enbär skrev 2014-02-09 18:09:52 följande:
Men snälla du, det ÄR ju som det står i svarsalternativen, att köttproduktion är dåligt för klimatet och miljön och att överdrivet köttätande inte är bra för hälsan. Vad är det du inte förstår? INGEN kan argumentera runt det. Det handlar inte om värderingar eller religion, det handlar om FAKTA!
Men ju mer jag läser i den här frågan desto mer inser jag att vissa inte tar till sig fakta. Skygglappar liksom.
Nej, det är inte fakta, det är propaganda. Och det handlar definitivt om religion.
Aniiee skrev 2014-02-09 18:04:55 följande:
Jo, tack, jag har hört talas om den. Min poäng var att det här är inte något nytt, utan det här har skolan sysslat med ända sedan 1990-talet utan att de har kallat det något särskillt någon eller att någon varit upprörd.
Så min... följdfråga till alla "motståndare" i tråden: Har ni aldrig kollat på era barns skolmatsedlar innan? Varför var ni inte upprörda över köttfria dagar för fem, 10, 15 år sedan? Är det epitetet "Köttfri Måndag" som upprör?
Därför att man vill införa det här som ett led i en ideologisk (eller religiös) kamp.
Jag har inget emot att äta köttfritt hemma någon dag då och då, eller ganska ofta, men gör det då av fri vilja. Den anti-intellektualism som sprider ut sig i Sverige skrämmer mig och varhelst den dyker upp med sitt fula tryne för att påtvinga sig mig eller mina medmänniskor, så är jag där och bekämpar den med kunnande och vetenskap.
Det är så man ska bekämpa bakåtsträvarna. Med vetenskap! Så fort en miljöpartist, feminist, tvärvetare eller annan vetenskapsfientlig öppnar munnen, så ska man snabbt svara med forskningsrön och vetenskap.