• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

enbär skrev 2014-02-26 00:14:40 följande:
    Ja, ett fullgott vegetariskt alternativ till alla varje dag är jättebra. Tyvärr bor vi i en kommun där det inte är så. Veg är specialmat och jag har inte fått mitt skolbarn att vara vegetarian på skoltid. Han vill inte ha specialmat. Men om det fanns ett veg-alternativ varje dag skulle han säkert välja det ibland. Jag tycker ändå att även om man har flera rätter att välja mellan är det rimligt att ha helt köttfritt en dag i veckan. 

Men på förskolorna är det väl ändå inte så vanligt med flera alternativ att välja mellan? Så där tycker jag absolut man ska införa köttfri dag. Viktigt att barnen tidigt vänjer sig vid veg-mat. Och med tanke på hur många barn som går i förskola skulle det nog spara in ganska mycket CO2, miljö och djur om man bytte ut t ex en köttfärsrätt mot baljväxter en dag i veckan på alla landets förskolor.

Sen förstår jag inte det negativa med Köttfri måndag, vad är det för fel med deras agenda? Är det fel att vilja göra något för vår jord? Jag har sagt det förr, vi kan inte fortsätta leva så här, befolkningen i Afrika och Asien kan inte ta efter vår livsstil, då är det slut med jorden som vi känner den idag...
    Ingen aning om hur det ser ut på förskolor med maten faktiskt. Men det bör inte vara några problem att införa en vegetarisk dag om man så önskar.

Angående köttfri måndag så är det ett problem att de ens har en (politisk) agenda, det kan vi inte acceptera i en politiskt obunden skola. De har dessutom stöd av ytterligare organisationer som har en ännu mer specifik agenda, exempelvis Veganföreningen och Klimataktion. Utöver det finns det företag som stödjer Köttfri måndag och det är ytterligare en komplicerande faktor.

Jag säger inte att dessa agendor, företag, föreningar eller initiativ är negativa. Däremot så har de inte i skolan att göra, även om tankarna (en köttfri dag exempelvis) kan finnas där.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • enbär
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-26 16:54:44 följande:
    Ingen aning om hur det ser ut på förskolor med maten faktiskt. Men det bör inte vara några problem att införa en vegetarisk dag om man så önskar.

Angående köttfri måndag så är det ett problem att de ens har en (politisk) agenda, det kan vi inte acceptera i en politiskt obunden skola. De har dessutom stöd av ytterligare organisationer som har en ännu mer specifik agenda, exempelvis Veganföreningen och Klimataktion. Utöver det finns det företag som stödjer Köttfri måndag och det är ytterligare en komplicerande faktor.

Jag säger inte att dessa agendor, företag, föreningar eller initiativ är negativa. Däremot så har de inte i skolan att göra, även om tankarna (en köttfri dag exempelvis) kan finnas där.
    OK, då förstår jag hur du menar. 

Det som blir konstigt är om man inte kan införa en bra sak (vegetarisk mat en dag i veckan) för att det finns politiska organisationer/företag som stöder införandet av en sådan dag. Då styrs ju skolan ännu mer av företagen/organisationerna genom att man tar hänsyn till dem. Lite som när man inte kan hissa flaggan för att någon rasistisk organisation "stulit" den och gjort den till sin symbol. Det kan ju inte vara särskilt kontroversiellt att skolan ska arbeta för att barnen ska få hälsosamma vanor och att de ska lära sig om vilka val man kan göra för att hjälpa miljön. Men för min del behöver man inte alla välja måndag som vegetarisk dag eller liera sig med organisationen Köttfri måndag, huvudsaken att man serverar mindre kött i skolan. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enbär skrev 2014-02-26 17:24:34 följande:
    OK, då förstår jag hur du menar. 

Det som blir konstigt är om man inte kan införa en bra sak (vegetarisk mat en dag i veckan) för att det finns politiska organisationer/företag som stöder införandet av en sådan dag. Då styrs ju skolan ännu mer av företagen/organisationerna genom att man tar hänsyn till dem. Lite som när man inte kan hissa flaggan för att någon rasistisk organisation "stulit" den och gjort den till sin symbol. Det kan ju inte vara särskilt kontroversiellt att skolan ska arbeta för att barnen ska få hälsosamma vanor och att de ska lära sig om vilka val man kan göra för att hjälpa miljön. Men för min del behöver man inte alla välja måndag som vegetarisk dag eller liera sig med organisationen Köttfri måndag, huvudsaken att man serverar mindre kött i skolan. 
    Det är ingen som har påstått att det inte kan införas. Däremot så bör sammankopplingen till organisationer och företag vara minimal, alltså är ett initiativ med "köttfri måndag" inte alls särskilt bra utan det är bättre att välja en annan dag för att distansera sig från organisationen.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tow2Mater
    enbär skrev 2014-02-26 07:34:25 följande:
    Jag har tre barn. När det gäller just mat skulle jag tro att de förbrukar som 1-2 barn i en medelfamilj i Sverige i och med att vi i princip inte äter kött och försöker hålla oss med allmänt miljösmarta vanor. Men visst, de förbrukar mer av jordens resurser än barn i tredje världen. 
    Då har jag en losning: alla barn blir registerarade i matsalen efter om de har syskon och hur många, eller ej. De som har syskon blir hänvisade till 'bonalternativet', och den som inte har det får välja bland alla alternativ som serveras.

• Tow2Mater
    enbär skrev 2014-02-26 17:24:34 följande:
    Lite som införande av en daglig tyst stund där barn kan samla sina tankar inför dagen skulle vara bra. Vi kan därmed införa en bönestund varje morgon - muslimer kan be till sin gud, kristna till sin, och de som inte tror på nån gud kan kalla det meditera. Toppen!
  • enbär
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-26 17:30:18 följande:
    Det är ingen som har påstått att det inte kan införas. Däremot så bör sammankopplingen till organisationer och företag vara minimal, alltså är ett initiativ med "köttfri måndag" inte alls särskilt bra utan det är bättre att välja en annan dag för att distansera sig från organisationen.
    Men egentligen är ju allt beteende kopplat om inte till organisationer så i alla fall företag. Det är bara det att "köttnormen" är så stark att man inte tänker på det. 

Gen om att köpa in kött till skolorna stöder vi företag som producerar bekämpningsmedel, odlar soja på fd  regnskog. Mycket soja till djuren odlas ju under dåliga förhållanden, bekämpningsmedel som är farliga och inte godkända i EU har använts för besprutning vilket inte är direkt hälsosamt för dem som arbetar på sojaplantagen. Sojan produceras av stora producenter som ofta slagit ut småbönder och de fd småbönderna tvingas jobba på soja plantagen under dåliga förhållanden. Man kan vara ganska säker på att allt kött som serveras i skolorna har ätit dålig soja. Bara som ett exempel. Det är det ingen som bryr sig om. Men om skolan på minsta lilla sätt kan sammankopplas med en organisation eller en idé som står för en bättre framtid för jorden (miljön, klimatet, rättvis fördelning av resurser osv), då blir det ett himla liv.
  • Dreaming83

Ska man ta bort köttet en dag i veckan då kan vi väl tvinga veganer och vegetarianer att äta kött en annan dag.

Länge leve den fria viljan!

• enbär
    Dreaming83 skrev 2014-02-28 20:05:57 följande:
    Ska man ta bort köttet en dag i veckan då kan vi väl tvinga veganer och vegetarianer att äta kött en annan dag.

Varför det? Vad för det med sig för positivt? För miljön, klimatet, barnens hälsa, djurens välfärd?

Att ha en köttfri dag handlar ju inte om att "sätta köttätarna på plats" utan om att köttproduktion inte är bra för miljön och klimatet, samt att det inte är hälsosamt att äta för mycket kött. Finns inga motsvarande argument för att tvinga folk att äta kött.

Om den fria viljan ska råda borde man ju kunna kräva att få fiskpinnar, pasta, ris eller varför inte oxfilé varje dag. Och jag antar att du hemma låter dina barn välja vad de vill äta varje dag. Vill de ha köttbullar varje dag så ska de väl få det?
  • Anonym (positiv)
    Dreaming83 skrev 2014-02-28 20:05:57 följande:

Äter ni aldrig pannkaka? Ost- och broccolisoppa? Blomkålsgratäng? Är det bara kött dag ut och dag in, varje måltid?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enbär skrev 2014-02-28 20:00:06 följande:
    Men egentligen är ju allt beteende kopplat om inte till organisationer så i alla fall företag. Det är bara det att "köttnormen" är så stark att man inte tänker på det. 

Gen om att köpa in kött till skolorna stöder vi företag som producerar bekämpningsmedel, odlar soja på fd  regnskog. Mycket soja till djuren odlas ju under dåliga förhållanden, bekämpningsmedel som är farliga och inte godkända i EU har använts för besprutning vilket inte är direkt hälsosamt för dem som arbetar på sojaplantagen. Sojan produceras av stora producenter som ofta slagit ut småbönder och de fd småbönderna tvingas jobba på soja plantagen under dåliga förhållanden. Man kan vara ganska säker på att allt kött som serveras i skolorna har ätit dålig soja. Bara som ett exempel. Det är det ingen som bryr sig om. Men om skolan på minsta lilla sätt kan sammankopplas med en organisation eller en idé som står för en bättre framtid för jorden (miljön, klimatet, rättvis fördelning av resurser osv), då blir det ett himla liv.
    Att köpa produkter är något annat än att aktivt och offentligt stödja ett företag/en organisation.

Det är ungefär lika problematiskt att införa köttfri måndag som en Apple-dag där barnen bjuds på äpplen och får testa på Apple-produkter.

Det är bra att äta äpplen och testa nya saker, liksom att inte äta kött, men det bör inte kopplas till en specifik organisation, ideell eller inte.

Det finns helt enkelt ingen anledning att införa "Köttfri måndag" när man lika gärna kan kalla det något annat.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?