• enbär

Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?

Tow2Mater skrev 2014-02-26 02:32:44 följande:
    Knappast. Moder Jord har alltid tagit hand om sig själv, och kommer så fortsätta gora. Snart kommer säkert en epidemi som slår ut en stor del av människor såväl som kreatur.
    Ja, det är ett väldigt realistiskt scenario faktiskt. Ju förr desto bättre kanske så har djuren och naturen  förhoppningsvis möjligheter att återhämta sig när vi är borta.
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-26 00:07:37 följande:
    Ju mindre animalier desto bättre. Jorden skulle må väldigt bra om alla blev veganer. Detta är dock inte realistiskt. Om vi ibland använder oss av mjölkprodukter och ägg är det ju logiskt att äta upp kossorna (och tjurarna) och hönorna. Idag går dock värphöns till förbränning. Kor bidrar ju dessutom till biologisk mångfald genom att beta. I Sverige betar de dessutom till viss del marker där man inte kan odla något annat och det är ju ett sätt att utnyttja marken. Gris och kyckling tillför dock inget positivt till landskapet, utom möjligen KRAV-gris som går ute. 

Så vi bör generellt äta mindre animalier. Om alla avstår kött en dag i veckan är det ett bra första steg. Att även avstå mjölk och ägg ibland är ännu bättre. Falafel är ju veganskt t ex. Om sedan vissa minskar sitt intag av animalier mer är det förstås ännu bättre. Men en realistisk start är en köttfri dag i veckan. 

Pannkakor med sylt gillar ju ungarna. Och det kan de väl få nån gång emellanåt. Jag tycker dock att det är lite överdrivet med pannkakor och sylt så mycket som en dag i veckan, nyttigare mat finns ju. Så gärna pannkakor nån gång emellanåt men inte den "vegetariska" dagen.
    Nåja, det är bara 20% av värphönsen som går till destruering. Hälften blir människoföda och 30% blir djurfoder:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hons-branns-upp_7521988.svd

Vi kan absolut hushålla bättre med resurserna men en total katastrof är det inte.

Ägg och mjölk skall alltså få konsumeras och ändå kallas "vegetariskt".

Det finns inget verkligt behov av att minska intaget av kött. Däremot kan vi med fördel byta miljömässigt dåligt kött mot miljömässigt bra kött.
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-26 00:00:40 följande:
    Lite lustigt att du sitter och bestämmer helt enväldigt att det enda vi ska diskutera är CO2. 

Ja, frågan är komplex men oavsett var du tittar kan man se att vegetariska proteinkällor generellt ger lägre CO2 än animaliska. Enligt köttguiden hamnar nötkött och lamm på väldigt höga siffror, gris på 4-8 kg CO2, kyckling på 2-4 kg och baljväxter på 0,2 -1,5 kg. Quorn hamnar på 4 kg vilket gör det minst lika bra som gris, sannolikt bättre, och ungefär som kyckling eller något sämre. Men quorn är ju inget man ska äta dagligen. Det är också ganska dyrt. Men ersätter man kött med baljväxter blir det bättre.

Soja är för övrigt inte en dålig växt. Soja är dåligt när det används som djurfoder (till kycklingarna och grisarna du tycker vi ska äta) för då går det åt stora mängder och denna soja odlas på nerhuggen regnskog i Brasilien. Men om man på andra platser byter ut majsodling (till djurfoder) mot sojabönsodling (till människoföda) är det bara bra.

Den här tråden handlar inte om att alla svenskar ska slopa köttet helt och bara äta baljväxter (även om det förstås vore det bästa för klimatet och miljön) utan om EN vegetarisk dag i veckan. Vad är det som är så orealistiskt med det? Bara för att du inte gillar bönor? Men måste alla ha samma smak som du? Kan upplysa dig om att ett av mina barn vägrar att äta räkor, men bönor det funkar alldeles ypperligt, så han skulle nog istället rynka på näsan åt dina tankodlade räkor. Dessutom är det jättebra om barnen lär sig att äta baljväxter (vilket inte varit något problem för mina barn som fått börja tidigt). Då är chansen större att de även som vuxna väljer den riktigt smarta maten (baljväxter) ibland. 

Varför skriver du "den växthusgurka du köper idag (i februari) på ICA". Vad vet du om när jag handlar gurka? Kan upplysa dig om att jag inte köper gurka på vintern. Inte tomater heller för den delen. 

Vi är snart 8 miljarder människor på jorden. Tro mig, jorden fixar inte att alla ska ha samma matvanor som vi har i Sverige med en överdriven köttkonsumtion. Det finns inte utrymme att odla foder till alla djuren. Det ÄR resurssnålare att odla mat direkt till människoföda än att gå vägen via djur. Eftersom man måste odla mer om man går vägen via djur blir det större CO2-utsläpp och mer bekämpningsmedel (du vet väl att sojan din kyckling ätit odlats med bekämpningsmedel som inte är tillåtna i EU, vilket påverkar både naturen och de stackare som jobbar på sojaodlingarna. Antibiotikaresistensen gör att inom bara några år kommer vi att ha patienter i Sverige som vi inte kan behandla med antibiotika. 2/3 av all antibiotikaanvändning går till djur, det mesta till djurindustrin. Skogar skövlas för att bli betesmarker och foderodling. Övergödning är ett annat problem då djurens gödsel rinner ut i vattendragen. Och så har vi förstås djurvälfärden. Jag äter aldrig kyckling. Det är vidrigt hur man föder upp kycklingar, de pressas att växa på ett helt onaturligt sätt och får problem med ben och leder, de lider på grund av det av smärta, de får problem med lungorna osv. 

Sen är det inte hälsosamt att äta mycket kött. Fler och fler studier visar på det.

Jag bestämer inte vad vi ska diskutera men jag har förklarat varför jag fokuserar på CO2. Det är ett relativt enkelt och välanvänt mått. Du är fri att ta debatten vidare till vad du vill, bekämpningsmedel, artrikedom, what ever, men då bör du kunna hitta siffror som vi kan prata om.

Även om vegetariska produkter ”generellt” ger lägre utsläpp än animaliska så finns det gott om animaliska som lägre utsläpp än vegetabilier. Ur det perspektivet finns det alltså ingen som helst anledning att tvinga folk att avstå animalisk föda.

Soja är (återigen generellt sett) uruselt oavsett om det är du eller en kossa som äter det. Precis som med andra produkter så FINNS det kvalitetssäkrad soja men för den normala konsumtionen kan du inte säga hur din soja påverkat miljön. USA, Brasilien och Argentina står för ungefär 80-85% av världen sojaproduktion och i samtliga dessa tre länder är soja en problemprodukt.

”Köttfri måndag” är en ideologisk kampanj där man skriver folk på näsan vad de skall äta. Som visat är kampanjen i sak onödig. DÄRFÖR blir den ett problem. Ät du dina kikärtsbiffar om du vill så väljer jag strömming istället.

Sedan finns det fler ”du” än bara du. Det var i grunden ett generellt uttalande då folk normalt sett köper gurka även på vintern men om du bara köper grönsaker och rotfrukter efter säsong så är ju det bra.

Och så var det ett stycke om etik och djurhållning också.

Sedan är det lite tveksamt det där med forskningen du menar finns. Forskningen handlar normalt sett om RÖTT kött – inte om ex fisk och fågel – och det är inte helt klart att de mängder vi konsumerar idag är skadliga.

• Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-26 00:14:40 följande:
    Ja, ett fullgott vegetariskt alternativ till alla varje dag är jättebra. Tyvärr bor vi i en kommun där det inte är så. Veg är specialmat och jag har inte fått mitt skolbarn att vara vegetarian på skoltid. Han vill inte ha specialmat. Men om det fanns ett veg-alternativ varje dag skulle han säkert välja det ibland. Jag tycker ändå att även om man har flera rätter att välja mellan är det rimligt att ha helt köttfritt en dag i veckan. 

Men på förskolorna är det väl ändå inte så vanligt med flera alternativ att välja mellan? Så där tycker jag absolut man ska införa köttfri dag. Viktigt att barnen tidigt vänjer sig vid veg-mat. Och med tanke på hur många barn som går i förskola skulle det nog spara in ganska mycket CO2, miljö och djur om man bytte ut t ex en köttfärsrätt mot baljväxter en dag i veckan på alla landets förskolor.

Sen förstår jag inte det negativa med Köttfri måndag, vad är det för fel med deras agenda? Är det fel att vilja göra något för vår jord? Jag har sagt det förr, vi kan inte fortsätta leva så här, befolkningen i Afrika och Asien kan inte ta efter vår livsstil, då är det slut med jorden som vi känner den idag...
    Och det är väl i slutänden det fetade understrukna det handlar om nu i den här tråden?

Din världsbild och hur du vill omvända alla andra till denna.
  • enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-26 09:04:05 följande:
    Nåja, det är bara 20% av värphönsen som går till destruering. Hälften blir människoföda och 30% blir djurfoder:
    www.svd.se/nyheter/inrikes/hons-branns-upp_75...

Vi kan absolut hushålla bättre med resurserna men en total katastrof är det inte.

Ägg och mjölk skall alltså få konsumeras och ändå kallas "vegetariskt".

Det finns inget verkligt behov av att minska intaget av kött. Däremot kan vi med fördel byta miljömässigt dåligt kött mot miljömässigt bra kött.
    I svenskt språkbruk är vegansk = inga animaliska produkter och vegetarisk oftast = lakto-(ovo)-vegetarisk. Det är naturligtvis lite tokigt att mjölk och ägg finns med i vegetarisk mat eftersom vegetarisk egentligen ordagrant betyder att det kommer från växtriket. Denna tråden handlade om köttfri dag i skolan. Det måste ju förstås i första hand som som att köttet ska bort ur denna måltid. Men gärna helvegetariskt för min del.

Personligen ogillar jag de strikta uppdelningarna "köttätare" (egentligen allätare för ingen lever ju på enbart kött), vegetarian och vegan. Det är som att om man inte är vegetarian/vegan förväntas man vräka i sig kött i stora mängder minst två gånger om dagen. Är man inte vegan förväntas man äta rejäla mängder mjölkprodukter dagligen. Knäppt, man kan ju ha en strävan att minska konsumtion av sånt som inte är bra för hälsa och miljö utan att utesluta animalier helt. Jag är definitionsmässigt "köttätare", dvs allätare för jag äter (fortfarande) små mängder kött och jag använder mjölkprodukter i matlagning ibland. Så vegetarian/vegan kan jag inte kalla mig men jag äter helt klart mer klimat- och miljösmart än medelsvensson.

Du klagar ju så mycket på att vegetarianer äter soja. Kan du svara på hur du ser på att det kött du anser vara bra (gris, kyckling) äter soja från Brasilien? Är sojan bättre om den kommer från Brasilien och äts av våra djur än om den odlas i Europa/Nordamerika och går direkt till människoföda? Om man skulle följa dina rekommendationer om mycket kyckling och fläsk lovar jag att man (indirekt via djuren) skulle konsumera mer soja än vad en vegetarian/vegan gör som äter sojaprodukter nån gång i veckan. Hur kan "bra" kött vara sådant som ätit mat från nerhuggen regnskog, som ätit mat som besprutats med i EU förbjudna bekämpningsmedel som gör arbetarna i Brasilien sjuka? Hur kan det vara bra kött när de stora sojaodlarna slagit ut småbönderna i Brasilien och de fd småbönderna istället för jobba för dåliga löner i deras sojaodlingar och utsättas för bekämpningsmedel i sin vardag? 

Kan du också förklara varför det inte finns någon anledning att byta ut en endaste liten gnutta kött mot vegetabilier? Menar du att CO2-skillnaden mellan exempelvis gris (4-8 kg CO2/kg) och baljväxter (0,2-1,5 kg CO2/kg) är för liten för att det ska ha betydelse? Menar du då också att de andra problemen med kött (bilogisk mångfald, regnskog, markutnyttjande, övergödning, antibiotikaresistens, hälsa, djurvälfärd) är helt oviktiga? Du får gärna förklara.
  • enbär

Men angående sojan är ju det största problemet (som med mycket annat) att det konsumeras för mycket. Ungefär 95% av sojan blir djurfoder. Det är efterfrågan på billigt kött som gjort att man anlagt storskaliga sojaodlingar. Om soja bara användes som människoföda skulle problemen minska markant, även om viss köttkonsumtion byttes ut mot soja. Det krävs mindre mark för att odla mat direkt för människor än om man går vägen via djuren.

• Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-26 09:32:16 följande:
    I svenskt språkbruk är vegansk = inga animaliska produkter och vegetarisk oftast = lakto-(ovo)-vegetarisk. Det är naturligtvis lite tokigt att mjölk och ägg finns med i vegetarisk mat eftersom vegetarisk egentligen ordagrant betyder att det kommer från växtriket. Denna tråden handlade om köttfri dag i skolan. Det måste ju förstås i första hand som som att köttet ska bort ur denna måltid. Men gärna helvegetariskt för min del.

Personligen ogillar jag de strikta uppdelningarna "köttätare" (egentligen allätare för ingen lever ju på enbart kött), vegetarian och vegan. Det är som att om man inte är vegetarian/vegan förväntas man vräka i sig kött i stora mängder minst två gånger om dagen. Är man inte vegan förväntas man äta rejäla mängder mjölkprodukter dagligen. Knäppt, man kan ju ha en strävan att minska konsumtion av sånt som inte är bra för hälsa och miljö utan att utesluta animalier helt. Jag är definitionsmässigt "köttätare", dvs allätare för jag äter (fortfarande) små mängder kött och jag använder mjölkprodukter i matlagning ibland. Så vegetarian/vegan kan jag inte kalla mig men jag äter helt klart mer klimat- och miljösmart än medelsvensson.

Du klagar ju så mycket på att vegetarianer äter soja. Kan du svara på hur du ser på att det kött du anser vara bra (gris, kyckling) äter soja från Brasilien? Är sojan bättre om den kommer från Brasilien och äts av våra djur än om den odlas i Europa/Nordamerika och går direkt till människoföda? Om man skulle följa dina rekommendationer om mycket kyckling och fläsk lovar jag att man (indirekt via djuren) skulle konsumera mer soja än vad en vegetarian/vegan gör som äter sojaprodukter nån gång i veckan. Hur kan "bra" kött vara sådant som ätit mat från nerhuggen regnskog, som ätit mat som besprutats med i EU förbjudna bekämpningsmedel som gör arbetarna i Brasilien sjuka? Hur kan det vara bra kött när de stora sojaodlarna slagit ut småbönderna i Brasilien och de fd småbönderna istället för jobba för dåliga löner i deras sojaodlingar och utsättas för bekämpningsmedel i sin vardag? 

Kan du också förklara varför det inte finns någon anledning att byta ut en endaste liten gnutta kött mot vegetabilier? Menar du att CO2-skillnaden mellan exempelvis gris (4-8 kg CO2/kg) och baljväxter (0,2-1,5 kg CO2/kg) är för liten för att det ska ha betydelse? Menar du då också att de andra problemen med kött (bilogisk mångfald, regnskog, markutnyttjande, övergödning, antibiotikaresistens, hälsa, djurvälfärd) är helt oviktiga? Du får gärna förklara.

Soja blir vare sig bättre eller sämre om det är du eller kossan som äter den men den soja som ingår i djurens föda är medräknad när vi tar fram siffror på miljöpåverkan. Siffror som har redovisats i tråden.

Du kanske har sett mönstret? Ju mer djur föder sig själva, dvs desto mindre vi stödutfordrar dem, desto miljömässigt bättre blir köttet. Var vi sedan dra den exakta gränsen för ”bra” är en smaksak.

Det går utmärkt att få kött, fisk och skaldjur på tallriken för i princip noll miljökostnad (all världen kött växer nämligen inte i regnskogen) och då kan jag välja att äta antingen det eller bönor med samma (eller värre) miljöpåverkan och då väljer jag personligen köttet.

• enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-26 09:58:25 följande:

Soja blir vare sig bättre eller sämre om det är du eller kossan som äter den men den soja som ingår i djurens föda är medräknad när vi tar fram siffror på miljöpåverkan. Siffror som har redovisats i tråden.

Du kanske har sett mönstret? Ju mer djur föder sig själva, dvs desto mindre vi stödutfordrar dem, desto miljömässigt bättre blir köttet. Var vi sedan dra den exakta gränsen för ”bra” är en smaksak.

Det går utmärkt att få kött, fisk och skaldjur på tallriken för i princip noll miljökostnad (all världen kött växer nämligen inte i regnskogen) och då kan jag välja att äta antingen det eller bönor med samma (eller värre) miljöpåverkan och då väljer jag personligen köttet.

Ja, vi måste ha lite olika definitioner på "i princip noll miljökostnad" du och jag. Som du ser på det här diagrammet kan man äta väldigt mycket kikärtor och kokta sojabönor innan man kommer upp i samma CO2-utsläpp som lax, gris och kyckling. 

http://www.slv.se/upload/bilder/miljo/diagram_vaxthusgaser_stor.jpg
  • Flash Gordon
    enbär skrev 2014-02-26 10:51:47 följande:
    Ja, vi måste ha lite olika definitioner på "i princip noll miljökostnad" du och jag. Som du ser på det här diagrammet kan man äta väldigt mycket kikärtor och kokta sojabönor innan man kommer upp i samma CO2-utsläpp som lax, gris och kyckling. 

www.slv.se/upload/bilder/miljo/diagram_vaxthu...

Vad nu det där visar ...

All förklaring till tabellen är ju borta.

Som visat i tråden ligger många sorters fisk och skaldjur på 0,35 till 2 kilo CO2 medan sojabönorna ligger upp emot 6-7-8 kilo i värsta fall.
  • enbär
    Flash Gordon skrev 2014-02-26 13:02:09 följande:

Vad nu det där visar ...

All förklaring till tabellen är ju borta.

Som visat i tråden ligger många sorters fisk och skaldjur på 0,35 till 2 kilo CO2 medan sojabönorna ligger upp emot 6-7-8 kilo i värsta fall.
    Jag kunde aldrig hitta några 6-8 kg CO2 på sojabönor. Du länkade till nåt jättedokument där jag inte hittade den uppgiften. Du får gärna förtydliga. Jag har själv aldrig hittat någon uppgift om mer än 2 kg på baljväxter, de flesta lägre. 

Att haven är på väg att tömmas på fisk råder det väl inget tvivel om. Går att hitta hur mkt info som helst om det. Jag har svårt att se att fisken ska räcka till för alla jordens 7,5 miljarder människor om vi ska äta stora mängder fisk allihop. Visst går det att hitta MSC-märkt fisk på ICA, men det är lite samma problem som du påpekar med soja: det mesta är dåligt producerat, det som är schysst är en liten del. Vi måste snarare minska än öka produktionen. 

http://www.greenpeace.org/sweden/se/vad-vi-jobbar-for/hav/Destruktivt-fiske/
Svar på tråden Vad tycker du om köttfri måndag i skola/förskola?