• mr me

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Aniiee skrev 2014-02-09 18:30:43 följande:
    Det är alltså epitet som skrämmer, inte vegetarisk mat i sig... 
    Ideologin bakom.

Varför skulle någon vara rädd för vegetarisk mat? Jag tror inte att gurkorna kommer att äta upp mig.

Problemet är hur man närmar sig frågan, man påstår att det är bra för miljön och man vill lära barn att inte äta kött. Frågan om vad som är bäst för barnen och deras arbetsmiljö i skolan är plötsligt sekundär. Skolan har i och med det gått från att bli en plats för lärande och inhämtande av kunskap till en institution för ideologisk indoktrinering.

Skrämmande, som sagt.
  • Fosfor

I de skolor och förskolor mina mindre barn gått har de alltid haft en vegetarisk dag, vanligvis är det då soppa. Fattar inte vad som är problemet?

• Anonym (...)
    mr me skrev 2014-02-09 18:40:30 följande:
    Ideologin bakom.

Varför skulle någon vara rädd för vegetarisk mat? Jag tror inte att gurkorna kommer att äta upp mig.

Problemet är hur man närmar sig frågan, man påstår att det är bra för miljön och man vill lära barn att inte äta kött. Frågan om vad som är bäst för barnen och deras arbetsmiljö i skolan är plötsligt sekundär. Skolan har i och med det gått från att bli en plats för lärande och inhämtande av kunskap till en institution för ideologisk indoktrinering.

Skrämmande, som sagt.
  • MalinEddie

Personligen har jag inga problem med detta. Jag tänker att den vegetariska mat som serveras måste vara tråkig, barnen är inte vana vid att prova olika smaker eller är väldigt kräsna om en vegetarisk dag är ett problem. Kanske har jag fel?
    Här är det så, dagen varierar dock. Förra veckan t.ex serverades våra barn kikärtsnuggets med tillbehör som ris, olika grönsaker och såser. Till det fanns som alltid också ett annat vegetariskt alternativ. Det gick verkligen hem hos dem. Vi är dåliga på att laga vegetariskt hemma och borde bli bättre där men de är vana vid olika smaker, kryddor och grönsaker och blir inte till sig om det serveras annat än vad som serveras på barnmatsmenyn på restauranger. Sedan vi började med smakportioner har de serverats varierad kost som också vi gillar. Mycket asiatiskt. Vi har aldrig hållit på att dela in mat i olika kategorier, en för barn och en annan för vuxna. De har serverats vad vi äter. De gillar att prova nytt och föredrar en nasi framför makaroner och köttbullar. En vegetarisk dag är kanske därför ingen big deal för dem?

Avskyr CIO-metoder.
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2014-02-09 18:45:02 följande:
    Gillar alltså att du tar upp det! Gillar alltså inte att skolan har blivit en plats där barnen indoktrineras.
  • Fosfor

Aha, det är såklart den ideologiska överbyggnaden som ställer till det.

Här tror jag motivet hittills varit ekonomiskt. Faktum är att jag misstänker att det är det nu med, men totalt misslyckat har någon stuckit upp ena fingret i luften och tänkt " vi framhåller att det är miljön som alla är måna om som är orsaken".

• Anonym (...)
    Alla hemma skrev 2014-02-09 18:37:19 följande:
    Visst är det bra att ha köttfria dagar i skolan! Barn behöver lära sig att det finns annat än kött med.

Det jag stör mig på är det förbannade hyckleriet med motiveringen att det skulle vara för miljöns skull!

Att införa en köttfri dag för miljöns skull, för att nästa dag servera ickeekologiskt och i många fall inte ens svenskt kött känns bara helt fel! Börja med att stödja närproducerat och ekologiskt så är miljövinsten ännu större!
    Mycket bra förslag!
  • nozpa

Ja det tycker jag är rimligt. Finns ju många maträtter som är vegetariska som man äter ändå. Vi äter vegetariskt 2 ggr/veckan hemma. Just för att dra ner på köttkonsumtionen.

• mixxiec

Jag svarade annat. Tycker att barn kan få äta ännu mindre kött i skolan. Om föräldrarna vill att dom ska ha tillgång till mer så kan dom få med sig en matlåda.

• fluu
    Alla hemma skrev 2014-02-09 18:37:19 följande:
    Visst är det bra att ha köttfria dagar i skolan! Barn behöver lära sig att det finns annat än kött med.

Det jag stör mig på är det förbannade hyckleriet med motiveringen att det skulle vara för miljöns skull!

Att införa en köttfri dag för miljöns skull, för att nästa dag servera ickeekologiskt och i många fall inte ens svenskt kött känns bara helt fel! Börja med att stödja närproducerat och ekologiskt så är miljövinsten ännu större!
    Vilket jag också hoppas på och skulle gladeligen betala mer skatt för!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?