• Anonym (kost)

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Tow2Mater skrev 2014-02-17 18:09:31 följande:
    Med det resonemanget ska ingen alternativ veg kost erbjudas i skolan - de som inte får utforska köttkosten hemma bör då få göra det i skolan.

Vad är det för fel på att dom får prova all sorters mat, både vegetariskt, fisk, kött, bönor, ja, en allsidig kost helt enkelt.
    Hur kan det vara fel?
  • Tow2Mater
    Anonym (kost) skrev 2014-02-17 19:48:26 följande:

Vad är det för fel på att dom får prova all sorters mat, både vegetariskt, fisk, kött, bönor, ja, en allsidig kost helt enkelt.
    Hur kan det vara fel?
    Tycker inte det är helt fel. Men det ska ju gå åt andra hållet också då i den frågan. Dvs de som äter helvegetariskt hemma ska också då äta icke-veg i skolan iallafall en dag i veckan. Skolan ska ju stå for mångfald inom alla områden.
  • apelsinmandarin01

Jag tycker det är helt okej. Men då tycker jag de ska vara vegetarisk mat inte veganmat eller överdrivett nyttig mat.. som "vegetarisk hismanskost" och kryddat tilllagad på ett sätt som tilltalar barn tex vegetarisk lassange eller nått. :) mem tyxker absolut det är bra! :) fast vi äter kött mest varje dag utom fisl ibland men de är ju iofs också kött ;)

• Anonym (kost)
    Tow2Mater skrev 2014-02-17 19:51:27 följande:
    Tycker inte det är helt fel. Men det ska ju gå åt andra hållet också då i den frågan. Dvs de som äter helvegetariskt hemma ska också då äta icke-veg i skolan iallafall en dag i veckan. Skolan ska ju stå for mångfald inom alla områden.
    Jag förstår hur du tänker, men du ser ingen skillnad på att ha en etisk värdering som sätter hinder ivägen och att helt enkelt inte ha lust?
    Jag tycker att det kan vara en stor skillnad och köttätare har sällan nån värdering som går emot att dom äter vegetariskt, tvärtom däremot kan det mycket väl handla om det.
    Sen tror inte jag på tvång överhuvudtaget inte när det gäller kost, jag tror på att erbjuda en mångfald.
    Om jag fick bestämma skulle det alltid finnas alternativ, både en kött eller fiskrätt och en vegetarisk, så man kan prova när man känner sig redo, men inte att man är tvungen.
  • Tow2Mater
    Anonym (kost) skrev 2014-02-17 19:58:08 följande:
    Jag förstår hur du tänker, men du ser ingen skillnad på att ha en etisk värdering som sätter hinder ivägen och att helt enkelt inte ha lust?
    Jag tycker att det kan vara en stor skillnad och köttätare har sällan nån värdering som går emot att dom äter vegetariskt, tvärtom däremot kan det mycket väl handla om det.
    Sen tror inte jag på tvång överhuvudtaget inte när det gäller kost, jag tror på att erbjuda en mångfald.
    Om jag fick bestämma skulle det alltid finnas alternativ, både en kött eller fiskrätt och en vegetarisk, så man kan prova när man känner sig redo, men inte att man är tvungen.
    Jag ser ingen skillnad. En del har religiosa värderingar, andra etiska, andra foljer det de tycker smakar bäst. Jag ser det som fel att särbehandla dessa baserat på olika kriterier. Den enda särbehandling Jag ser som ok är allergier.

Att erbjuda alla alternativ, varje dag, och låta barnen välja är det bästa absolut.
  • enbär
    apelsinmandarin01 skrev 2014-02-17 19:56:35 följande:
    Jag tycker det är helt okej. Men då tycker jag de ska vara vegetarisk mat inte veganmat eller överdrivett nyttig mat.. som "vegetarisk hismanskost" och kryddat tilllagad på ett sätt som tilltalar barn tex vegetarisk lassange eller nått. :) mem tyxker absolut det är bra! :) fast vi äter kött mest varje dag utom fisl ibland men de är ju iofs också kött ;)
    Varför inte veganmat? Falafel, är det hemskt? Eller böngryta? Eller vegetariska biffar? Eller ärtsoppa utan fläsk? Varför måste det nödvändigtvis vara mjölk eller ost med i maten? Jag håller med om att det är viktigt att maten tilltalar barnen men jag ser ingen anledning att av princip alltid ha med någon mjölkprodukt. Utan mjölk blir det faktiskt ännu nyttigare (lättare att ta upp järn t ex) och ännu mindre miljöbelastning.
  • enbär
    Tow2Mater skrev 2014-02-17 20:02:39 följande:
    Jag ser ingen skillnad. En del har religiosa värderingar, andra etiska, andra foljer det de tycker smakar bäst. Jag ser det som fel att särbehandla dessa baserat på olika kriterier. Den enda särbehandling Jag ser som ok är allergier.

Att erbjuda alla alternativ, varje dag, och låta barnen välja är det bästa absolut.
    Men nu är det ju 20 % av alla grundskolor som inte erbjuder mer än ett alternativ till lunch. Varför kan det då inte vara vegetariskt en dag i veckan? Vad är poängen med att INTE minska köttätandet. 

Såg att ett av dina inlägg tagits bort innan jag hann svara på det. Du menade att man var hjärntvättad om man trodde på att veg var bättre för miljön, klimatet och hälsan. Du får gärna utveckla det. I den här tråden är det många som slänger ur sig att veg inte alls är bättre än kött men INGEN har lyckats bevisa att kött skulle vara bättre än veg generellt sett. Man kan alltid konstruera extrema måltider typ ris + lite quorn + en massa växthusodlade grönsaker som flugits hit från nåt ställe långt bort. Men det är ju inget realistiskt alternativ. Den vegetariska maten under en vecka är alltid bättre för miljön och klimatet än köttmatsedeln. Jag förstår inte varför du tycker man ska tvinga barn att äta sämre mat än nödvändigt. Typ vi äter inte chips hemma men då ska skolan erbjuda det till alla barn för att alla ska få prova allt. 

Att av etiska skäl inte vilja äta kött tycker jag är ett fullgott skäl att slippa. Djuren barnen äter i skolan, inte minst kycklingarna, har ofta haft rätt erbarmliga liv. Då är det bra att de kan erbjudas ett alternativ som är bättre på alla sätt.
  • Tow2Mater
    enbär skrev 2014-02-17 20:46:05 följande:
    Men nu är det ju 20 % av alla grundskolor som inte erbjuder mer än ett alternativ till lunch. Varför kan det då inte vara vegetariskt en dag i veckan? Vad är poängen med att INTE minska köttätandet. 

Såg att ett av dina inlägg tagits bort innan jag hann svara på det. Du menade att man var hjärntvättad om man trodde på att veg var bättre för miljön, klimatet och hälsan. Du får gärna utveckla det. I den här tråden är det många som slänger ur sig att veg inte alls är bättre än kött men INGEN har lyckats bevisa att kött skulle vara bättre än veg generellt sett. Man kan alltid konstruera extrema måltider typ ris + lite quorn + en massa växthusodlade grönsaker som flugits hit från nåt ställe långt bort. Men det är ju inget realistiskt alternativ. Den vegetariska maten under en vecka är alltid bättre för miljön och klimatet än köttmatsedeln. Jag förstår inte varför du tycker man ska tvinga barn att äta sämre mat än nödvändigt. Typ vi äter inte chips hemma men då ska skolan erbjuda det till alla barn för att alla ska få prova allt. 

Att av etiska skäl inte vilja äta kött tycker jag är ett fullgott skäl att slippa. Djuren barnen äter i skolan, inte minst kycklingarna, har ofta haft rätt erbarmliga liv. Då är det bra att de kan erbjudas ett alternativ som är bättre på alla sätt.
    Då är det ju dags att införa fler rätter i alla skolor.

Bara diskiussionerna i den här tråden visar ju att man inte kan generalisera när det handlar om kött och mat. Det handlar om så mycket mera. Därav hjärntvättadkommentaren.

Jag tycker bl a man ska 'tvinga barn att äta sämre mat än nödvändigt' som du kallar det av samma skäl man t ex tvingar alla barn till en sämre utbildning och kunskapsnivå som de annars kanske kan få genom andra läroformer än skolplikt.

Ja, chips borde vara ett obligatoriskt inslag i klassfester i skolan!

• Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-17 13:55:50 följande:
    Men att byta kött mot bönor/linser är alltid bäst.
    Doh!

*fyra miljoner rapporter som visar motsatsen senare...*

De genomsnittliga bönorna och linserna är i paritet med fisk som strömming och makrill och ligger över viltkött. Fult normalt animaliskt protein i Sverige. Om vi nu bara ska tala generellt.

Sedan finns det fulbönor också som landar på en 6-7-8 kilo CO2 någonting men om vi struntar i dem så ...

Det sämsta vegetariska sättet torde vara soja, inte Quorn, men å andra sidan är det många andra nackdelar med Quorn också. Växthusodlade grönsaker är heller ingen höjdare oavsett hur de transporteras. Uppåt en 8-10 kilo CO2 per kilo sallad, gurka, what ever ...

Det felaktiga påståendet är att det ALLTID är bättre med vegetariskt. Så är det inte.

Visst kan vi ändra matvanorna och jag kan gott se att vi tar bort lamm och nöt så mycket som möjligt och ersätter det med fläsk (4-5 kilo CO2), fågel (3-4 kilo CO2) och fisk och skaldjur (från 0,5 - 3 kilo CO2).

I samma veva bör färska grönsaker som inte är i säsong i Sverige i största möjliga mån bytas ut mot rutfrukter och likande (som kan förvaras kallt över vintern) och bruket av Quorn och soja bör minimeras. Ris bör ersättas av potatis och pasta.

RAS-tankodling är för övrigt inte på något försöksstadium utan i drift i USA. Sedan att VI inte importerar sådana produkter därifrån är en annan sak. Jag kan se framför mig att den typen av odlingar kommer att sprida sig till Medelhavsområdet (kräver nämligen varmt klimat) och då kanske det blir mer naturligt att handla in dem. Den som lever får se.

Och ja, för samtalets skull så har jag nöjt mig med att utgå från EN relativt lätthanterad parameter, CO2.

Det finns mängder av andra också om vi vill komplicera situationen. bara en sådan sak som att betande djur normalt sett är bra för den biologiska mångfalden.

Men någonstans måste vi dra gränsen och det är ingen beslutsfattare som orkar ta in den totala och exakta kunskapen som finns på området så vi tar till ett symboliskt grepp och använder ett mått som kilo CO2.

Hata mat får du göra om du vill. Annars var det nåt man gjorde som barn. Bönor och linser har helt enkelt bara en obehaglig konsistens och smakar inte särskilt gott.

Egentligen skulle detta kunna vara en konstruktiv och kul debatt som inkluderade alla smaker och personligheter men när den ena sidan så låser sig till att "Bönor är bäst - ingen protest!" så blir det mer tjafs än seriöst kunskapsutbyte. Tyvärr.
  • Flash Gordon
    Anonym (kost) skrev 2014-02-17 19:58:08 följande:

Även om det refererats en undersökning från SKL(?) som visserligen har feltolkats i tråden så har jag väldigt svårt att se att det finns skolor som ENBART har en rätt - och inget annat. Inte ens på 70-talet saknades det vegetariska alternativ så jag har svårt att tro att det skulle finnas skolor utan det idag.

De där "20%" av skolorna som det talas om bara skulle servera en maträtt - undersöknignen säger inget om det så jag gissar att dessa skolor fortfarande serverar dels sallad av nåt slag till maten, dels har vegetariskt om man ber om det.

Jag kan nämligen inte tänka mig att de tvingar vegetarianerna att äta korv med mos den dag det serveras.

Men jag kan ha fel på det.

Hurusom, för de skolor som ev inte har vegetariskt alternativ och som saknar sallader så borde ett bättre steg vara att få dem att servera två huvudrätter om dagen. En för de som gillar linsgrytor och sojakorv och en för de som vill ha kött.

Och så kan ungarna prova som de vill sedan.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?