• enbär

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Flash Gordon skrev 2014-02-18 05:17:40 följande:
    Doh!

*fyra miljoner rapporter som visar motsatsen senare...*

De genomsnittliga bönorna och linserna är i paritet med fisk som strömming och makrill och ligger över viltkött. Fult normalt animaliskt protein i Sverige. Om vi nu bara ska tala generellt.

Sedan finns det fulbönor också som landar på en 6-7-8 kilo CO2 någonting men om vi struntar i dem så ...

Det sämsta vegetariska sättet torde vara soja, inte Quorn, men å andra sidan är det många andra nackdelar med Quorn också. Växthusodlade grönsaker är heller ingen höjdare oavsett hur de transporteras. Uppåt en 8-10 kilo CO2 per kilo sallad, gurka, what ever ...

Det felaktiga påståendet är att det ALLTID är bättre med vegetariskt. Så är det inte.

Visst kan vi ändra matvanorna och jag kan gott se att vi tar bort lamm och nöt så mycket som möjligt och ersätter det med fläsk (4-5 kilo CO2), fågel (3-4 kilo CO2) och fisk och skaldjur (från 0,5 - 3 kilo CO2).

I samma veva bör färska grönsaker som inte är i säsong i Sverige i största möjliga mån bytas ut mot rutfrukter och likande (som kan förvaras kallt över vintern) och bruket av Quorn och soja bör minimeras. Ris bör ersättas av potatis och pasta.

RAS-tankodling är för övrigt inte på något försöksstadium utan i drift i USA. Sedan att VI inte importerar sådana produkter därifrån är en annan sak. Jag kan se framför mig att den typen av odlingar kommer att sprida sig till Medelhavsområdet (kräver nämligen varmt klimat) och då kanske det blir mer naturligt att handla in dem. Den som lever får se.

Och ja, för samtalets skull så har jag nöjt mig med att utgå från EN relativt lätthanterad parameter, CO2.

Det finns mängder av andra också om vi vill komplicera situationen. bara en sådan sak som att betande djur normalt sett är bra för den biologiska mångfalden.

Men någonstans måste vi dra gränsen och det är ingen beslutsfattare som orkar ta in den totala och exakta kunskapen som finns på området så vi tar till ett symboliskt grepp och använder ett mått som kilo CO2.

Hata mat får du göra om du vill. Annars var det nåt man gjorde som barn. Bönor och linser har helt enkelt bara en obehaglig konsistens och smakar inte särskilt gott.

Egentligen skulle detta kunna vara en konstruktiv och kul debatt som inkluderade alla smaker och personligheter men när den ena sidan så låser sig till att "Bönor är bäst - ingen protest!" så blir det mer tjafs än seriöst kunskapsutbyte. Tyvärr.
    DU väljer att titta bara på CO2-utsläpp. Antagligen för att animaliska produkter blir ännu sämre om man räknar in även biologisk mångfald, miljögifter, utfiskning ur haven osv. Men i ett av dokumenten du länkar till kan man läsa följande

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/4528/13707.pdfMat-klimat-listan behandlar endast miljömålet Klimatpåverkan och ska inte
    användas som ensamt verktyg vid kostplanering. Det är nödvändigt att även
    beakta miljöaspekter såsom biologisk mångfald, användning av
    bekämpningsmedel och antibiotika, samt andra aspekter såsom djurvälfärd och,
    självfallet, näringsinnehåll. Mat-klimat-listan innehåller klimatavtryckssiffor av
    bokföringskaraktär, d.v.s. siffrorna visar på utsläpp av växthusgaser såsom
    produktionen ser ut nu och i ett statiskt läge, och säger ingenting om hur
    utsläppen på sikt kan förändras när efterfrågan på ett visst livsmedel ökar.

Du pratar om "fulbönor" med upp mot 8 kg CO2 per kg men jag hittar inte dessa siffror. I dem har man för övrigt garanterat lagt in även effekter som regnskogsskövling, annars är det orimligt att komma upp i 8 kg CO2.

Lite lustigt att du tycker det är helt OK att importera tankodlade räkor men att importera frukt och grönt som inte har säsong, det är jättehemskt.

Det jag saknar i den här debatten är att köttkramarna håller sig till realistiska alternativ. Titta på den vegetariska matsedel jag gav ovan, jämför den med köttmatsedeln. Ärligt, vilken tror du är bäst för miljön? Vem tror du förbrukar mest soja den veckan - barnet som äter veg-matsedeln eller barnet som äter köttmatsedeln?

Och varför detta prat om frukt och grönt som importeras med flyg? Visa mig gärna på att det är sådant barnen får i skolan när det är veg! Nej, det förekommer inte. Det som händer när man går över från kött till veg är att man byter ut kött mot en annan proteinkälla, oftast bönor eller linser och bönor och linser ÄR bättre än kyckling och fläsk, väldigt mycket bättre än nöt. Inte ens om du håller dig till bara CO2 och struntar i miljön kan du hitta siffror på att kyckling är bättre än baljväxter.

Är det realistiskt att jordens befolkning äter enorma mängder fisk? Svar nej, det leder till utfiske.
  • enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-09 22:39:00 följande:

Kocken.

På tre veckor i skolan så är 12 av 15 (ja, jag räknade just för trådens skull) vegetariska rätter någonting med linser, böner, soja osv.
    Du skriver själv så här om vad veg-maten innehåller tidigare i tråden. Linser, bönor soja osv. Dvs klimatsmart mat. Ersätter man kycklingen med linser så vinner linserna. Även om det är "fulsoja" de dar de serverar soja vinner sojan över köttet eftersom det är bättre att äta det direkt än att gå vi djur.
  • enbär
    enbär skrev 2014-02-18 07:51:08 följande:
    DU väljer att titta bara på CO2-utsläpp. Antagligen för att animaliska produkter blir ännu sämre om man räknar in även biologisk mångfald, miljögifter, utfiskning ur haven osv. Men i ett av dokumenten du länkar till kan man läsa följande

sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files...

Mat-klimat-listan behandlar endast miljömålet Klimatpåverkan och ska inte
    användas som ensamt verktyg vid kostplanering. Det är nödvändigt att även
    beakta miljöaspekter såsom biologisk mångfald, användning av
    bekämpningsmedel och antibiotika, samt andra aspekter såsom djurvälfärd och,
    självfallet, näringsinnehåll. Mat-klimat-listan innehåller klimatavtryckssiffor av
    bokföringskaraktär, d.v.s. siffrorna visar på utsläpp av växthusgaser såsom
    produktionen ser ut nu och i ett statiskt läge, och säger ingenting om hur
    utsläppen på sikt kan förändras när efterfrågan på ett visst livsmedel ökar.

Du pratar om "fulbönor" med upp mot 8 kg CO2 per kg men jag hittar inte dessa siffror. I dem har man för övrigt garanterat lagt in även effekter som regnskogsskövling, annars är det orimligt att komma upp i 8 kg CO2.

Lite lustigt att du tycker det är helt OK att importera tankodlade räkor men att importera frukt och grönt som inte har säsong, det är jättehemskt.

Det jag saknar i den här debatten är att köttkramarna håller sig till realistiska alternativ. Titta på den vegetariska matsedel jag gav ovan, jämför den med köttmatsedeln. Ärligt, vilken tror du är bäst för miljön? Vem tror du förbrukar mest soja den veckan - barnet som äter veg-matsedeln eller barnet som äter köttmatsedeln?

Och varför detta prat om frukt och grönt som importeras med flyg? Visa mig gärna på att det är sådant barnen får i skolan när det är veg! Nej, det förekommer inte. Det som händer när man går över från kött till veg är att man byter ut kött mot en annan proteinkälla, oftast bönor eller linser och bönor och linser ÄR bättre än kyckling och fläsk, väldigt mycket bättre än nöt. Inte ens om du håller dig till bara CO2 och struntar i miljön kan du hitta siffror på att kyckling är bättre än baljväxter.

Är det realistiskt att jordens befolkning äter enorma mängder fisk? Svar nej, det leder till utfiske.
    Blev konstigt, syns bättre så.
  • mrstessan

Jag tycker variation är bra, det skadar nog inget att införa en dag med vegetarisk mat. Där finns all näring du behöver.

• Mummyfied
    Flash Gordon skrev 2014-02-12 10:08:36 följande:

Skolorna serverar idag flera alternativ. För det finns väl ingen skola kvar som bara har en rätt om dagen?

Vegetariskt är alltid ett av alternativen så det finns i praktiken inget behov av att ta bort köttet - för barnens kosthållnings skull.

"Köttfri måndag" handlar i grund och botten om ett politiskt ställningstagande. Det är ett styrande av barnens matvanor (eller hur det nu formulerades) som man inte har idag.
    Jag har gått i sju olika skolor men aldrig i någon där man kunnat välja mellan olika rätter nej. Ska man ha vegetariskt ska det specialbeställas innan och vara underskrivna papper på. Men visst, man överlever ju på isbergssallad och vattniga tomater om det är de alternativ som sallads "buffén" erbjuder som du menar...
  • AbellaA
    Flash Gordon skrev 2014-02-18 05:27:56 följande:
    Även om det refererats en undersökning från SKL(?) som visserligen har feltolkats i tråden så har jag väldigt svårt att se att det finns skolor som ENBART har en rätt - och inget annat. Inte ens på 70-talet saknades det vegetariska alternativ så jag har svårt att tro att det skulle finnas skolor utan det idag.

De där "20%" av skolorna som det talas om bara skulle servera en maträtt - undersöknignen säger inget om det så jag gissar att dessa skolor fortfarande serverar dels sallad av nåt slag till maten, dels har vegetariskt om man ber om det.

Jag kan nämligen inte tänka mig att de tvingar vegetarianerna att äta korv med mos den dag det serveras.

Men jag kan ha fel på det.

Hurusom, för de skolor som ev inte har vegetariskt alternativ och som saknar sallader så borde ett bättre steg vara att få dem att servera två huvudrätter om dagen. En för de som gillar linsgrytor och sojakorv och en för de som vill ha kött.

Och så kan ungarna prova som de vill sedan.

Visst finns det skolor där det bara serveras 1 rätt. Min mor är mattant på en sådan. Med ca. 30 elever är det svårt att erbjuda flera rätter utan att det blir ett enormt svinn.

Självklart får dom som ska ha specialkost, det, men det är inget som erbjuds till alla.

Sallad finns så klart men vill vi verkligen ge våra veg.barn enbart en bytta rårivna morötter och några tomater om det är det som står på salladsbuffén den dagen?

För övrigt tycker jag att en veg.Dag i veckan är en toppen idé och ska försöka införa det hemma också.
    Lantisen
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-18 07:53:09 följande:
    Du skriver själv så här om vad veg-maten innehåller tidigare i tråden. Linser, bönor soja osv. Dvs klimatsmart mat. Ersätter man kycklingen med linser så vinner linserna. Även om det är "fulsoja" de dar de serverar soja vinner sojan över köttet eftersom det är bättre att äta det direkt än att gå vi djur.

Du vet, din lögn blir inte mer sann bara för att du upprepar den gång på gång.

Vill du vara seriös i samtalet eller vill du fortsätta på den inslagna vägen?

Jag är själv less nu på att behöva rätta samma sak gång på gång men jag svara på ett inlägg till av dig. Sedan får du bestämma färdriktningen.
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-18 07:53:48 följande:
    sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files...

Mat-klimat-listan behandlar endast miljömålet Klimatpåverkan och ska inte användas som ensamt verktyg vid kostplanering. Det är nödvändigt att även beakta miljöaspekter såsom biologisk mångfald, användning av bekämpningsmedel och antibiotika, samt andra aspekter såsom djurvälfärd och, självfallet, näringsinnehåll. Mat-klimat-listan innehåller klimatavtryckssiffor av bokföringskaraktär, d.v.s. siffrorna visar på utsläpp av växthusgaser såsom produktionen ser ut nu och i ett statiskt läge, och säger ingenting om hur utsläppen på sikt kan förändras när efterfrågan på ett visst livsmedel ökar.

Är det realistiskt att jordens befolkning äter enorma mängder fisk? Svar nej, det leder till utfiske..

Jag väljer att titta på CO2 för att det finns relativt mycket fakta på området så man kan jämföra. Ta fram siffror på giftanvändning så kan vi jämföra det.

Frågan är väldigt komplex så man behöver förenkla diskussionen.

Den är dessutom inte rättfram på något sätt. För den biologiska mångfalden är betande djur som kossa positivt medan nötkött ger störst utsläpp av CO2. Hur gör du då? Öppna landskap ställs alltså mot klimatet.

Hur bönor behandlas efteråt påverkar deras mängd utsläpp. Importerade fulbönor på burk handlade det om.

Räkorna odlas nedåt 0,35 kilo CO2. Åtminstone kyltransport på båt är i det närmaste negligerbart när det kommer till klimatpåverkan. Flygfrakt av mat är dåligt och lastbil har jag inte räknat på eller sett någon annans beräkningar.

Så skickas räkorna på båt från Medelhavet (eller USA) och till Sverige så kommer ändå de att var långt mer klimatsmarta än den växthusgurka du köper idag (februari) i din ICA-butik. Eftersom växthusodling är en så pass energikrävande metod. Det är för övrigt dessa växthusodlade grönsaker som ungarna får i skolan på vintern.

Du talar om realism? Det är realistiskt att ändra våra mat-mönster men det finns ingenting realistiskt i att kräva att folk ska leva på bönor (helst svenskodlade bruna då) och linser.

Realistiskt är däremot att byta dåligt kött mot bättre och dåliga vegetariska alternativ mot bättre och för kött gäller mindre nöt och lamm och mer gris, kyckling, fisk och skaldjur.

När det kommer till vegetabilier bör vi slopa soja, Quorn, ris och färska grönsaker utanför säsong och satsa mer på potatis, pasta och rotfrukter som kan lagras över vintern.

Exakt hur mycket fisk jordens befolkning kan äta utan att det ger negativa effekter får vi räkna på (intressant uppgift). Att vi kan äta mer fisk än idag utan att det ger negativa nettoeffekter torde dock vara rimligt. Det finns gott om fiske (och aquatic farming) som sker på ett tillfredställande sätt.

Och detta klarade jag av att skriva utan att tillskriva dig och de dina nedsättande epitet som ex : "animalie-fobiker" eller "veggo-vulgon". Bra va?
  • Flash Gordon
    Mummyfied skrev 2014-02-21 21:36:42 följande:
    Jag har gått i sju olika skolor men aldrig i någon där man kunnat välja mellan olika rätter nej. Ska man ha vegetariskt ska det specialbeställas innan och vara underskrivna papper på. Men visst, man överlever ju på isbergssallad och vattniga tomater om det är de alternativ som sallads "buffén" erbjuder som du menar...

Ja då så. Den som är vegetarian får det den behöver och den som av någon anledning inte vill äta maten en dag kan äta en sallad istället.
  • Flash Gordon
    AbellaA skrev 2014-02-21 21:58:35 följande:

Visst finns det skolor där det bara serveras 1 rätt. Min mor är mattant på en sådan. Med ca. 30 elever är det svårt att erbjuda flera rätter utan att det blir ett enormt svinn.
    Självklart får dom som ska ha specialkost, det, men det är inget som erbjuds till alla.
    Sallad finns så klart men vill vi verkligen ge våra veg.barn enbart en bytta rårivna morötter och några tomater om det är det som står på salladsbuffén den dagen?

För övrigt tycker jag att en veg.Dag i veckan är en toppen idé och ska försöka införa det hemma också.

Som ovan.

För övrigt är "köttfri måndag" en rent ideologisk grej som går ut på att skriva folk på näsan vad de ska och inte ska göra för att det ska bli "rätt". Det är nog en stor anledning till att folk protesterar mot det.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?