• Flash Gordon

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Quorn anges till 4 kg CO2 för ett kilo Quorn:
    http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/4528/13707.pdf

Det är högt över så gott som all fisk som presenterades i den norska undersökningen och det är över "fågelkött" som presenteras i rapporten ovan.

Färska grönsaker och sallad vintertid kan ligga upp emot 6-7 kilo CO2. Se samma rapport ovan.

Soja till Sverige importeras bland annat från Brasilien. Möjligen är det till och med majoriteten av sojan som kommer därifrån. 

Så, såvida du inte importerar din egen soja och gör korv av så kan du inte veta var sojan i den vegetariska maträtten kommer ifrån.

Den vegetariska matsedeln från en av Sveriges skolor:

Mån -Morotsmedaljong, sås.
    Tis - Pastagratäng med soja paprigano, mjukt bröd.
    Ons - Gulaschgryta, ris/nudlar, Wokgrönsaker.
    Tor - Quorn i krämig ajvarsås, ris.
    Fre - Krämig grönsakssås, pasta couscous med grönsaker.

Soja, Quorn, importerade grönsaker, ris (en annan stor miljöbov) osv ...

• umm abdilleh

Mina barn har köttfria dagar varje dag på dagis. Men hemma äter vi kött så visst varför inte

• enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-15 06:16:56 följande:
    Quorn anges till 4 kg CO2 för ett kilo Quorn: sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files... Det är högt över så gott som all fisk som presenterades i den norska undersökningen och det är över "fågelkött" som presenteras i rapporten ovan. Färska grönsaker och sallad vintertid kan ligga upp emot 6-7 kilo CO2. Se samma rapport ovan. Soja till Sverige importeras bland annat från Brasilien. Möjligen är det till och med majoriteten av sojan som kommer därifrån.  Så, såvida du inte importerar din egen soja och gör korv av så kan du inte veta var sojan i den vegetariska maträtten kommer ifrån. Den vegetariska matsedeln från en av Sveriges skolor: Mån -Morotsmedaljong, sås. Tis - Pastagratäng med soja paprigano, mjukt bröd. Ons - Gulaschgryta, ris/nudlar, Wokgrönsaker. Tor - Quorn i krämig ajvarsås, ris. Fre - Krämig grönsakssås, pasta couscous med grönsaker. Soja, Quorn, importerade grönsaker, ris (en annan stor miljöbov) osv ...

Och hur såg matsedeln ut samma vecka för köttätare? Inget kött från djur som ätit soja? Inget importerat kött? Inget ris? Inga importerade grönsaker? Sen handlar det som sagt var inte bara om klimatet utan om utfiskning, markanvändning, bekämpningsmedel. För det är knappast ekologiskt kött från Sverige som serveras i skolorna. Angående soja köper jag produkter från Anamma som är ett svenskt företag som INTE importerar från Sydamerika utan från Europa och USA. Jag ska läsa dina länkar vid tillfälle.
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-15 12:31:03 följande:

Och hur såg matsedeln ut samma vecka för köttätare? Inget kött från djur som ätit soja? Inget importerat kött? Inget ris? Inga importerade grönsaker? Sen handlar det som sagt var inte bara om klimatet utan om utfiskning, markanvändning, bekämpningsmedel. För det är knappast ekologiskt kött från Sverige som serveras i skolorna. Angående soja köper jag produkter från Anamma som är ett svenskt företag som INTE importerar från Sydamerika utan från Europa och USA. Jag ska läsa dina länkar vid tillfälle.

Den slutliga poängen är:

Vegetariskt är inte nödvändigtvis bättre än icke-vegetariskt.

Hela tanken på "köttfri måndag" bygger på detta felaktiga antagande.

Istället för ris och Quorn hade det varit bättre att äta stekt strömming med kokt potatis och rårivna morötter.

Ämnet: matens miljöpåverkan är intressant men jag önskar att debatten förs mer faktainriktat och mer seriöst än hur det sker idag.
  • enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-17 06:07:51 följande:

Den slutliga poängen är:

Vegetariskt är inte nödvändigtvis bättre än icke-vegetariskt.

Hela tanken på "köttfri måndag" bygger på detta felaktiga antagande.

Istället för ris och Quorn hade det varit bättre att äta stekt strömming med kokt potatis och rårivna morötter.

Ämnet: matens miljöpåverkan är intressant men jag önskar att debatten förs mer faktainriktat och mer seriöst än hur det sker idag.
    Man kan ju alltid ta saker till extremer. "Köttätarna" äter strömming och kokt potatis hela veckan, vegetarianerna äter soja odlad på nerhuggen regnskog, ris och ost, växthusodlade grönsaker som flugits in från andra sidan jordklotet. Men hur sannolikt är det i dagens skola? Barnen kan väl i allsin dar inte äta strömming hela veckorna? Hur ser resten av skolterminen ut? 

Här nere har jag klistrat in veckans matsedlar i vår kommun. Vilken tror du är bäst för klimatet och miljön? Sojakorv en dag ser jag att vegetarianerna får. Men jag är helt övertygad om att sojakonsumtionen är betydligt högre för köttätarna eftersom djuren de äter utfodrats med bland annat soja. Man får ut mer protein om man äter sojan än om man låter djuren äta sen och sen slaktar djuret. Det är vetenskapligt faktum. Att djurens soja kommer från Brasilien är mycket sannolikt, barnens soja kommer med stor sannolikhet någon annanstans ifrån. Att fredagens böngryta för vegetrarianerna är bättre än de andra barnens köttgryta måste väl även du hålla med om?Vecka 8
    måndag 17 feb
    lunch Sojakorv med potatismos, ketchup/senap
    tisdag 18 feb
    lunch Pastasås med grönsaker och pasta
    onsdag 19 feb
    lunch Ratatouille med potatis
    torsdag 20 feb
    lunch Grönsaksbiff med sås och potatis
    fredag 21 feb
    lunch Bönggryta med ris
  • Angelflower

Svarade annat.
    Jag bryr mig inte alls om det är kött eller inte i maten. Vi i Sverige ska vara tacksamma för att mat finns. Föda är en lyxvara. Så länge barnen erbjuds hälsosam mat i skolan/förskolan så får de äta hur mycket eller hur lite kött de vill för min del =)

• enbär
    Angelflower skrev 2014-02-17 12:45:03 följande:
    Svarade annat.
    Jag bryr mig inte alls om det är kött eller inte i maten. Vi i Sverige ska vara tacksamma för att mat finns. Föda är en lyxvara. Så länge barnen erbjuds hälsosam mat i skolan/förskolan så får de äta hur mycket eller hur lite kött de vill för min del =)
    Ja, föda är en lyxvara. I alla fall kött. Vi kommer aldrig kunna mätta hela jordens befolkning om alla ska äta som vi, alltså massor av kött. Köttproduktion tar enorma resurser i anspråk och tränger undan exempelvis regnskog. Så om mat ska bli något för alla, alltså inte en lyx, ja då måste vi hushålla med de resurser vi har och äta mer vegetabilier och mindre kött.
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-17 11:57:07 följande:

Soja, Quorn och färska grönsaker på vintern är ju inte ens extremer. Det är fullt normal mat som serveras som "miljövänlig".

Poängen är, och kommer alltid att vara, att vegetariskt är inte med nödvändighet bäst - om vi pratar om miljö.

Det finns inget behov av att bli vegetarianer för att rädda miljön och det finns inget behov av en "köttfri måndag". Det sistnämnda är bara politik.

Det går utmärkt att minska miljöbelastningen bara genom att byta ett kött mot ett annat. På så sätt slipper vi leva på bönor och linser utan kan äta god mat.

Veggo-förespråkarna verkar ha svårt att ta till sig detta faktum.
  • Liten elak och intelligent

Jag tycker det är bra men för mig är det viktigare att skolan endast köper in animaliska produkter med svenskt ursprung än att de utesluter dem en dag.

Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?