Anonym (Two faced) skrev 2014-06-06 13:28:07 följande:
Apropå vuxenhet känner jag mig inte vuxen alls. Jag känner mig mer som ett barn, speciellt i den här situationen. Känner ni andra er så vuxna hela tiden? Jag har fint jobb, lång universitetsutbildning, hus och barn! Klart jag verkar vuxen på jobbet och försöker agera bra inför mina barn. Nu har jag inte haft kontakt med den andre på nästan två veckor! Känslornas stryptag börjar släppa. Kan andas och tänka klarare (vuxnare?). Är lite orolig inför helgen eftersom jag inte har planerat in distraktioner (eller jag hade planerat en weekendresa med min man, men han bangade i sista minuten, han är svår att få med på saker!!) .
Här tror jag du kommit åt något som viktigt inte bara för dig och din situation utan för många andra också. Du är vuxen fysiskt men känner dig inte vuxen. Sverige 2014 kännetecknas av att så många vuxna vill vara som ungdomar hela livet. Inte undra på att så många barn och tonåringar mår dåligt, när deras föräldrar flyr från vuxenrollen och det ansvar den för med sig.
Men har du barn och har du gått in i ett äktenskap måste du faktiskt vara beredd att agera vuxet och ta ansvar för dina handlingar. Ett "knep" fick jag i en bok om KBT och det är att varje morgon i samband med att man borstar tänderna ställa sig fyra viktiga frågor. Vilka frågor man ställer är naturligtvis individuellt, men i ditt fall skulle det kunna vara:
- Jag är xx år. Vad kan jag idag göra för att visa för mig själv att jag kan leva upp till ett vuxenansvar?
- Vad kan jag idag göra för att förnya glöden i vårt förhållande?
- Vad kan jag idag göra för att min man skall kännas sig bekräftad och älskad?
- Vad kan jag idag göra för att stimulera mina barns utveckling och mognad?
Detta var bara förslag. Du kan säkert hitta på bättre alternativ. Själv har jag mina på en lapp i min nessecär där ingen annan rotar. Jag byter dem då och då och glömmer dem ibland, men jag har funnit det bra att regelbundet bli påmind mitt ansvar för mina nära.
Detta att du försökte ordna en weekend resa med din man visar att du är uppfinningsrik. Att det inte funkade den här gången innebär inte att det inte funkar nästa gång. Se till att fixa barnvakt då och då så ni får tid för varandra utan barn och byt gärna miljö så att inte gamla mönster börjar störa. Och kom ihåg. Kan människor ta sig upp på Mount Everest så kan väl du klara av den här situationen.