• Anonym (trashigt?)

Trashigt att handla på rusta?

Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)

• Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?
  • Jag är bara jag

Kunde inte bry mig mindre om var folk köper sina möbler och inredning. Enda jag kan tycka är att det är fult och det har inte med ursprung att göra utan utseende och min personliga smak.

• GRUNKA12

Det är väl bara att skita i vad alla andra tycker och inreda efter vad du tycker passa er, ert hem och er plånbok.

• Prutt
    Poison82 skrev 2014-04-01 13:43:39 följande:
    Måste bara fråga vad i inredningen som du anser har dålig kvalité?
    Det mesta. Gardinerna, lakanen, mattorna, belysningen, badrumsinredningen, och när det gäller jysk möblerna.
  • Excentriskan

Nej det tycker jag inte. Mycket av vad de har ser precis ut som betydligt dyrare möbler som ex MIO säljer. Men jag kan hålla med om att i kvalite får man oftast vad man betalar för.

Är det något som kommer att nyttjas ofta (ex matbord med stolar) skulle jag hellre lägga en extra slant där, än på ett sidobord eller högskåp.

När det kommer till tillfälliga modeprylar (om jag öht gillar stilen vilket inte är ofta) så skulle jag inte lägga några större pengar på det.

Helst köper jag antika möbler som är tillverkade före 60-talet, då var det kvalitet.

Sämst kvalite har dock dollarstore, öob o dyl ställen.

Och till sist så är ett homogent inrett hem väldigt trist oavsett från vilken butik eller stil man skulle köpa allt från. Det är ju blandningen som gör det annorlunda, spännande och fräsht.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Poison82
    Prutt skrev 2014-04-01 18:33:05 följande:
    Det mesta. Gardinerna, lakanen, mattorna, belysningen, badrumsinredningen, och när det gäller jysk möblerna.
    Har du handlat där på senaste? Just som sakerna i nämner är ju minst lika bra hos rusta som typ EM möbler
  • Monchichier
    Poison82 skrev 2014-04-01 22:14:09 följande:
    Har du handlat där på senaste? Just som sakerna i nämner är ju minst lika bra hos rusta som typ EM möbler
    Alltså jag tycker inte att man kan jämföra Rusta med MIO, EM möbler och andra Möbel/inredningsbutiker.
    Det vore som att jämföra Claes Ohlson med Bauhaus. Det går liksom inte riktigt utan att det blir ruskigt orättvist.

Samma gäller Jysk. Det är liksom helt olika butiker, med helt olika koncept, med helt olika målgrupper.
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-02 12:24:35 följande:
    Alltså jag tycker inte att man kan jämföra Rusta med MIO, EM möbler och andra Möbel/inredningsbutiker.
    Det vore som att jämföra Claes Ohlson med Bauhaus. Det går liksom inte riktigt utan att det blir ruskigt orättvist.

Samma gäller Jysk. Det är liksom helt olika butiker, med helt olika koncept, med helt olika målgrupper.
    Alla dessa vänder ju sig till medelsvensson så jag förstår inte varför man inte skulle kunna jämföra dem med varandra.
    Många av dessa butiker har också billigare sortiment och ett dyrare sortiment, sen kanske den klassiska kunden har lite olika i månadslön men trots allt så vänder sig alla dessa kedjor sig till "vanligt folk".
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-02 12:40:32 följande:
    Alla dessa vänder ju sig till medelsvensson så jag förstår inte varför man inte skulle kunna jämföra dem med varandra.
    Många av dessa butiker har också billigare sortiment och ett dyrare sortiment, sen kanske den klassiska kunden har lite olika i månadslön men trots allt så vänder sig alla dessa kedjor sig till "vanligt folk".
    Alltså, det är långt mycket mer komplext än så. Alla kanske vänder sig till medelsvenssons ja. Men "medelsvenssons" är inte en målgrupp. I sådana fall kan man göra en rättvis jämförelse mellan Stadium och Jysk eftersom båda kedjor vänder sig till "vanlig folk".

På rusta kan man tex köpa mycket, mycket, långt mycket mer än inredning. Man kan köpa tvål, schampo, smink, godis, tapeter, färg, garn, golv, motorolja, dammsugare, köksmaskiner, träningsredskap, resväskor, djurmat, stora studsmattor, markiser, infravärme, gräsklippare, bevattningssystem, växthus, tält, sovsäckar, grillar och till och med jacuzzi. Bland annat.

Kan man hitta detta på Jysk? Eller för den delen på Mio eller EM möbler?
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-02 12:51:02 följande:
    Alltså, det är långt mycket mer komplext än så. Alla kanske vänder sig till medelsvenssons ja. Men "medelsvenssons" är inte en målgrupp. I sådana fall kan man göra en rättvis jämförelse mellan Stadium och Jysk eftersom båda kedjor vänder sig till "vanlig folk".

På rusta kan man tex köpa mycket, mycket, långt mycket mer än inredning. Man kan köpa tvål, schampo, smink, godis, tapeter, färg, garn, golv, motorolja, dammsugare, köksmaskiner, träningsredskap, resväskor, djurmat, stora studsmattor, markiser, infravärme, gräsklippare, bevattningssystem, växthus, tält, sovsäckar, grillar och till och med jacuzzi. Bland annat.

Kan man hitta detta på Jysk? Eller för den delen på Mio eller EM möbler?
    Jysk och Stadium säljer inte samma typ av varor, det gör däremot Mio och Jysk.

Jag har faktiskt aldrig varit på en Rustabutik så jag vet inte vad man kan hitta där, däremot vet jag ju folk som köpt saker därifrån...min mamma köpte utemöbler på Rusta och de är riktigt snygga och bra.

Det jag menar är att Mio, Jysk och Rustas kunder är inte så varierande...det är som sagt butiker som vänder sig till vanligt folk främst. Eftersom priserna på alla dessa butiker är rimliga och såna som normalt folk har råd med!
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-02 13:27:54 följande:
    Jysk och Stadium säljer inte samma typ av varor, det gör däremot Mio och Jysk.

Jag har faktiskt aldrig varit på en Rustabutik så jag vet inte vad man kan hitta där, däremot vet jag ju folk som köpt saker därifrån...min mamma köpte utemöbler på Rusta och de är riktigt snygga och bra.

Det jag menar är att Mio, Jysk och Rustas kunder är inte så varierande...det är som sagt butiker som vänder sig till vanligt folk främst. Eftersom priserna på alla dessa butiker är rimliga och såna som normalt folk har råd med!

Mio och Jysk tycker jag inte heller är så speciellt jämförbara. Visst, mer jämförbart än Rusta, men det är fortfarande att jämföra äpplen med päron, jämfört med äpplen och badbollar om man ska försöka jämföra Rusta med någon inredningsbutik.

Gå in i en Jysk och jämför med Mio.
    70% i en jyskbutik består av textilier, bäddtextilier och sängar. Resten av utbudet som står framme är det alltid fåtal saker av allt. Några köksbord, två olika skrivbord. Tre olika hatthyllor osv. Hur ser det ut på Mio i den aspekten?
    Sedan har vi lokalerna, om man jämför Jysks lokaler med Mio. Hur mycket är det som skiljer storleksmässigt?

Sedan har vi hemsidorna. 17 underavdelningar har Jysk på hemsidan till "Sovrum" som kommer först i menyn. De har trots allt 17 underavdelningar för "inredning" också, och då består det av allt från barn/ungdomsstolar till babyartiklar till hushållsartiklar. Och egentligen är det bara 3 undermenyer här som egentligen passar till "inredning. Allt annat är antingen textilier eller barnsaker.

Och om man ska dra det längre, Jysk har ett mycket större utbud på sin hemsida än vad de har i butikerna. På Mio är det precis tvärtom. De har alla saker i butiken, men det är långt ifrån allt som ligger uppe på hemsidan.
    Det man kan dra som slutsats där är att Jysk drar lite mer åt postorderhållet, vilket faktiskt rent krasst inte är speciellt mycket status eller utstrålar kvalité och pålitlighet. 

Och om man ska dra det ytterligare ett steg: Jysk äger också Boolia, varför tror du att det är så?
    Varför vill man ha två olika varumärken om man kan slå ihop dem till ett när man ändå bara tar och vänder sig till "vanligt folk" med båda kedjorna?

Men för att göra en lång historia kort: Nej, Jysk och Mio säljer inte samma varor och speciellt inte på samma sätt. Och nej, det är inte alls samma sorts folk som handlar på Rusta, Jysk och Mio

Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?