Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?
Serverar man mat som många elever inte äter, så känns det bara meningslöst.
I dag reser cirka 500 000 svenskar till Thailand varje år (och ungefär lika många till USA). De korta flygresornas utsläpp drunknar i dessa två resors utsläpp. En Thailandsresa t o r orsakar cirka 2,5 ton utsläppt CO2. Klimateffekten är dock två-tre gånger så stor pga att utsläppen sker på så hög höjd.
En flygresa tor Thailand (och då bara räknat på det faktiska CO2-utsläppet) motsvarar cirka ett års bilåkande i utsläpp (räknat på 1500 mil/år. Antal körda mil med personbilar minskar dock och motorerna blir allt effektivare på ett sätt som flyget inte klarar att möta. Denna relation kommer då bara att bli ännu värre för flyget). De 2, 5 tonen motsvarar även cirka ett års uppvärming av en helt eluppvärmd villa (vilket allt färre tack och lov har). 2,5 ton motsvarar också har jag räknat på ungefär cirka fyra års avstående av köttätande. Då räknat med den genomsnittliga konsumtionen på 200 g blandad köttkonsumtion per dag.
http://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/fult-med-langflyg/
Såg nyss en tråd där folk skrev om hur ofta familjen åkte utomlands.. vissa 5 ggr per år.
Vad vi äter i kött är bara en droppe i havet jämfört med den miljöpåverkan som dessa nöjesflyg gör. Konstigt nog har jag aldrig läst en trådstart som gäller detta, men hundratals som gäller miljöpåverkan vid köttätning..
Dessutom är ju de flesta inte veganer och fyller på med mjölk, ost, smör(som det serverades till varje måltid under min skoltid) och vegetarisk mat kan ju även innehålla ägg och mjölk. Det är inte strikt veganism fem dagar i veckan vi talar om(för det står jag verkligen inte bakom heller).
Jag tycker det är asfånigt när ni lägger in en massa värderingar i omröstningsalternativen. Vegetarisk måndag tycker jag däremot är bra.
Vi har köttfria tisdagar och jag skulle önska att den nya kökschefen inte hittade på 52 olika rätter utan typ max sex stycken. Jag jobbar på förskola och våra små behöver att maten återkommer för att lära sig tycka om olika smaker och konsistenser. Det är helt värdelöst att vi får olika vegetariska rätter varje vecka.
Dessutom är många av dom vegetariska rätterna vi får värda att ifrågasätta i förhållande till avsaknaden av protein.
En flygresa tor Thailand (och då bara räknat på det faktiska CO2-utsläppet) motsvarar cirka ett års bilåkande i utsläpp (räknat på 1500 mil/år. Antal körda mil med personbilar minskar dock och motorerna blir allt effektivare på ett sätt som flyget inte klarar att möta. Denna relation kommer då bara att bli ännu värre för flyget). De 2, 5 tonen motsvarar även cirka ett års uppvärming av en helt eluppvärmd villa (vilket allt färre tack och lov har). 2,5 ton motsvarar också har jag räknat på ungefär cirka fyra års avstående av köttätande. Då räknat med den genomsnittliga konsumtionen på 200 g blandad köttkonsumtion per dag.
kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/natursky.../
Såg nyss en tråd där folk skrev om hur ofta familjen åkte utomlands.. vissa 5 ggr per år.
Vad vi äter i kött är bara en droppe i havet jämfört med den miljöpåverkan som dessa nöjesflyg gör. Konstigt nog har jag aldrig läst en trådstart som gäller detta, men hundratals som gäller miljöpåverkan vid köttätning..
röstade annat då jag tyckte alternativen var dåliga, märks ju på vilken "sida" du står.....
skulle vi då införa grönsaksfri tisdag? För ska vi tvingas äta vegetariskt en dag i veckan så kan ni få tvingas äta kött en gång i veckan...
låt alla äta vad de vill finns iallfall hos oss alltid ett vegetariskt alternativ så då finns det ju mat för er. ingen som tvingar er att äta kött varför ska vi då tvingas äta av er mat.
skulle vi införa att varje tisdag ska alla tro på islam, varje torsdag är det kristendom eller liknande. Alla har olika värderingar och det tycker jag man ska få ha men man ska inte pracka på andra sina värderingar utan låta alla få göra sitt eget val.