Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?
enbär skrev 2014-02-26 00:14:40 följande:
Ja, ett fullgott vegetariskt alternativ till alla varje dag är jättebra. Tyvärr bor vi i en kommun där det inte är så. Veg är specialmat och jag har inte fått mitt skolbarn att vara vegetarian på skoltid. Han vill inte ha specialmat. Men om det fanns ett veg-alternativ varje dag skulle han säkert välja det ibland. Jag tycker ändå att även om man har flera rätter att välja mellan är det rimligt att ha helt köttfritt en dag i veckan. Men på förskolorna är det väl ändå inte så vanligt med flera alternativ att välja mellan? Så där tycker jag absolut man ska införa köttfri dag. Viktigt att barnen tidigt vänjer sig vid veg-mat. Och med tanke på hur många barn som går i förskola skulle det nog spara in ganska mycket CO2, miljö och djur om man bytte ut t ex en köttfärsrätt mot baljväxter en dag i veckan på alla landets förskolor.
Sen förstår jag inte det negativa med Köttfri måndag, vad är det för fel med deras agenda? Är det fel att vilja göra något för vår jord? Jag har sagt det förr, vi kan inte fortsätta leva så här, befolkningen i Afrika och Asien kan inte ta efter vår livsstil, då är det slut med jorden som vi känner den idag...
Angående köttfri måndag så är det ett problem att de ens har en (politisk) agenda, det kan vi inte acceptera i en politiskt obunden skola. De har dessutom stöd av ytterligare organisationer som har en ännu mer specifik agenda, exempelvis Veganföreningen och Klimataktion. Utöver det finns det företag som stödjer Köttfri måndag och det är ytterligare en komplicerande faktor.
Jag säger inte att dessa agendor, företag, föreningar eller initiativ är negativa. Däremot så har de inte i skolan att göra, även om tankarna (en köttfri dag exempelvis) kan finnas där.