• Liten elak och intelligent

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Sedan tycker jag att det är utmärkt att barn som inte får utforska det vegetariska köket med bönor, linser etc hemmavid faktiskt får det i skolan.

PinkSugar skrev 2014-02-10 08:36:40 följande:
    *Det är inte skolan som ska bestämma vilken typ av kosthållning barnen ska hålla.
    *Vegetariskt är till 99,99% äckligt
    *Skolans vegetariska är dessutom oftast sjukt enformig och smaklös

Alltså ska skolan erbjuda allsidig kost. Där ingår även vegetarisk kost.

Smak är mycket en vanesak. Jag tycker korv är skitäckligt. Jag kräver inte att alla skolor slutar servera korv för det.

Datejust skrev 2014-02-09 17:49:09 följande:

Vårt barn tränar mycket och behöver få i sig tillräckligt med protein. Jag förstår inte varför vegetarianer ska pracka på sin matkultur på alla andra, för mig får ni äta era bönor, linser och gud vet allt om ni vill så länge jag får äta det jag vill.
    Om ni då inte serverar linser, bönor etc i hemmet så berövas barnet att prova detta om det inte får prova i skolan. Således utmärkt att barnet får det i skolan! Det går utmärkt att träna och äta vegetariskt!
  • Angelflower
    enbär skrev 2014-02-17 12:51:21 följande:
    Ja, föda är en lyxvara. I alla fall kött. Vi kommer aldrig kunna mätta hela jordens befolkning om alla ska äta som vi, alltså massor av kött. Köttproduktion tar enorma resurser i anspråk och tränger undan exempelvis regnskog. Så om mat ska bli något för alla, alltså inte en lyx, ja då måste vi hushålla med de resurser vi har och äta mer vegetabilier och mindre kött.
    Fast det är ju inte riktigt sant. Att äta svenskt kött är långt mycket bättre än att äta grönsaker som transporterats runt halva klotet. Det handlar inte om vad man äter utan om hur varje specifik vara framställs. Vi hade höns hemma som vi slaktade och fick ägg av när jag var liten. Det är bättre än att köpa en klase bananer.
  • enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-17 13:02:41 följande:

Soja, Quorn och färska grönsaker på vintern är ju inte ens extremer. Det är fullt normal mat som serveras som "miljövänlig".

Poängen är, och kommer alltid att vara, att vegetariskt är inte med nödvändighet bäst - om vi pratar om miljö.

Det finns inget behov av att bli vegetarianer för att rädda miljön och det finns inget behov av en "köttfri måndag". Det sistnämnda är bara politik.

Det går utmärkt att minska miljöbelastningen bara genom att byta ett kött mot ett annat. På så sätt slipper vi leva på bönor och linser utan kan äta god mat.

Veggo-förespråkarna verkar ha svårt att ta till sig detta faktum.
    Minska miljöbelastningen kanske man kan göra genom att byta ett kött mot ett annat. Men att byta kött mot bönor/linser är alltid bäst. Ge mig exempel på kött som har lägre miljöbelastning än linser/bönor tack! Kött som är realistiskt att servera i våra skolor idag, dvs inte tankodlade räkor och annat som är på försöksstadiet och inte går att köpa in i stora mängder till rimligt pris. 

Kyckling har relativt liten CO2-produktion, runt 4 kg per kg vilket är jämförbart med quorn. Men kycklingens föder består till ca 20% av soja från Brasilien om det är svensk kyckling, utländsk vet jag inte, men antagligen inte lägre. Soja som ägs direkt av människor är alltid bättre än soja som tar omvägen via djur. Och "människosoja" kommer ofta inte från Brasilien. 

Så det sämsta vegetariska sättet att få i sig protein (quorn) är ur ren CO2-synpunkt likvärdigt med det bästa köttet (kyckling). Annat vegetariskt protein i form av bönor och linser är bättre. Annat kött i form av gris och nöt är sämre. Är det så svårt för dig att acceptera.

Dessutom tror jag det är bra för barnen att få äta linser och bönor som en naturlig del i kosten så att de när de växer upp inte blir sådana fanatiska baljväxthatare som du.
  • enbär
    Angelflower skrev 2014-02-17 13:21:18 följande:
    Fast det är ju inte riktigt sant. Att äta svenskt kött är långt mycket bättre än att äta grönsaker som transporterats runt halva klotet. Det handlar inte om vad man äter utan om hur varje specifik vara framställs. Vi hade höns hemma som vi slaktade och fick ägg av när jag var liten. Det är bättre än att köpa en klase bananer.
    Jättebra med höns på gården (om de äter svenskt foder). Men det är inte realistiskt att servera sådant i stora mängder i skolorna idag. Inte en chans att några småbönder vinner upphandlingen till skolmaten. 

Svenskt kött, som ju inte ens serveras särskilt ofta i skolorna, har under sin levnad ätit en hel del importerat foder, som transporterats runt halva jordklotet. Djur som bara ätit svenskt gräs och inget annat är bra för vårt landskap och tär inte på regnskogen. Men det är inte det köttet som serveras i skolorna idag.

När man tar bort köttet ska det ju ersättas med annat protein. Om man byter ut köttet mot linser och bönor är det alltid bättre än det kött som serveras i skolorna idag. Transporten är inte problemet, problemet är att djur kräver mycket mat för att bli kött och man måste odla större arealer, vilket bidrar till klimatutsläpp och miljöförstöring, än om man odlar mat som människorna äter direkt.
  • Angelflower
    enbär skrev 2014-02-17 14:01:01 följande:
    Jättebra med höns på gården (om de äter svenskt foder). Men det är inte realistiskt att servera sådant i stora mängder i skolorna idag. Inte en chans att några småbönder vinner upphandlingen till skolmaten. 

Svenskt kött, som ju inte ens serveras särskilt ofta i skolorna, har under sin levnad ätit en hel del importerat foder, som transporterats runt halva jordklotet. Djur som bara ätit svenskt gräs och inget annat är bra för vårt landskap och tär inte på regnskogen. Men det är inte det köttet som serveras i skolorna idag.

När man tar bort köttet ska det ju ersättas med annat protein. Om man byter ut köttet mot linser och bönor är det alltid bättre än det kött som serveras i skolorna idag. Transporten är inte problemet, problemet är att djur kräver mycket mat för att bli kött och man måste odla större arealer, vilket bidrar till klimatutsläpp och miljöförstöring, än om man odlar mat som människorna äter direkt.
    Mmm...det låter rimligt. Kan inte heller tänka mig att skolorna bara tar in svenskt kött. Det skulle antagligen kosta för mycket.
  • Tow2Mater
    Liten elak och intelligent skrev 2014-02-17 13:08:35 följande:
    Sedan tycker jag att det är utmärkt att barn som inte får utforska det vegetariska köket med bönor, linser etc hemmavid faktiskt får det i skolan.
    Med det resonemanget ska ingen alternativ veg kost erbjudas i skolan - de som inte får utforska köttkosten hemma bör då få göra det i skolan.
  • enbär
    Tow2Mater skrev 2014-02-17 18:09:31 följande:
    Med det resonemanget ska ingen alternativ veg kost erbjudas i skolan - de som inte får utforska köttkosten hemma bör då få göra det i skolan.

Du missar en viktig grej. Det finns ingen anledning att utforska köttkosten. Kött är sämre för miljön, klimatet och för hälsan. Ju fler som avstår kött desto bättre för alla parter.
  • Anonym (Hepp)

Det är skitbra. Barnen får lära sig att man inte behöver äta kött alla måltider och alla får äta vegetariskt ibland, kanske kan ge tips till föräldrarna om recept.

Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?