndare också vägrar servera pannkakor hemma? Tomatsås och pasta? Våfflor? Potatis- och purjolökssoppa? Risgrynsgröt på julen? Omelett? Vanliga typiskt svenska rätter (utom kanske tomatsåsen och pastan) som våra släktingar ätit i generationer...