Flash Gordon skrev 2014-02-22 08:49:46 följande:
Jag väljer att titta på CO2 för att det finns relativt mycket fakta på området så man kan jämföra. Ta fram siffror på giftanvändning så kan vi jämföra det.
Frågan är väldigt komplex så man behöver förenkla diskussionen.
Den är dessutom inte rättfram på något sätt. För den biologiska mångfalden är betande djur som kossa positivt medan nötkött ger störst utsläpp av CO2. Hur gör du då? Öppna landskap ställs alltså mot klimatet.
Hur bönor behandlas efteråt påverkar deras mängd utsläpp. Importerade fulbönor på burk handlade det om.
Räkorna odlas nedåt 0,35 kilo CO2. Åtminstone kyltransport på båt är i det närmaste negligerbart när det kommer till klimatpåverkan. Flygfrakt av mat är dåligt och lastbil har jag inte räknat på eller sett någon annans beräkningar.
Så skickas räkorna på båt från Medelhavet (eller USA) och till Sverige så kommer ändå de att var långt mer klimatsmarta än den växthusgurka du köper idag (februari) i din ICA-butik. Eftersom växthusodling är en så pass energikrävande metod. Det är för övrigt dessa växthusodlade grönsaker som ungarna får i skolan på vintern.
Du talar om realism? Det är realistiskt att ändra våra mat-mönster men det finns ingenting realistiskt i att kräva att folk ska leva på bönor (helst svenskodlade bruna då) och linser.
Realistiskt är däremot att byta dåligt kött mot bättre och dåliga vegetariska alternativ mot bättre och för kött gäller mindre nöt och lamm och mer gris, kyckling, fisk och skaldjur.
När det kommer till vegetabilier bör vi slopa soja, Quorn, ris och färska grönsaker utanför säsong och satsa mer på potatis, pasta och rotfrukter som kan lagras över vintern.
Exakt hur mycket fisk jordens befolkning kan äta utan att det ger negativa effekter får vi räkna på (intressant uppgift). Att vi kan äta mer fisk än idag utan att det ger negativa nettoeffekter torde dock vara rimligt. Det finns gott om fiske (och aquatic farming) som sker på ett tillfredställande sätt.
Och detta klarade jag av att skriva utan att tillskriva dig och de dina nedsättande epitet som ex : "animalie-fobiker" eller "veggo-vulgon". Bra va?
Lite lustigt att du sitter och bestämmer helt enväldigt att det enda vi ska diskutera är CO2.
Ja, frågan är komplex men oavsett var du tittar kan man se att vegetariska proteinkällor generellt ger lägre CO2 än animaliska. Enligt köttguiden hamnar nötkött och lamm på väldigt höga siffror, gris på 4-8 kg CO2, kyckling på 2-4 kg och baljväxter på 0,2 -1,5 kg. Quorn hamnar på 4 kg vilket gör det minst lika bra som gris, sannolikt bättre, och ungefär som kyckling eller något sämre. Men quorn är ju inget man ska äta dagligen. Det är också ganska dyrt. Men ersätter man kött med baljväxter blir det bättre.
Soja är för övrigt inte en dålig växt. Soja är dåligt när det används som djurfoder (till kycklingarna och grisarna du tycker vi ska äta) för då går det åt stora mängder och denna soja odlas på nerhuggen regnskog i Brasilien. Men om man på andra platser byter ut majsodling (till djurfoder) mot sojabönsodling (till människoföda) är det bara bra.
Den här tråden handlar inte om att alla svenskar ska slopa köttet helt och bara äta baljväxter (även om det förstås vore det bästa för klimatet och miljön) utan om EN vegetarisk dag i veckan. Vad är det som är så orealistiskt med det? Bara för att du inte gillar bönor? Men måste alla ha samma smak som du? Kan upplysa dig om att ett av mina barn vägrar att äta räkor, men bönor det funkar alldeles ypperligt, så han skulle nog istället rynka på näsan åt dina tankodlade räkor. Dessutom är det jättebra om barnen lär sig att äta baljväxter (vilket inte varit något problem för mina barn som fått börja tidigt). Då är chansen större att de även som vuxna väljer den riktigt smarta maten (baljväxter) ibland.
Varför skriver du "den växthusgurka du köper idag (i februari) på ICA". Vad vet du om när jag handlar gurka? Kan upplysa dig om att jag inte köper gurka på vintern. Inte tomater heller för den delen.
Vi är snart 8 miljarder människor på jorden. Tro mig, jorden fixar inte att alla ska ha samma matvanor som vi har i Sverige med en överdriven köttkonsumtion. Det finns inte utrymme att odla foder till alla djuren. Det ÄR resurssnålare att odla mat direkt till människoföda än att gå vägen via djur. Eftersom man måste odla mer om man går vägen via djur blir det större CO2-utsläpp och mer bekämpningsmedel (du vet väl att sojan din kyckling ätit odlats med bekämpningsmedel som inte är tillåtna i EU, vilket påverkar både naturen och de stackare som jobbar på sojaodlingarna. Antibiotikaresistensen gör att inom bara några år kommer vi att ha patienter i Sverige som vi inte kan behandla med antibiotika. 2/3 av all antibiotikaanvändning går till djur, det mesta till djurindustrin. Skogar skövlas för att bli betesmarker och foderodling. Övergödning är ett annat problem då djurens gödsel rinner ut i vattendragen. Och så har vi förstås djurvälfärden. Jag äter aldrig kyckling. Det är vidrigt hur man föder upp kycklingar, de pressas att växa på ett helt onaturligt sätt och får problem med ben och leder, de lider på grund av det av smärta, de får problem med lungorna osv.
Sen är det inte hälsosamt att äta mycket kött. Fler och fler studier visar på det.