Monchichier skrev 2014-04-03 12:19:16 följande:
Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.
Rent krasst och väldigt hårdraget :
Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
Jo men de är exakt samma kunder...
Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.
Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.
Självklart var jag tvungen att göra en research på arbetet.
Undersökningsgrupp.
Ingenjörer och civilingenjörer, några adminstratörer, mestadels män, men förvånsvärt aktiva när det gäller inköp till hemmet
Inkomstklass
25 000 - 80 000 i månaden
Ålder 25-64 år
Ja. de handlar på Jysk, Mio, Ikea, EM, den exklusiva möbelaffären, Rusta (det var två till som hade köpt likadan grill som vi har gjort, väldigt nöjda), Kungsängen (en hade precis köpt en ny säng), loppisar.
Så min erfarenhet är att alla går till dessa affärer, beroende på vad man ska köpa och vad som gäller.
Jag fick ett reklamblad om trädgårdsmöbler frånÖB, eftersom vi hyr, så ser jag ingen större anledning att lägga mer pengar än nödvändigt på trädgårdsmöbler, utan har medvetet sneglat på billiga utemöblder (ja, även på blocket och loppisar). Funderar på att slå tilll.