• mr me

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Alla hemma skrev 2014-02-09 18:37:19 följande:
    Börja med att stödja närproducerat och ekologiskt så är miljövinsten ännu större!
    Det tycker jag är en jättebra idé och det kan dessutom kombineras, om man vill det och om det går, med att barnen får besöka den bondgård som köttet/potatisen/grönsakerna kommer ifrån.

Men att börja färga skolan ideologiskt på det bombastiska sätt som TS och många andra här i tråden vill utifrån deras "gröna drömmar", som nästan alltid saknar verklighetsförankring, är fel.
  • Tow2Mater
    Anonym (...) skrev 2014-02-09 18:32:33 följande:
    Är det någon här som har erfarenhet av skola/arbetsplats där de serverar kött större delen av veckan?

Arbetsplatser ja, det är standard i de flesta lunchrestauranger att servera kott till varje måltid. T ex kott även i ärtsoppan, till potatisbullarna, etc. (Vilket det inte var i skolan - där billighetsprincipen ofta råder).

• Tow2Mater
    mixxiec skrev 2014-02-09 18:48:42 följande:
    Jag svarade annat. Tycker att barn kan få äta ännu mindre kött i skolan. Om föräldrarna vill att dom ska ha tillgång till mer så kan dom få med sig en matlåda.
    Det var en nyhet for mig att skolelever idag har tillgång till microungnar att varma i och kylskåp att forvara matlådor i. Det fanns inte på min tid.
  • Aniiee
    mr me skrev 2014-02-09 18:40:30 följande:
    Ideologin bakom.

Varför skulle någon vara rädd för vegetarisk mat? Jag tror inte att gurkorna kommer att äta upp mig.

Problemet är hur man närmar sig frågan, man påstår att det är bra för miljön och man vill lära barn att inte äta kött. Frågan om vad som är bäst för barnen och deras arbetsmiljö i skolan är plötsligt sekundär. Skolan har i och med det gått från att bli en plats för lärande och inhämtande av kunskap till en institution för ideologisk indoktrinering.

Skrämmande, som sagt.
    Ja, ja, Tomato, tomato.... Och jag håller med, lite. Vi kanske ska övergå till att skicka med ungarna bento till skolan.....
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Capt Janeway

Helt okej! Jag har inget emot kött, men det finns ingen anledning att äta det varje dag. Det finns så mycket annan god och nyttig mat och variation är trevligt.

• Triemer

Så länge de slipper bli påtvingade den ideologiska smörjan svarsalternativen dryper av är det helt okej. Om de nu ska få några åsikter påtvingade finns det andra som är bättre och att föredra.

• saltgurka

Köttfri måndag är precis lika jävla korkat som inkvoterade pappadagar eller den där stunden då alla ska släcka sina ljus.

Det handlar om livsstilar, inte om symbolik som gör känslomänniskorna (kvinnorna alltså) nöjda för stunden. Lägg om livsstilen om du vill förändra något istället för att hålla på med sådant här trams.

• Mandel

Personligen tycker jag att det är löjligt att tro att en dag skulle spela någon roll för miljön. 
    Vad är det de serverar den dagen? Kanadensisk odlad lax? Besprutade sojabönor som vuxit upp på mark där det tidigare växte regnskog? Ris ifrån Kina?

Varför inte kräva bättre mat med hänsyn taget till miljö hela veckan för våra barn? Hur miljöriktigt är det att servera kyckling från Thailand? Och hur sjutton har den stackars kycklingen lev sitt liv?
    Köttbullar av Irländsk färs med antibiotikarester i?
    Köttgryta på fläskkött ifrån Danmark ifrån någon av Danish Crown's små trevliga grisfabriker? Där suggorna står upplåsta, grisarna äter på varandra och blir proppade med antibiotika och hormoner?
    Känns väl miljövänligt och snällt mot djuren?
    Industripotatisen som oftast används i svenska skolors kök är utländsk. Även den ekologiska är dansk fast det kryllar av svensk ekologisk potatis. 
    Svensk ekologisk potatis är mycket miljövänligare än ris ifrån Kina. 

Ja, listan kan göras lång, men fortsätt ni att tro att en köttfri dag skulle göra sådan nytta för miljön.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Lady Paraplyh
    Mandel skrev 2014-02-09 20:02:33 följande:
    Personligen tycker jag att det är löjligt att tro att en dag skulle spela någon roll för miljön. Vad är det de serverar den dagen? Kanadensisk odlad lax? Besprutade sojabönor som vuxit upp på mark där det tidigare växte regnskog? Ris ifrån Kina?Varför inte kräva bättre mat med hänsyn taget till miljö hela veckan för våra barn? Hur miljöriktigt är det att servera kyckling från Thailand? Och hur sjutton har den stackars kycklingen lev sitt liv?Köttbullar av Irländsk färs med antibiotikarester i?Köttgryta på fläskkött ifrån Danmark ifrån någon av Danish Crown's små trevliga grisfabriker? Där suggorna står upplåsta, grisarna äter på varandra och blir proppade med antibiotika och hormoner?Känns väl miljövänligt och snällt mot djuren?Industripotatisen som oftast används i svenska skolors kök är utländsk. Även den ekologiska är dansk fast det kryllar av svensk ekologisk potatis. Svensk ekologisk potatis är mycket miljövänligare än ris ifrån Kina. Ja, listan kan göras lång, men fortsätt ni att tro att en köttfri dag skulle göra sådan nytta för miljön.

Du tycker alltså att skolor bara ska servera vegetarisk mat? Eftersom det är det mest miljövänliga menar jag. Det vore en bra idé tycker jag.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?