• Aniiee

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

enbär skrev 2014-02-09 17:47:42 följande:
    Nej såklart inte. Att måndag kom in beror på att ursprunget är en rörelse om bland andra Paul McCartney är väldigt involverad i som går ut på att sluta äta kött en av veckans dagar (och sen gärna fler), och den heter Köttfri måndag (Meatless Monday).
    Jo, tack, jag har hört talas om den. Min poäng var att det här är inte något nytt, utan det här har skolan sysslat med ända sedan 1990-talet utan att de har kallat det något särskillt någon eller att  någon varit upprörd.

Så min... följdfråga till alla "motståndare" i tråden: Har ni aldrig kollat på era barns skolmatsedlar innan? Varför var ni inte upprörda över köttfria dagar för fem, 10, 15 år sedan? Är det epitetet "Köttfri Måndag" som upprör?
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Monchichier

Jag tycker ingenting. Så länge jag får bestämma själv vad jag ska äta alla dagar struntar jag i vad myndigheter och kommuner serverar för mat på måndagar.

• fluu
    Anonym (köttätare) skrev 2014-02-09 18:04:50 följande:
    röstade annat då jag tyckte alternativen var dåliga, märks ju på vilken "sida" du står.....

skulle vi då införa grönsaksfri tisdag? För ska vi tvingas äta vegetariskt en dag i veckan så kan ni få tvingas äta kött en gång i veckan...

låt alla äta vad de vill finns iallfall hos oss alltid ett vegetariskt alternativ så då finns det ju mat för er. ingen som tvingar er att äta kött varför ska vi då tvingas äta av er mat.

skulle vi införa att varje tisdag ska alla tro på islam, varje torsdag är det kristendom eller liknande.  Alla har olika värderingar och det tycker jag man ska få ha men man ska inte pracka på andra sina värderingar utan låta alla få göra sitt eget val.
    Faktiskt skulle jag som vegetarian inte käfta emot till grönsaksfri tisdag utan bara äta hemma eller något. Eller göra som de flesta eleverna gjorde när det serverade exempelvis stekt fläsk eller strömming - äta ute.

Och ser du inte skillnad på att äta vegetariskt och inte veganskt EN dag i veckan och att tvångskonvertera alla en dag i veckan är det lite synd om dig..
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Monchichier skrev 2014-02-09 18:06:17 följande:
    Jag tycker ingenting. Så länge jag får bestämma själv vad jag ska äta alla dagar struntar jag i vad myndigheter och kommuner serverar för mat på måndagar.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • enbär
    Anonym (köttätare) skrev 2014-02-09 18:04:50 följande:
    röstade annat då jag tyckte alternativen var dåliga, märks ju på vilken "sida" du står.....

skulle vi då införa grönsaksfri tisdag? För ska vi tvingas äta vegetariskt en dag i veckan så kan ni få tvingas äta kött en gång i veckan...

låt alla äta vad de vill finns iallfall hos oss alltid ett vegetariskt alternativ så då finns det ju mat för er. ingen som tvingar er att äta kött varför ska vi då tvingas äta av er mat.

skulle vi införa att varje tisdag ska alla tro på islam, varje torsdag är det kristendom eller liknande.  Alla har olika värderingar och det tycker jag man ska få ha men man ska inte pracka på andra sina värderingar utan låta alla få göra sitt eget val.
    Men snälla du, det ÄR ju som det står i svarsalternativen, att köttproduktion är dåligt för klimatet och miljön och att överdrivet köttätande inte är bra för hälsan. Vad är det du inte förstår? INGEN kan argumentera runt det. Det handlar inte om värderingar eller religion, det handlar om FAKTA! 

Men ju mer jag läser i den här frågan desto mer inser jag att vissa inte tar till sig fakta. Skygglappar liksom. 
  • mr me
    enbär skrev 2014-02-09 18:00:42 följande:
    Maten står för ca 20% av alla Sveriges klimatusläpp
    Nej, det stämmer inte. Det är rena fantasimodellerna. För 20 år sedan räknade man alltid utsläpp i ton fossilt kol, inte "koldioxidekvivalenter". Givetvis blir det helt uppåt väggarna fel om man börjar anse att en pruttande ko är ett hot mot miljön för att det är metangas i gasen som pruttas ut.

I sådana fall kanske man borde räkna på hur mycket alla invandrare som kommit till Sverige de senaste åren pruttar och vilket hot de i sådana fall utgör för vår miljö. Men jag tror inte att de partier (läs Miljöpartiet) som driver på för att räkna "koldioxidekvivalenter" skulle vilja börja räkna konsekvent på det sättet.

Det är mängden fossilt kol som släpps ut som har potential att förändra klimatet. Dit bör även torv räknas, vilket man inte gör numera eftersom EU bestämt sig för att det är trendigt och nytänkande att elda med torv istället för med olja.

Hursomhelst. Att äta kött är INTE ett hot mot miljön. Att flyga till Thailand däremot är definitivt dåligt för miljön.
  • mr me
    enbär skrev 2014-02-09 18:09:52 följande:
    Men snälla du, det ÄR ju som det står i svarsalternativen, att köttproduktion är dåligt för klimatet och miljön och att överdrivet köttätande inte är bra för hälsan. Vad är det du inte förstår? INGEN kan argumentera runt det. Det handlar inte om värderingar eller religion, det handlar om FAKTA! 

Men ju mer jag läser i den här frågan desto mer inser jag att vissa inte tar till sig fakta. Skygglappar liksom. 
    Nej, det är inte fakta, det är propaganda. Och det handlar definitivt om religion.
    Aniiee skrev 2014-02-09 18:04:55 följande:
    Jo, tack, jag har hört talas om den. Min poäng var att det här är inte något nytt, utan det här har skolan sysslat med ända sedan 1990-talet utan att de har kallat det något särskillt någon eller att  någon varit upprörd.

Så min... följdfråga till alla "motståndare" i tråden: Har ni aldrig kollat på era barns skolmatsedlar innan? Varför var ni inte upprörda över köttfria dagar för fem, 10, 15 år sedan? Är det epitetet "Köttfri Måndag" som upprör?
    Därför att man vill införa det här som ett led i en ideologisk (eller religiös) kamp.

Jag har inget emot att äta köttfritt hemma någon dag då och då, eller ganska ofta, men gör det då av fri vilja. Den anti-intellektualism som sprider ut sig i Sverige skrämmer mig och varhelst den dyker upp med sitt fula tryne för att påtvinga sig mig eller mina medmänniskor, så är jag där och bekämpar den med kunnande och vetenskap.

Det är så man ska bekämpa bakåtsträvarna. Med vetenskap! Så fort en miljöpartist, feminist, tvärvetare eller annan vetenskapsfientlig öppnar munnen, så ska man snabbt svara med forskningsrön och vetenskap.
  • Aniiee
    mr me skrev 2014-02-09 18:16:06 följande:
    Nej, det är inte fakta, det är propaganda. Och det handlar definitivt om religion.

Därför att man vill införa det här som ett led i en ideologisk (eller religiös) kamp.

Jag har inget emot att äta köttfritt hemma någon dag då och då, eller ganska ofta, men gör det då av fri vilja. Den anti-intellektualism som sprider ut sig i Sverige skrämmer mig och varhelst den dyker upp med sitt fula tryne för att påtvinga sig mig eller mina medmänniskor, så är jag där och bekämpar den med kunnande och vetenskap.

Det är så man ska bekämpa bakåtsträvarna. Med vetenskap! Så fort en miljöpartist, feminist, tvärvetare eller annan vetenskapsfientlig öppnar munnen, så ska man snabbt svara med forskningsrön och vetenskap.
    Det är alltså epitet som skrämmer, inte vegetarisk mat i sig... 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (...)

Jag ser ingenting konstigt med det eftersom det är väl bara nyttigt med varierad kost? Märkligt bara att de gör en grej av det då det iallafall vad jag kan minnas har sett ut såhär länge? Att skolan serverar fisk en dag, soppa (oftast vegetarisk) en dag, kött en dag etc...
    Är det någon här som har erfarenhet av skola/arbetsplats där de serverar kött större delen av veckan? Ska bli spännande att se om någon har annan erfarenhet för jag tycker att det låter lite mycket med kött flera gånger i veckan, flera dagar i månaden. Glad

• Alla hemma

Visst är det bra att ha köttfria dagar i skolan! Barn behöver lära sig att det finns annat än kött med.

Det jag stör mig på är det förbannade hyckleriet med motiveringen att det skulle vara för miljöns skull!

Att införa en köttfri dag för miljöns skull, för att nästa dag servera ickeekologiskt och i många fall inte ens svenskt kött känns bara helt fel! Börja med att stödja närproducerat och ekologiskt så är miljövinsten ännu större!

Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?