• elyse

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Absolut. Dock vill jag mena att kvalitén på maten på våra förskolor generellt är väldigt låg och att de vegetariska alternativen ofta består av hel- eller halvfabrikat som misstänksamma barn aldrig skulle stoppa i munnen...

• Anonym (positiv)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-28 20:37:20 följande:
    Att köpa produkter är något annat än att aktivt och offentligt stödja ett företag/en organisation.

Det är ungefär lika problematiskt att införa köttfri måndag som en Apple-dag där barnen bjuds på äpplen och får testa på Apple-produkter.

Det är bra att äta äpplen och testa nya saker, liksom att inte äta kött, men det bör inte kopplas till en specifik organisation, ideell eller inte.

Det finns helt enkelt ingen anledning att införa "Köttfri måndag" när man lika gärna kan kalla det något annat.
    Du ser ingen skillnad mellan att ena alternativet ligger ett vinstdrivande företag bakom, och det andra en rad miljö, hälso- och studieorganisationer som arbetar för en bättre miljö bakom?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (positiv) skrev 2014-02-28 20:42:31 följande:
    Du ser ingen skillnad mellan att ena alternativet ligger ett vinstdrivande företag bakom, och det andra en rad miljö, hälso- och studieorganisationer som arbetar för en bättre miljö bakom?
    Jo, det finns en viss skillnad.

Men man ska inte tro att det faktum att det är en icke-vinstdrivande organisation gör det helt oproblematiskt. Köttfri måndag har en agenda, organisationerna som står bakom har en ännu mer specifik agenda och det står även vinstdrivande företag bakom organisationen.

Frågan är snarare denna: Vilka argument finns det för att släppa in köttfri måndag (organisationen, märk väl) i skolan?

Man behöver inte ens argumentera emot eftersom grundtanken är att skolan är att organisationer och företag inte har där att göra.

Med det sagt så är det en bra idé med en köttfri dag i veckan, det har inget med saken att göra. Det är främjandet av en organisation som har en viss agenda som är problematiskt, inte att ta bort kött i skolan en dag.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Hejbabariba

Bra för miljön? Ja! Men det är inte det som kommer att rädda våran jord. Jag tror att våran jord kommer må så jävla mycket bättre om inte har en över population på ca 7 miljarder människor jag man ska göra som i Kina ett barn per familj! Jag dör hellre än en dag utan kött!

• Edvina

Det är helt okej om de kan laga god vegetarisk mat. Inte bara de vanliga recepten minus kött och kasta i lite bönor istället. Det blir inte gott och barnen äter det inte!

• Anonym (Lix)

Skit med köttfria dagar. Jag vill at mina barn ska få riktigt käk. Bort med alla moralister till miljöpartister från beslutandeposition!

Gör ditt vid valet i höst!

• Daddlar

Vadå köttfri måndag i skolan. Det är ju inte så att eleverna får kött varje dag ändå. 

• Kampsport
    Daddlar skrev 2014-07-15 23:06:10 följande:

Vadå köttfri måndag i skolan. Det är ju inte så att eleverna får kött varje dag ändå. 

Kan inte annat än att hålla med. Grönsakssoppa,fisk. Där försvinner två dagar av kött. Som vi hade det så hade vi alltid fisk på tisdagar. Med andra ord minst en dag utan kött.
  • Anonym (Lix)
    Kampsport skrev 2014-07-16 08:38:34 följande:
    Kan inte annat än att hålla med. Grönsakssoppa,fisk. Där försvinner två dagar av kött. Som vi hade det så hade vi alltid fisk på tisdagar. Med andra ord minst en dag utan kött.
    "Köttfri dag" är ett olyckligt begrepp, med tanke på att det som avses ju är en "vegetarisk dag".

När jag gick i skolan blev vi serverade animaliska produkter varje dag. Det är så det ska vara.
  • Aniiee
    Anonym (Lix) skrev 2014-07-16 13:37:24 följande:
    "Köttfri dag" är ett olyckligt begrepp, med tanke på att det som avses ju är en "vegetarisk dag".

När jag gick i skolan blev vi serverade animaliska produkter varje dag. Det är så det ska vara.
    Säker? Eller du kanske lägger in mjölken och äggen i "animaliska produkter" (vilket ju är rätt, men då tror jag du har missat vad de menar med "köttfri" dag, för de serverar definitivt både ägg och mjölk på dessa dagar.....)
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?