Tygtiiger skrev 2014-02-09 21:34:28 följande:
I min enfald har jag förutsatt att alla skolor självklart har vegetarisk mat en dag i veckan precis som att de har fisk en eller två dagar i veckan, korv någon dag, kyckling någon dag etc etc. Förskole- och skolmaten ska väl vara rimligt varierad?
Jag var tvungen att kolla upp ungarnas matsedel ett par veckor bakåt och framåt och jo, de har självklart vegetarisk mat som ett helt vardagligt inslag i sin skolmeny. Att slaviskt servera kött varje dag är ju rent imbecillt.
(Nej, jag är inte vegan, vi är allätare, vi äter ofta kött hemma för jag är lat och det är gott, och ja, jag är fullt medveten om att alla barn inte bjuds middag hemma varje dag men de blir. mätta. på. vegetarisk. skolmat! Det är ingen skillnad på att Kalle går hungrig för att han nobbar skolans köttfärsjärpar jämfört med att han nobbar skolans falafel. Vissa saker gillar man inte och då får man äta annat, tex sallad och macka, och klaga hemma så man kan få lite mer just den dagen.)
Som jag konstaterat i den här tråden. Men en del verkar inte tycka om att man gör en "grej" av det.
Nästa vecka får ungarna soppa och pannkaka på onsdag. Det är ok, för det är på en onsdag. Men hade det varit på måndagen så hade det ju varit "köttfri måndag" och så kan vi ju inte ha det.....