• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Nej, inte "köttfri måndag" eftersom just köttfri måndag är en rörelse med en viss agenda. Det kan givetvis vara en måndag om man så önskar, men man bör nog hålla undan just kopplingen med rörelsen köttfri måndag.

Däremot ser jag gärna en dag i veckan med vegetarisk kost i skolan, men då ska det vara kvalitet och välgenomtänkta rätter snarare än de gamla vanliga linserna eller broccolilåda (som för övrigt är gott, men man kan inte ha det varje vecka).

Viktigare är dock i min mening att erbjuda ett fullgott vegetariskt alternativ varje dag, då kan de som önskar välja detta de dagar som passar (alla om man vill). Men det kräver också att det är fullgoda alternativ, något som verkar vara svårt i storkök.

När jag gick i skolan så var vegetariska rätter specialmat, så ser det inte ut idag. En hel del vuxna (och barn) äter vegetariskt någon gång i veckan, av många olika anledningar. Jag gör det för att jag tycker att det är gott och intressant att göra något utan de tillgångar jag har i vanliga fall. På samma sätt äter jag ibland kolhydratfattig lunch.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Flash Gordon

Vad är förresten "vegetariskt"?

Rent vegatariskt eller inkluderar vi mjölkprodukter och ägg?

Inte inkluderat fisk, va?

OM det nu är så att ägg och mjölkprodukter räknas in så har vi ju såväl höns som kossor att hantera. Vad gör vi med dessa djur när de är gamla? Avlivar dem och kastar dem på soptippen eller avlivar och styckar dem och äter köttet?

Jag har för mig att 70% av svenskt nötkött kommer från mjölkkor.

Klart vi kan ha en vegetarisk dag i skolan. Torsdag. Pannkakor med sylt.

• Erkki

Vi har en vegetarisk dag i veckan då det "bara" finns vegetariska alternativ i vår kommun. Det är INTE den dagen barnen har problem med utan den dag det serveras fisk. Förvånansvärt få barn äter fisk hemma idag. Veg.dagen passerar förbi helt utan klagomål.

Övriga dagar har vi två rätter en vegetarisk och en "vanlig" maträtt. Alla dagar har vi en rejäl salladsbuffé. Pastasallad, bönor, morötter är stående inslag. Övriga sex byttor varierar med årstiderna. Just nu får vi bl a quinoa.

Variation är bra i skollunchen vidga vyerna och ge fler smaker till barnen.

• enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-22 08:49:46 följande:

Jag väljer att titta på CO2 för att det finns relativt mycket fakta på området så man kan jämföra. Ta fram siffror på giftanvändning så kan vi jämföra det.

Frågan är väldigt komplex så man behöver förenkla diskussionen.

Den är dessutom inte rättfram på något sätt. För den biologiska mångfalden är betande djur som kossa positivt medan nötkött ger störst utsläpp av CO2. Hur gör du då? Öppna landskap ställs alltså mot klimatet.

Hur bönor behandlas efteråt påverkar deras mängd utsläpp. Importerade fulbönor på burk handlade det om.

Räkorna odlas nedåt 0,35 kilo CO2. Åtminstone kyltransport på båt är i det närmaste negligerbart när det kommer till klimatpåverkan. Flygfrakt av mat är dåligt och lastbil har jag inte räknat på eller sett någon annans beräkningar.

Så skickas räkorna på båt från Medelhavet (eller USA) och till Sverige så kommer ändå de att var långt mer klimatsmarta än den växthusgurka du köper idag (februari) i din ICA-butik. Eftersom växthusodling är en så pass energikrävande metod. Det är för övrigt dessa växthusodlade grönsaker som ungarna får i skolan på vintern.

Du talar om realism? Det är realistiskt att ändra våra mat-mönster men det finns ingenting realistiskt i att kräva att folk ska leva på bönor (helst svenskodlade bruna då) och linser.

Realistiskt är däremot att byta dåligt kött mot bättre och dåliga vegetariska alternativ mot bättre och för kött gäller mindre nöt och lamm och mer gris, kyckling, fisk och skaldjur.

När det kommer till vegetabilier bör vi slopa soja, Quorn, ris och färska grönsaker utanför säsong och satsa mer på potatis, pasta och rotfrukter som kan lagras över vintern.

Exakt hur mycket fisk jordens befolkning kan äta utan att det ger negativa effekter får vi räkna på (intressant uppgift). Att vi kan äta mer fisk än idag utan att det ger negativa nettoeffekter torde dock vara rimligt. Det finns gott om fiske (och aquatic farming) som sker på ett tillfredställande sätt.

Och detta klarade jag av att skriva utan att tillskriva dig och de dina nedsättande epitet som ex : "animalie-fobiker" eller "veggo-vulgon". Bra va?
    Lite lustigt att du sitter och bestämmer helt enväldigt att det enda vi ska diskutera är CO2. 

Ja, frågan är komplex men oavsett var du tittar kan man se att vegetariska proteinkällor generellt ger lägre CO2 än animaliska. Enligt köttguiden hamnar nötkött och lamm på väldigt höga siffror, gris på 4-8 kg CO2, kyckling på 2-4 kg och baljväxter på 0,2 -1,5 kg. Quorn hamnar på 4 kg vilket gör det minst lika bra som gris, sannolikt bättre, och ungefär som kyckling eller något sämre. Men quorn är ju inget man ska äta dagligen. Det är också ganska dyrt. Men ersätter man kött med baljväxter blir det bättre.

Soja är för övrigt inte en dålig växt. Soja är dåligt när det används som djurfoder (till kycklingarna och grisarna du tycker vi ska äta) för då går det åt stora mängder och denna soja odlas på nerhuggen regnskog i Brasilien. Men om man på andra platser byter ut majsodling (till djurfoder) mot sojabönsodling (till människoföda) är det bara bra.

Den här tråden handlar inte om att alla svenskar ska slopa köttet helt och bara äta baljväxter (även om det förstås vore det bästa för klimatet och miljön) utan om EN vegetarisk dag i veckan. Vad är det som är så orealistiskt med det? Bara för att du inte gillar bönor? Men måste alla ha samma smak som du? Kan upplysa dig om att ett av mina barn vägrar att äta räkor, men bönor det funkar alldeles ypperligt, så han skulle nog istället rynka på näsan åt dina tankodlade räkor. Dessutom är det jättebra om barnen lär sig att äta baljväxter (vilket inte varit något problem för mina barn som fått börja tidigt). Då är chansen större att de även som vuxna väljer den riktigt smarta maten (baljväxter) ibland. 

Varför skriver du "den växthusgurka du köper idag (i februari) på ICA". Vad vet du om när jag handlar gurka? Kan upplysa dig om att jag inte köper gurka på vintern. Inte tomater heller för den delen. 

Vi är snart 8 miljarder människor på jorden. Tro mig, jorden fixar inte att alla ska ha samma matvanor som vi har i Sverige med en överdriven köttkonsumtion. Det finns inte utrymme att odla foder till alla djuren. Det ÄR resurssnålare att odla mat direkt till människoföda än att gå vägen via djur. Eftersom man måste odla mer om man går vägen via djur blir det större CO2-utsläpp och mer bekämpningsmedel (du vet väl att sojan din kyckling ätit odlats med bekämpningsmedel som inte är tillåtna i EU, vilket påverkar både naturen och de stackare som jobbar på sojaodlingarna. Antibiotikaresistensen gör att inom bara några år kommer vi att ha patienter i Sverige som vi inte kan behandla med antibiotika. 2/3 av all antibiotikaanvändning går till djur, det mesta till djurindustrin. Skogar skövlas för att bli betesmarker och foderodling. Övergödning är ett annat problem då djurens gödsel rinner ut i vattendragen. Och så har vi förstås djurvälfärden. Jag äter aldrig kyckling. Det är vidrigt hur man föder upp kycklingar, de pressas att växa på ett helt onaturligt sätt och får problem med ben och leder, de lider på grund av det av smärta, de får problem med lungorna osv. 

Sen är det inte hälsosamt att äta mycket kött. Fler och fler studier visar på det.
  • enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-22 09:28:59 följande:
    Vad är förresten "vegetariskt"?

Rent vegatariskt eller inkluderar vi mjölkprodukter och ägg?

Inte inkluderat fisk, va?

OM det nu är så att ägg och mjölkprodukter räknas in så har vi ju såväl höns som kossor att hantera. Vad gör vi med dessa djur när de är gamla? Avlivar dem och kastar dem på soptippen eller avlivar och styckar dem och äter köttet?

Jag har för mig att 70% av svenskt nötkött kommer från mjölkkor.

Klart vi kan ha en vegetarisk dag i skolan. Torsdag. Pannkakor med sylt.
    Ju mindre animalier desto bättre. Jorden skulle må väldigt bra om alla blev veganer. Detta är dock inte realistiskt. Om vi ibland använder oss av mjölkprodukter och ägg är det ju logiskt att äta upp kossorna (och tjurarna) och hönorna. Idag går dock värphöns till förbränning. Kor bidrar ju dessutom till biologisk mångfald genom att beta. I Sverige betar de dessutom till viss del marker där man inte kan odla något annat och det är ju ett sätt att utnyttja marken. Gris och kyckling tillför dock inget positivt till landskapet, utom möjligen KRAV-gris som går ute. 

Så vi bör generellt äta mindre animalier. Om alla avstår kött en dag i veckan är det ett bra första steg. Att även avstå mjölk och ägg ibland är ännu bättre. Falafel är ju veganskt t ex. Om sedan vissa minskar sitt intag av animalier mer är det förstås ännu bättre. Men en realistisk start är en köttfri dag i veckan. 

Pannkakor med sylt gillar ju ungarna. Och det kan de väl få nån gång emellanåt. Jag tycker dock att det är lite överdrivet med pannkakor och sylt så mycket som en dag i veckan, nyttigare mat finns ju. Så gärna pannkakor nån gång emellanåt men inte den "vegetariska" dagen.
  • enbär
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-22 09:05:44 följande:
    Nej, inte "köttfri måndag" eftersom just köttfri måndag är en rörelse med en viss agenda. Det kan givetvis vara en måndag om man så önskar, men man bör nog hålla undan just kopplingen med rörelsen köttfri måndag.

Däremot ser jag gärna en dag i veckan med vegetarisk kost i skolan, men då ska det vara kvalitet och välgenomtänkta rätter snarare än de gamla vanliga linserna eller broccolilåda (som för övrigt är gott, men man kan inte ha det varje vecka).

Viktigare är dock i min mening att erbjuda ett fullgott vegetariskt alternativ varje dag, då kan de som önskar välja detta de dagar som passar (alla om man vill). Men det kräver också att det är fullgoda alternativ, något som verkar vara svårt i storkök.

När jag gick i skolan så var vegetariska rätter specialmat, så ser det inte ut idag. En hel del vuxna (och barn) äter vegetariskt någon gång i veckan, av många olika anledningar. Jag gör det för att jag tycker att det är gott och intressant att göra något utan de tillgångar jag har i vanliga fall. På samma sätt äter jag ibland kolhydratfattig lunch.
    Ja, ett fullgott vegetariskt alternativ till alla varje dag är jättebra. Tyvärr bor vi i en kommun där det inte är så. Veg är specialmat och jag har inte fått mitt skolbarn att vara vegetarian på skoltid. Han vill inte ha specialmat. Men om det fanns ett veg-alternativ varje dag skulle han säkert välja det ibland. Jag tycker ändå att även om man har flera rätter att välja mellan är det rimligt att ha helt köttfritt en dag i veckan. 

Men på förskolorna är det väl ändå inte så vanligt med flera alternativ att välja mellan? Så där tycker jag absolut man ska införa köttfri dag. Viktigt att barnen tidigt vänjer sig vid veg-mat. Och med tanke på hur många barn som går i förskola skulle det nog spara in ganska mycket CO2, miljö och djur om man bytte ut t ex en köttfärsrätt mot baljväxter en dag i veckan på alla landets förskolor.

Sen förstår jag inte det negativa med Köttfri måndag, vad är det för fel med deras agenda? Är det fel att vilja göra något för vår jord? Jag har sagt det förr, vi kan inte fortsätta leva så här, befolkningen i Afrika och Asien kan inte ta efter vår livsstil, då är det slut med jorden som vi känner den idag...
  • enbär
    enbär skrev 2014-02-26 00:07:37 följande:
    Ju mindre animalier desto bättre. Jorden skulle må väldigt bra om alla blev veganer. Detta är dock inte realistiskt. Om vi ibland använder oss av mjölkprodukter och ägg är det ju logiskt att äta upp kossorna (och tjurarna) och hönorna. Idag går dock värphöns till förbränning. Kor bidrar ju dessutom till biologisk mångfald genom att beta. I Sverige betar de dessutom till viss del marker där man inte kan odla något annat och det är ju ett sätt att utnyttja marken. Gris och kyckling tillför dock inget positivt till landskapet, utom möjligen KRAV-gris som går ute. 

Så vi bör generellt äta mindre animalier. Om alla avstår kött en dag i veckan är det ett bra första steg. Att även avstå mjölk och ägg ibland är ännu bättre. Falafel är ju veganskt t ex. Om sedan vissa minskar sitt intag av animalier mer är det förstås ännu bättre. Men en realistisk start är en köttfri dag i veckan. 

Pannkakor med sylt gillar ju ungarna. Och det kan de väl få nån gång emellanåt. Jag tycker dock att det är lite överdrivet med pannkakor och sylt så mycket som en dag i veckan, nyttigare mat finns ju. Så gärna pannkakor nån gång emellanåt men inte den "vegetariska" dagen.
    Förtydligande, kor bidrar till biologisk mångfald i Sverige. På många andra platser är det tvärtom. Skog huggs ner för att det ska bli betesmark åt nötkreatur. Det är inte bra. Även om kor släpper ut metan på grund av sin idissling är det inte ett problem om populationen hålls nere. Men idag finns 1,5 miljarder nötkreatur på jorden. Det är då det blir ett problem. Tror det finns 75 miljarder höns och kycklingar. Det är heller inte bra. Så lite kött nån gång emellanåt till dem som inte väljer att bli vegetarianer/veganer är inte ett problem egentligen. Men som det ser ut idag är det ohållbart.
  • Tow2Mater
    enbär skrev 2014-02-26 00:14:40 följande:
    Sen förstår jag inte det negativa med Köttfri måndag, vad är det för fel med deras agenda? Är det fel att vilja göra något för vår jord? Jag har sagt det förr, vi kan inte fortsätta leva så här, befolkningen i Afrika och Asien kan inte ta efter vår livsstil, då är det slut med jorden som vi känner den idag...
    Gor du dina egna val kanske, och låt andra i andra länder gora sina!  Men det är ju lättare att pracka på andra sina egna "hjärtesaker" än att låta andra välja sina vagar och du tar din. Hur många barn har du t ex som slufsar i sig jordens resurser dagligen i många år framover? Varfor begränsar vi inte barnafodandet till en per familj istället, så kan var o en äta vad de vill?
  • Tow2Mater
    enbär skrev 2014-02-26 00:21:00 följande:
     Men som det ser ut idag är det ohållbart.
    Knappast. Moder Jord har alltid tagit hand om sig själv, och kommer så fortsätta gora. Snart kommer säkert en epidemi som slår ut en stor del av människor såväl som kreatur.
  • enbär
    Tow2Mater skrev 2014-02-26 02:30:03 följande:
    Gor du dina egna val kanske, och låt andra i andra länder gora sina!  Men det är ju lättare att pracka på andra sina egna "hjärtesaker" än att låta andra välja sina vagar och du tar din. Hur många barn har du t ex som slufsar i sig jordens resurser dagligen i många år framover? Varfor begränsar vi inte barnafodandet till en per familj istället, så kan var o en äta vad de vill?
    Ja men visst ska alla få göra som de vill i alla lägen, vi måste ju ha VALFRIHET! Vill folk köpa tigerdelar, noshörningshorn eller elefantbetar som kommer från tjuvskjutna djur - låt dem göra det! Vad spelar det för roll om tigern, elefanten och noshörningen utrotas? Jag hoppas du redan kontaktat Världsnaturfonden och uppmanat dem att sluta med sina fåniga kampanjer för att få stopp på tjuvskytte. Samma med orangutanger, schimpanser, gorillor och alla andra djur. Vill folk hugga ner deras skogar och skjuta dem för att få kött och sälja souvenirer så låt dem hållas, vi ska inte pracka på någon våra hjärtesaker.

Jag har tre barn. När det gäller just mat skulle jag tro att de förbrukar som 1-2 barn i en medelfamilj i Sverige i och med att vi i princip inte äter kött och försöker hålla oss med allmänt miljösmarta vanor. Men visst, de förbrukar mer av jordens resurser än barn i tredje världen. 

Jag fattar inte varför så många är så negativa till att ändra vanor och att bry sig om varandra och miljön. Jag har också ätit kött i normala mängder. Bit för bit gick det upp för mig vad köttindustrin står för och medför. Vad blev min reaktion - att jag förnekade, vägrade tro på fakta och förkastade alla möjligheter till förändring? Nej, jag tycker det är fantastiskt när det faktiskt finns saker man kan göra för att förbättra klimat, miljö, djurvälfärd och hälsa, och bidra till en bättre framtid för jorden. Spännande att prova nytt också. Kött är enligt min mening rätt trist när man vant sig av med det.
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?