enbär skrev 2014-02-17 13:55:50 följande:
Men att byta kött mot bönor/linser är alltid bäst.
Doh!
*fyra miljoner rapporter som visar motsatsen senare...*
De genomsnittliga bönorna och linserna är i paritet med fisk som strömming och makrill och ligger över viltkött. Fult normalt animaliskt protein i Sverige. Om vi nu bara ska tala generellt.
Sedan finns det fulbönor också som landar på en 6-7-8 kilo CO2 någonting men om vi struntar i dem så ...
Det sämsta vegetariska sättet torde vara soja, inte Quorn, men å andra sidan är det många andra nackdelar med Quorn också. Växthusodlade grönsaker är heller ingen höjdare oavsett hur de transporteras. Uppåt en 8-10 kilo CO2 per kilo sallad, gurka, what ever ...
Det felaktiga påståendet är att det ALLTID är bättre med vegetariskt. Så är det inte.
Visst kan vi ändra matvanorna och jag kan gott se att vi tar bort lamm och nöt så mycket som möjligt och ersätter det med fläsk (4-5 kilo CO2), fågel (3-4 kilo CO2) och fisk och skaldjur (från 0,5 - 3 kilo CO2).
I samma veva bör färska grönsaker som inte är i säsong i Sverige i största möjliga mån bytas ut mot rutfrukter och likande (som kan förvaras kallt över vintern) och bruket av Quorn och soja bör minimeras. Ris bör ersättas av potatis och pasta.
RAS-tankodling är för övrigt inte på något försöksstadium utan i drift i USA. Sedan att VI inte importerar sådana produkter därifrån är en annan sak. Jag kan se framför mig att den typen av odlingar kommer att sprida sig till Medelhavsområdet (kräver nämligen varmt klimat) och då kanske det blir mer naturligt att handla in dem. Den som lever får se.
Och ja, för samtalets skull så har jag nöjt mig med att utgå från EN relativt lätthanterad parameter, CO2.
Det finns mängder av andra också om vi vill komplicera situationen. bara en sådan sak som att betande djur normalt sett är bra för den biologiska mångfalden.
Men någonstans måste vi dra gränsen och det är ingen beslutsfattare som orkar ta in den totala och exakta kunskapen som finns på området så vi tar till ett symboliskt grepp och använder ett mått som kilo CO2.
Hata mat får du göra om du vill. Annars var det nåt man gjorde som barn. Bönor och linser har helt enkelt bara en obehaglig konsistens och smakar inte särskilt gott.
Egentligen skulle detta kunna vara en konstruktiv och kul debatt som inkluderade alla smaker och personligheter men när den ena sidan så låser sig till att "Bönor är bäst - ingen protest!" så blir det mer tjafs än seriöst kunskapsutbyte. Tyvärr.