Anonym (Ledsen) skrev 2014-03-22 07:32:36 följande:
Kort om min bakgrund.
Gift sen 10 år tillbaka. Har varit intresserade av älskaren i 6 år men gjorde inget av det förrän i våras. Arbetet har varit fruktansvärt stressigt de senaste 2 åren och nu är jag på väg att braka ihop.
Är osäker om det är jobbet eller mitt dåliga samvete för otroheten som får mig att gå sönder. Har nog nästan beslutat att sluta träffa honom. Ser jag inte honom så "suddas attraktionen långsamt bort" men så fort han jag ser honom så fyller hans doft hela rummet och gör mig...
Det är nog mycket svårt att sluta tänka på en fantastisk älskare. Om han inte sviker eller förnedrar dig så pass att du slutar älska honom.
Det är alltså ingen rationell plan. Man kan ju prova ett tag, men vänta dig inget mirakel.
Du bör nog hellre fundera på att förändra situationen så att du slipper må dåligt i längden.
Mer praktiska råd:
Börja med att fylla din tid med annat, och se om det hjälper. Fundera över obehagliga egenskaper hos älskaren, han kanske inte tvättar sig bakom örsnibbarna??? Ge det där ett tag.
Försök skapa varmare känslor för din man i stället, få dig själv att börja åtrå din man. Leta upp bra och attraktiva egenskaper hos din man, försök att vara en "katalysator åt hans bästa egenskaper", dvs uppmuntra allt hos honom som gör dig glad och intresserad.
Ett drastiskt råd, som dessutom är ärligt och leder mest rätt i längden, är att lägga korten på bordet:
Berätta för din man. Var ärlig, och så detaljerad som din man vill. Ljug inte ens om färgen på skorna du hade, Ljug inte alls om nånting. Berätta om dina känslor, hur länge det varat, att ni faktiskt träffats och haft sex (?? hade ni väl??) osv.
Det kanske blir skilsmässa, men din man mår garanterat inte bra nu heller: sådana känslostormar som du beskrivit går inte obemärkt förbi.