Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (trashigt?)

Trashigt att handla på rusta?

Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)

• Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?
  • Anonym (question)
    Monchichier skrev 2014-03-31 22:42:32 följande:
    Jo då, absolut helt och hållet till 100% hela tiden, självklart
    Tummen upp på den.
  • Anonym (Ekonomiskt?)
    Koppkaka skrev 2014-03-31 23:03:18 följande:
    Varför skulle det vara trashigt att vara ekonomisk?
    Men är det verkligen alltid så ekonomiskt att handla billiga saker då? Ofta är det ju faktiskt sämre kvalité även om det såklart inte är en allmänrådande lag.
    Mina föräldrar har alltid resonerat att det är bättre att köpa billigt och jag har skitsvårt att förstå det där. Vet inte hur många dammsugare från Rusta och ÖoB dom haft och ok dom kostar typ 399 eller så men varför köpa något man inte tror kommer att hålla bara för att det är billigt? Under de senaste 5 åren har de säkert köpt 3-4 dammsugare emedan vi haft kvar samma och den går fortfarande som en dröm. Uppskattningsvis har de lagt ner ungefär lika mycket pengar som oss i slutändan och dessutom belastat miljön genom att köpa skräp som inte är byggt för att hålla längre än ett par månader.

När folk köper billigt har de också en tendens att "hamstra", dvs. köpa tio förpackningar av ett rengöringsmedel de normalt sett inte använder för att det är så billigt. Personligen köper jag bara artiklar jag faktiskt vill ha när jag behöver dem och bryr mig inte huruvida det kostar en tia mer.

• Tom Araya
    Anonym (trashigt?) skrev 2014-03-30 22:37:43 följande:
    Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)
    Alltså, vissa saker i dessa butiker är ren dynga. Vissa saker är rätt bra och snygga. Att handla bra grejer till bra pris är inte "trashigt".
    Jag skulle snarare döma ut de som trashiga som tycker att inget av det som säljs i butiker som Rusta, Willy's, Galne Gunnar, ÖoB, Jysk o.dyl. kan duga för att det kommer just därifrån.
  • Tom Araya

Eftersom jag har hållit på mycket med bilar och annat tekniskt/mekaniskt, både i yrke och på fritid, så får trådämnet mig att tänka på verktyg, maskiner, reservdelar o.dyl. som kan köpas på ett flertal ställen med varierande pris och kvalitet.
    Ett exempel många känner till är Biltema (som i mina kretsar även brukar kallas "Snåltema" och "Bil-Buttericks").

Den tanke som då slår mig är att om grejen fungerar som avsett i förhållande till behovet är det ett bra inköp även om det är till lågt pris, exempelvis verktyg. Alla behöver inte verktyg av Snap on's kvalitet.

• sextiotalist
    Anonym (Ekonomiskt?) skrev 2014-04-01 02:09:39 följande:
    Men är det verkligen alltid så ekonomiskt att handla billiga saker då? Ofta är det ju faktiskt sämre kvalité även om det såklart inte är en allmänrådande lag.
    Mina föräldrar har alltid resonerat att det är bättre att köpa billigt och jag har skitsvårt att förstå det där. Vet inte hur många dammsugare från Rusta och ÖoB dom haft och ok dom kostar typ 399 eller så men varför köpa något man inte tror kommer att hålla bara för att det är billigt? Under de senaste 5 åren har de säkert köpt 3-4 dammsugare emedan vi haft kvar samma och den går fortfarande som en dröm. Uppskattningsvis har de lagt ner ungefär lika mycket pengar som oss i slutändan och dessutom belastat miljön genom att köpa skräp som inte är byggt för att hålla längre än ett par månader.

När folk köper billigt har de också en tendens att "hamstra", dvs. köpa tio förpackningar av ett rengöringsmedel de normalt sett inte använder för att det är så billigt. Personligen köper jag bara artiklar jag faktiskt vill ha när jag behöver dem och bryr mig inte huruvida det kostar en tia mer.

Fast stämmer detta. Jag har (nu ljuger jag inte) lagt ned totalt 1000 kronor på dammsugare på 14 år. Den ena var en Rusta och den höll i 10 år, den andra har jag nu, den är 4 år gammal

• gbgumman

Inte det minsta. Känner både fattiglappar och millionärer som handlar på rusta. Dock handlar inte millionärerna där enbart.

• puss
    Koppkaka skrev 2014-03-31 23:03:18 följande:

Varför skulle det vara trashigt att vara ekonomisk?

För att det är inte givet att det är ekonomiskt att köpa billigt.
  • puss
    gbgumman skrev 2014-04-01 07:47:49 följande:

Inte det minsta. Känner både fattiglappar och millionärer som handlar på rusta. Dock handlar inte millionärerna där enbart.

Miljonärer.
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?