Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (trashigt?)

Trashigt att handla på rusta?

Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)

• Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 13:59:46 följande:
    Men sedan ska man inte bli lurad av att de flesta av de riktigt exklusiva fastigheterna är ordentligt home stylade innan plåtning till mäklarannonsen. 
    Dvs, det är inte fastighetsägarens egna möbler och inredning som är med på bilderna.
    Visst är det så, men man kan även se att allt inte är stylat.

• sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 12:19:16 följande:

Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.

Rent krasst och väldigt hårdraget :
    Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
    Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
    Jo men de är exakt samma kunder...
    Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.

Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.

Självklart var jag tvungen att göra en research på arbetet.
    Undersökningsgrupp.
    Ingenjörer och civilingenjörer, några adminstratörer, mestadels män, men förvånsvärt aktiva när det gäller inköp till hemmet
    Inkomstklass
    25 000 - 80 000 i månaden
    Ålder 25-64 år

Ja. de handlar på Jysk, Mio, Ikea, EM, den exklusiva möbelaffären, Rusta (det var två till som hade köpt likadan grill som vi har gjort, väldigt nöjda), Kungsängen (en hade precis köpt en ny säng), loppisar.

Så min erfarenhet är att alla går till dessa affärer, beroende på vad man ska köpa och vad som gäller.

Jag fick ett reklamblad om trädgårdsmöbler frånÖB, eftersom vi hyr, så ser jag ingen större anledning att lägga mer pengar än nödvändigt på trädgårdsmöbler, utan har medvetet sneglat på billiga utemöblder (ja, även på blocket och loppisar). Funderar på att slå tilll.
  • nanneN

Alltså, helt ärligt så har jag inte den blekaste aning om var grejer kommer ifrån.
    Menar ni på fullaste allvar att ni har sådan koll på dom olika kedjornas sortiment att ni kan avgöra var en möbel eller matta kommer ifrån? Helt seriöst?

Ser jag en snygg möbel så tänker jag "åh, kolla, en snygg möbel". Var den kommer ifrån och vad den kostade är jag inte det minsta intresserad av såvida jag inte ska köpa en likadan själv.

• Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 13:56:59 följande:

Men nu säger både Jysk och Mio att det inte är så. Som jag sagt, det är självklart att alla samhällsskikt handlar på båda ställena. Precis som att det inte bara är vildmarkstöntar som handlar på Naturkompaniet.
    Dessutom har vi redan konstaterat att Jysk till stor del fortfarande är ett bäddlager, inte en möbelbutik. Då är det inte så konstigt att den som köpt ett bohag på mio för jättemycket pengar tar och komplementhandlar handdukar, badrumsmattor och påslakan på Jysk, eller hur? 

Hur tjänar Axstores mer pengar? Jo genom att ta större marknadsandelar, vilket man gör bland annat genom att komplettera målgrupper, inte genom att snöa in sig ännu mer på samma målgrupp och samma personer.
    Ett bra exempel: Nestlé med Nespresso som är mer exklusivt och Dolce Gusto som är vanlig och anspråkslös. Det är samma sorts personer som köper dessa kaffemaskiner ja: Kaffedrickare. Men är det verkligen samma personer? Nej.

Nej jag har inte konstaterat att Jysk mest är ett bäddlager, jag ser det som både en möbelbutik och bäddlager samt inredningsbutik.

Precis, det är ju det jag säger.
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:01:13 följande:
    Visst är det så, men man kan även se att allt inte är stylat.

Vill du göra ett test?
  • sextiotalist
    nanneN skrev 2014-04-03 14:11:49 följande:
    Alltså, helt ärligt så har jag inte den blekaste aning om var grejer kommer ifrån.
    Menar ni på fullaste allvar att ni har sådan koll på dom olika kedjornas sortiment att ni kan avgöra var en möbel eller matta kommer ifrån? Helt seriöst?

Ser jag en snygg möbel så tänker jag "åh, kolla, en snygg möbel". Var den kommer ifrån och vad den kostade är jag inte det minsta intresserad av såvida jag inte ska köpa en likadan själv.
    Om man har en likadan så känner man igen det. Vi har dörrmattor från Rusta, och jag har sett exakt samma dörrmatta på några hemnetbilder.

• Ingram
    nanneN skrev 2014-04-03 14:11:49 följande:

Jag undrar också över det, hur kan man se om en soffa kommer ifrån en kedja än en annan? det är ingenting jag ser i alla fall.
    Jag handlar också det som jag tycker är snyggt för stunden, annars har jag också tagit hjälp av en kompis som är inredningsarkitekt som fått köpa saker åt mig..för jag tycker inredning och möbler själv är så oerhört tråkigt.
    Vart hon köpt dessa grejer har jag dock ingen aning om, kan inte säga att jag bryr mig heller...
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 14:14:54 följande:
    Nej jag har inte konstaterat att Jysk mest är ett bäddlager, jag ser det som både en möbelbutik och bäddlager samt inredningsbutik.

Precis, det är ju det jag säger.
    Så hur mycket av Jysks sortiment i butiken är textilier? Jämfört med Mio?
    Fram till 2001 hette Jysk dessutom "Jysk bäddlager" och fortfarande har de inte ändrat konceptet nämnvärt.
  • sextiotalist
    Monchichier skrev 2014-04-03 14:15:11 följande:
    Vill du göra ett test?

Under tiden jag bott här nere, så är det säkert 10 stycken som har haft sina fastigheter ute till salu, husen har väl gått från 3 till 6 mille (den för 6 var en exklusiv fastighet ute på landet). De har haft hjälp med stylingen, men endast egna möbler.
    Men jag har lite svårt att förstå varför en som stylar en exklusive fastighet skulle köpa enklare inredning än de som säljer har möblerat den med.
    Utan är det något de i så fall byter ut, så är det nog soffan Klippan, inte sätter iin soffan Klippan
  • Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 14:07:00 följande:

Självklart var jag tvungen att göra en research på arbetet.
    Undersökningsgrupp.
    Ingenjörer och civilingenjörer, några adminstratörer, mestadels män, men förvånsvärt aktiva när det gäller inköp till hemmet
    Inkomstklass
    25 000 - 80 000 i månaden
    Ålder 25-64 år

Ja. de handlar på Jysk, Mio, Ikea, EM, den exklusiva möbelaffären, Rusta (det var två till som hade köpt likadan grill som vi har gjort, väldigt nöjda), Kungsängen (en hade precis köpt en ny säng), loppisar.

Så min erfarenhet är att alla går till dessa affärer, beroende på vad man ska köpa och vad som gäller.

Jag fick ett reklamblad om trädgårdsmöbler frånÖB, eftersom vi hyr, så ser jag ingen större anledning att lägga mer pengar än nödvändigt på trädgårdsmöbler, utan har medvetet sneglat på billiga utemöblder (ja, även på blocket och loppisar). Funderar på att slå tilll.
    Det viktiga är ju egentligen vad de köper på ställena. Är det handdukar på alla ställen, inredningsprylar på alla ställen, utemöbler på alla ställen och fritidsprylar på alla ställen?
    Eller är det påslakan på Jysk, soffa på mio, bord på EM, julpynt på Rusta etc.?
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?