• fluu

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Och man kan äta sig dömätt på bra vegetarisk mat också.  Tycker att det är synd att skolkök inte vågar ta ut svängarna lite... och oftast är det som sagt inte eleverna som bryr sig om att det serveras annorlunda mat utan trångsynta föräldrar, lärare och politiker.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • enbär
    Aniiee skrev 2014-02-09 17:45:36 följande:
    Spelar roll om den köttfria dagen är på en måndag eller någon annan av veckans dagar. Det är inte som att det är något nytt att skolan har en dag i veckan med vegetarisk mat. Eller kanske till och med flera dagar vissa veckor.
    Nej såklart inte. Att måndag kom in beror på att ursprunget är en rörelse om bland andra Paul McCartney är väldigt involverad i som går ut på att sluta äta kött en av veckans dagar (och sen gärna fler), och den heter Köttfri måndag (Meatless Monday).
  • Datejust
    enbär skrev 2014-02-09 17:43:26 följande:
    Fast mätt blir man ju på vegetarisk kost också, och den är absolut balanserad.

Vårt barn tränar mycket och behöver få i sig tillräckligt med protein. Jag förstår inte varför vegetarianer ska pracka på sin matkultur på alla andra, för mig får ni äta era bönor, linser och gud vet allt om ni vill så länge jag får äta det jag vill.
  • Niju
    enbär skrev 2014-02-09 17:43:26 följande:
    Fast mätt blir man ju på vegetarisk kost också, och den är absolut balanserad.
    Inte på vegetariska maten som serveras på skolor blä :( gick knappt att äta i alla fall på tiden jag pluggade...
  • mr me

Givetvis ska skolmåltidens främsta syfte vara att så många av eleverna får i sig en så bra och näringsriktg måltid som möjligt.

Pseudointellektuellt ideologiskt kampanjande kan ni inskränkta syssla med på fritiden, det behöver inte pådyvlas barnen i någon form. Vare sig under lektionstid eller i matsalen och i synnerhet inte om det kan leda till att många inte får i sig tillräckligt med energi för att klara skoldagen.

• Lady Paraplyh
    Datejust skrev 2014-02-09 17:40:50 följande:
    Väldigt ledande svarsalternativ. Min åsikt är att de ska servera kött varje dag, vi betalar dyra skolavgifter och då förväntar vi oss att vårt barn ska kunna äta sig mätt.

Och det kan man inte på vegetarisk mat eller? *ironi*
  • fluu
    Datejust skrev 2014-02-09 17:49:09 följande:

Vårt barn tränar mycket och behöver få i sig tillräckligt med protein. Jag förstår inte varför vegetarianer ska pracka på sin matkultur på alla andra, för mig får ni äta era bönor, linser och gud vet allt om ni vill så länge jag får äta det jag vill.
    Den attityden ja... Hur är det att pracka på när det gäller EN dag? Och det inte handlar om att i samband med det gå på föreläsningar om djurindustrin och det inte kommer en liten lapp med "kött är mord" tillsammans med maten.
    Jag tränar också. Väldigt mycket. Har väldigt mycket muskelmassa till min lilla kropp. Och just det, i det närmsta vegan också.
  • sextiotalist

Eftersom man i tonåringens skola serverar ett vegetariskt alternativ varje dag, så ser jag inte behovet. Jag vill att eleverna ska få mat som gör de mätta och som de äter av.

Serverar man mat som många elever inte äter, så känns det bara meningslöst.

• fluu
    mr me skrev 2014-02-09 17:50:01 följande:
    Givetvis ska skolmåltidens främsta syfte vara att så många av eleverna får i sig en så bra och näringsriktg måltid som möjligt.

Pseudointellektuellt ideologiskt kampanjande kan ni inskränkta syssla med på fritiden, det behöver inte pådyvlas barnen i någon form. Vare sig under lektionstid eller i matsalen och i synnerhet inte om det kan leda till att många inte får i sig tillräckligt med energi för att klara skoldagen.
    Hur leder bra mat till att barn får mindre energi? Speciellt när det handlar om en dag i veckan och inget "kött är mord-kampanjande"?
  • enbär
    Datejust skrev 2014-02-09 17:49:09 följande:

Det är ju bra om man vet vad man talar om. Vegetarisk mat innehåller INTE dåligt med protein. Bönor och linser innehåller MER protein än t ex korv, som ju är uppblandat kött. 

Sen är det synd att många köttfanatiker är så korkade och "inte fattar varför vegetarianer ska pracka på sin matkultur på alla andra". Jag tar det en gång till. Köttproduktion är dåligt för miljön och klimatet, exempelvis beror regnskogsskövlingen i stor utsträckning på köttproduktion. Den här planeten överlever inte om alla ska äta lika mycket kött per person som vi gör i Sverige!!!!! Men du skiter väl i hur jorden ser ut när dina barn och barnbarn växer upp, huvudsaken att de fick äta kött varje dag!
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?