• Mandel

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Lady Paraplyh skrev 2014-02-09 20:08:20 följande:

Du tycker alltså att skolor bara ska servera vegetarisk mat? Eftersom det är det mest miljövänliga menar jag. Det vore en bra idé tycker jag.
    Eftersom jag har ett barn som äter allt och ett barn som bara äter kött så ser jag inte att skolan bara ska servera vegetariskt.
    Däremot ska skolan välja det alternativ som är bäst både för djuret och miljön när det gäller kött/fisk/fågel. Hellre mindre kött valt med bättre omsorg.

Misstänker att om det skulle bli helvegetariskt så skulle det börja smyga in en massa soja och frågan är om de produkterna verkligen är så bra för både hälsa och miljö...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • La Lola

Jag skiter nog i vilket men jag förstår inte varför det kan anses som något negativt att ungarna får testa vegetarisk mat.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (L)

BRA. Hade gärna sett 2-3 dagar i veckan utan kött. Vi mår bara bra av mindre kött.

Ge mig ett enda argument för att det ska vara dåligt med köttfria dagar.

• Anonym (L)
    Datejust skrev 2014-02-09 17:40:50 följande:

Väldigt ledande svarsalternativ. Min åsikt är att de ska servera kött varje dag, vi betalar dyra skolavgifter och då förväntar vi oss att vårt barn ska kunna äta sig mätt.

Är du dum eller???
  • Datejust
    Anonym (L) skrev 2014-02-09 21:10:23 följande:
    Är du dum eller???

Nej? Jag bor i USA och du har ingen aning om hur hög vårt barns skolavgift är.
  • Monchichier
    Datejust skrev 2014-02-09 21:12:46 följande:

Nej? Jag bor i USA och du har ingen aning om hur hög vårt barns skolavgift är.
    Nej, hur ska personen ha någon aning om det när du inte berättar det?
  • Tygtiiger

I min enfald har jag förutsatt att alla skolor självklart har vegetarisk mat en dag i veckan precis som att de har fisk en eller två dagar i veckan, korv någon dag, kyckling någon dag etc etc. Förskole- och skolmaten ska väl vara rimligt varierad? 

Jag var tvungen att kolla upp ungarnas matsedel ett par veckor bakåt och framåt och jo, de har självklart vegetarisk mat som ett helt vardagligt inslag i sin skolmeny. Att slaviskt servera kött varje dag är ju rent imbecillt. 

(Nej, jag är inte vegan, vi är allätare, vi äter ofta kött hemma för jag är lat och det är gott, och ja, jag är fullt medveten om att alla barn inte bjuds middag hemma varje dag men de blir. mätta. på. vegetarisk. skolmat! Det är ingen skillnad på att Kalle går hungrig för att han nobbar skolans köttfärsjärpar jämfört med att han nobbar skolans falafel. Vissa saker gillar man inte och då får man äta annat, tex sallad och macka, och klaga hemma så man kan få lite mer just den dagen.)

Krupke, we've got problems of our own!
  • Aniiee
    Tygtiiger skrev 2014-02-09 21:34:28 följande:
    I min enfald har jag förutsatt att alla skolor självklart har vegetarisk mat en dag i veckan precis som att de har fisk en eller två dagar i veckan, korv någon dag, kyckling någon dag etc etc. Förskole- och skolmaten ska väl vara rimligt varierad? 

Jag var tvungen att kolla upp ungarnas matsedel ett par veckor bakåt och framåt och jo, de har självklart vegetarisk mat som ett helt vardagligt inslag i sin skolmeny. Att slaviskt servera kött varje dag är ju rent imbecillt. 

(Nej, jag är inte vegan, vi är allätare, vi äter ofta kött hemma för jag är lat och det är gott, och ja, jag är fullt medveten om att alla barn inte bjuds middag hemma varje dag men de blir. mätta. på. vegetarisk. skolmat! Det är ingen skillnad på att Kalle går hungrig för att han nobbar skolans köttfärsjärpar jämfört med att han nobbar skolans falafel. Vissa saker gillar man inte och då får man äta annat, tex sallad och macka, och klaga hemma så man kan få lite mer just den dagen.)
    Som jag konstaterat i den här tråden. Men en del verkar inte tycka om att man gör en "grej" av det. 

Nästa vecka får ungarna soppa och pannkaka på onsdag. Det är ok, för det är på en onsdag. Men hade det varit på måndagen så hade det ju varit "köttfri måndag" och så kan vi ju inte ha det.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (Allätare)

Tyckte inget av svars alternativen var bra, alldeles för ledande! VE den som vågar svara allternativ 2.... Hemska människa! VAD man väljer att äta ska vara upp till var och en INGEN ska lägga sig i vad grannen väljer att äta. VAD det gäller skola / förskola så anser jag att man mycket väl kan ha en köttfridag i veckan MEN det är inget man behöver prata om,låt barnen äta vad de vill o prova på olika maträtter så kommer de själva kunna välja hur och vad de vill äta när de blir äldre. Redan idag så serveras det annan mat än kött minst en dag i veckan, grönsakssoppa, fisk, kyckling, mm den enda gång det uttryckligen står på matsedeln att det är ett vegitarisk allternativ är när vi får vegitarisklassange .

• Tow2Mater
    Aniiee skrev 2014-02-09 21:42:55 följande:
    Nästa vecka får ungarna soppa och pannkaka på onsdag. Det är ok, för det är på en onsdag. Men hade det varit på måndagen så hade det ju varit "köttfri måndag" och så kan vi ju inte ha det.....
    Problemet kommer ju om det blir en "köttfri måndag" i tillägg till de andra 'köttfria' dagrna.... och genom att definiera dagen blir det ju politiskt, vilket ju är ganska onödigt i sig.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?