• fluu

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

sextiotalist skrev 2014-02-09 17:52:39 följande:
    Eftersom man i tonåringens skola serverar ett vegetariskt alternativ varje dag, så ser jag inte behovet. Jag vill att eleverna ska få mat som gör de mätta och som de äter av.

Serverar man mat som många elever inte äter, så känns det bara meningslöst.
    Ungefär som när min kommun serverar stekt strömming, sill och stekt fläsk... knappt någon unge som åt ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (.............)

I dag reser cirka 500 000 svenskar till Thailand varje år (och ungefär lika många till USA). De korta flygresornas utsläpp drunknar i dessa två resors utsläpp. En Thailandsresa t o r orsakar cirka 2,5 ton utsläppt CO2. Klimateffekten är dock  två-tre gånger så stor pga att utsläppen sker på så hög höjd.

En flygresa tor Thailand (och då bara räknat på det faktiska CO2-utsläppet) motsvarar cirka ett års bilåkande i utsläpp (räknat på 1500 mil/år. Antal körda mil med personbilar minskar dock och motorerna blir allt effektivare på ett sätt som flyget inte klarar att möta. Denna relation kommer då bara att bli ännu värre för flyget). De 2, 5 tonen motsvarar även cirka ett års uppvärming av en helt eluppvärmd villa (vilket allt färre tack och lov har). 2,5 ton motsvarar också har jag räknat på ungefär cirka fyra års avstående av köttätande. Då räknat med den genomsnittliga konsumtionen på 200 g blandad köttkonsumtion per dag.

http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/fult-med-langflyg/

Såg nyss en tråd där folk skrev om hur ofta familjen åkte utomlands.. vissa 5 ggr per år.

Vad vi äter i kött är bara en droppe i havet jämfört med den miljöpåverkan som dessa nöjesflyg gör. Konstigt nog har jag aldrig läst en trådstart som gäller detta, men hundratals som gäller miljöpåverkan vid köttätning..

• fluu

Dessutom är ju de flesta inte veganer och fyller på med mjölk, ost, smör(som det serverades till varje måltid under min skoltid) och vegetarisk mat kan ju även innehålla ägg och mjölk. Det är inte strikt veganism fem dagar i veckan vi talar om(för det står jag verkligen inte bakom heller).

• mr me
    fluu skrev 2014-02-09 17:52:39 följande:
    Hur leder bra mat till att barn får mindre energi? Speciellt när det handlar om en dag i veckan och inget "kött är mord-kampanjande"?
    Att vegetarisk mat skulle vara "bra mat" är en subjektiv uppfattning och hela frågeställningen är vinklad.

Skolan ska naturligtvis servera mat varje dag som barnen äter. Om sedan föräldrarna vill servera vegetarisk middag varje dag hemma efter skolan så kan de göra det om de så önskar.

Att låta skolmaten bli en ideologisk stridsfråga för vegetarianer är så fruktansvärt korkat. Det är bara att markera och säga NEJ till sådana dumma förslag.
  • Prutt

Jag tycker det är asfånigt när ni lägger in en massa värderingar i omröstningsalternativen. Vegetarisk måndag tycker jag däremot är bra.

• IsDimma

Vi har köttfria tisdagar och jag skulle önska att den nya kökschefen inte hittade på 52 olika rätter utan typ max sex stycken. Jag jobbar på förskola och våra små behöver att maten återkommer för att lära sig tycka om olika smaker och konsistenser. Det är helt värdelöst att vi får olika vegetariska rätter varje vecka.
    Dessutom är många av dom vegetariska rätterna vi får värda att ifrågasätta i förhållande till avsaknaden av protein.

• enbär
    Anonym (.............) skrev 2014-02-09 17:55:11 följande:
    I dag reser cirka 500 000 svenskar till Thailand varje år (och ungefär lika många till USA). De korta flygresornas utsläpp drunknar i dessa två resors utsläpp. En Thailandsresa t o r orsakar cirka 2,5 ton utsläppt CO2. Klimateffekten är dock  två-tre gånger så stor pga att utsläppen sker på så hög höjd.

En flygresa tor Thailand (och då bara räknat på det faktiska CO2-utsläppet) motsvarar cirka ett års bilåkande i utsläpp (räknat på 1500 mil/år. Antal körda mil med personbilar minskar dock och motorerna blir allt effektivare på ett sätt som flyget inte klarar att möta. Denna relation kommer då bara att bli ännu värre för flyget). De 2, 5 tonen motsvarar även cirka ett års uppvärming av en helt eluppvärmd villa (vilket allt färre tack och lov har). 2,5 ton motsvarar också har jag räknat på ungefär cirka fyra års avstående av köttätande. Då räknat med den genomsnittliga konsumtionen på 200 g blandad köttkonsumtion per dag.

kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/natursky.../

Såg nyss en tråd där folk skrev om hur ofta familjen åkte utomlands.. vissa 5 ggr per år.

Vad vi äter i kött är bara en droppe i havet jämfört med den miljöpåverkan som dessa nöjesflyg gör. Konstigt nog har jag aldrig läst en trådstart som gäller detta, men hundratals som gäller miljöpåverkan vid köttätning..

Maten står för ca 20% av alla Sveriges klimatusläpp, det är lika mycket som vår mat och där är animalieproduktion det som står för den övervägande delen. Det är lika mycket som hela transportsektorn.

Men jag håller med, det är vansinne med allt detta Thailandsresande. Här undviker vi flyg men nån gång emellanåt sker det. Då blir det dock något närmare (Kanarieöarna). 
  • mr me
    Anonym (.............) skrev 2014-02-09 17:55:11 följande:

Ja, precis, men det har med trender att göra. Det är trendigt att "uppleva nya kulturer" men inte att äta kött. Därför känner man sig duktig när man köper en sallad på ett café på Söder istället för en hamburgare, för att till långhelgen åka iväg på en långweekend i Sydeuropa.

Och det kan jag tolerera. Jag räknar inte med att kunna bota den idioti som är förhärskande i Sverige. Men när dessa idioter försöker pådyvla andra sin tragiska ursäkter för hur de tror att världen och miljön fungerar, så har de gått för långt.
  • fluu
    mr me skrev 2014-02-09 17:57:58 följande:
    Att vegetarisk mat skulle vara "bra mat" är en subjektiv uppfattning och hela frågeställningen är vinklad.

Skolan ska naturligtvis servera mat varje dag som barnen äter. Om sedan föräldrarna vill servera vegetarisk middag varje dag hemma efter skolan så kan de göra det om de så önskar.

Att låta skolmaten bli en ideologisk stridsfråga för vegetarianer är så fruktansvärt korkat. Det är bara att markera och säga NEJ till sådana dumma förslag.
    Vad är det du menar med vegetarisk mat då? Pannkakor? Halvfabrikat från hälsans kök? Linsgrytor? Broccoligratänger?

Om man skulle följa elevernas önskemål skulle det inte bli särskilt bra mat. När vi hade önskeveckor var standardrätterna pizza,kebab,hamburgare,tacos,pannkakor och värst av allt - den vidriga risgrynsgröten.

Igen, hur ser du det som önskan till hjärntvätt från vegetarianers håll för att elever och kanske gamla EN(jag säger EN) dag i veckan äter vegetariskt? Som förhoppningsvis inte är pannkakor eller gröt då.
  • Anonym (köttätare)

röstade annat då jag tyckte alternativen var dåliga, märks ju på vilken "sida" du står.....

skulle vi då införa grönsaksfri tisdag? För ska vi tvingas äta vegetariskt en dag i veckan så kan ni få tvingas äta kött en gång i veckan...

låt alla äta vad de vill finns iallfall hos oss alltid ett vegetariskt alternativ så då finns det ju mat för er. ingen som tvingar er att äta kött varför ska vi då tvingas äta av er mat.

skulle vi införa att varje tisdag ska alla tro på islam, varje torsdag är det kristendom eller liknande.  Alla har olika värderingar och det tycker jag man ska få ha men man ska inte pracka på andra sina värderingar utan låta alla få göra sitt eget val.

Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?