Flash Gordon skrev 2014-02-17 13:02:41 följande:
Soja, Quorn och färska grönsaker på vintern är ju inte ens extremer. Det är fullt normal mat som serveras som "miljövänlig".
Poängen är, och kommer alltid att vara, att vegetariskt är inte med nödvändighet bäst - om vi pratar om miljö.
Det finns inget behov av att bli vegetarianer för att rädda miljön och det finns inget behov av en "köttfri måndag". Det sistnämnda är bara politik.
Det går utmärkt att minska miljöbelastningen bara genom att byta ett kött mot ett annat. På så sätt slipper vi leva på bönor och linser utan kan äta god mat.
Veggo-förespråkarna verkar ha svårt att ta till sig detta faktum.
Minska miljöbelastningen kanske man kan göra genom att byta ett kött mot ett annat. Men att byta kött mot bönor/linser är alltid bäst. Ge mig exempel på kött som har lägre miljöbelastning än linser/bönor tack! Kött som är realistiskt att servera i våra skolor idag, dvs inte tankodlade räkor och annat som är på försöksstadiet och inte går att köpa in i stora mängder till rimligt pris.
Kyckling har relativt liten CO2-produktion, runt 4 kg per kg vilket är jämförbart med quorn. Men kycklingens föder består till ca 20% av soja från Brasilien om det är svensk kyckling, utländsk vet jag inte, men antagligen inte lägre. Soja som ägs direkt av människor är alltid bättre än soja som tar omvägen via djur. Och "människosoja" kommer ofta inte från Brasilien.
Så det sämsta vegetariska sättet att få i sig protein (quorn) är ur ren CO2-synpunkt likvärdigt med det bästa köttet (kyckling). Annat vegetariskt protein i form av bönor och linser är bättre. Annat kött i form av gris och nöt är sämre. Är det så svårt för dig att acceptera.
Dessutom tror jag det är bra för barnen att få äta linser och bönor som en naturlig del i kosten så att de när de växer upp inte blir sådana fanatiska baljväxthatare som du.