• Anonym (trashigt?)

Trashigt att handla på rusta?

Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)

• Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?
  • Anonym (pelle)
    CitronGul skrev 2014-03-30 23:07:36 följande:
    Alltid lika roligt att de som är smarta och handlar billigt och inte

Eller ekonomisk.
    Man får precis vad man betalar för
  • Erfdgt
    elyse skrev 2014-03-30 23:12:49 följande:
    Bara sådana saker ger ju ett intryck av rätt dålig kvalitet. En stol från Jysk vågar man ju knappt sätta sig i! Handlar man bara där antar jag att man gör det för att man verkligen gillar det. Om man har dålig ekonomi är det ju bra mycket smartare att handla via Blocket och dessutom kunna fynda saker från "bättre" märken/av högre kvalitet.  

Är en ljuslykta som kostar 500kr istället för 50kr eller en gardin för 500kr istället för 100kr per automatik bättre kvalitet för att det är dyrare? Vi köpte faktiskt ett ekbord och stolar från Rusta, om man nu ska prata möbler, för typ 7år sedan och det kostade ca 2000kr om jag inte minns helt fel. Ett par vänner till oss köpte ett ganska exakt likadant från Mio inom loppet av 6 månader och för närmare 8000kr. Det var och är ingen skillnad alls på kvalitén på bordet och stolarna. Lika stabila och fått olja lika ofta - en gång sedan inköp. Samma sak med en sko- och hatthylla vi köpte där. Nu har vi dock inte köpt något annat i möbelväg där, så kan inte säga något om andra möbler.

Men småsaker, som ljuslyktor, gardiner, vaser, lampor, soffkuddar, mattor osv upplever jag inte alls vara av sämre kvalitet än en hel del annat betydligt dyrare. Att köpa dyrt bara för att det är dyrt förstår jag mig inte på alls.
  • Anonym (nej)
    Erfdgt skrev 2014-03-30 23:22:32 följande:
    Är en ljuslykta som kostar 500kr istället för 50kr eller en gardin för 500kr istället för 100kr per automatik bättre kvalitet för att det är dyrare? Vi köpte faktiskt ett ekbord och stolar från Rusta, om man nu ska prata möbler, för typ 7år sedan och det kostade ca 2000kr om jag inte minns helt fel. Ett par vänner till oss köpte ett ganska exakt likadant från Mio inom loppet av 6 månader och för närmare 8000kr. Det var och är ingen skillnad alls på kvalitén på bordet och stolarna. Lika stabila och fått olja lika ofta - en gång sedan inköp. Samma sak med en sko- och hatthylla vi köpte där. Nu har vi dock inte köpt något annat i möbelväg där, så kan inte säga något om andra möbler. Men småsaker, som ljuslyktor, gardiner, vaser, lampor, soffkuddar, mattor osv upplever jag inte alls vara av sämre kvalitet än en hel del annat betydligt dyrare. Att köpa dyrt bara för att det är dyrt förstår jag mig inte på alls.

Grejerna kommer från samma fabrik i Kina. Sen om en del vill betala tusentals kronor mer för exakt samma pryl så är det upp till dem. Själv så föredrar jag lägga de pengarna på annat.
  • elyse
    Erfdgt skrev 2014-03-30 23:22:32 följande:

Är en ljuslykta som kostar 500kr istället för 50kr eller en gardin för 500kr istället för 100kr per automatik bättre kvalitet för att det är dyrare? Vi köpte faktiskt ett ekbord och stolar från Rusta, om man nu ska prata möbler, för typ 7år sedan och det kostade ca 2000kr om jag inte minns helt fel. Ett par vänner till oss köpte ett ganska exakt likadant från Mio inom loppet av 6 månader och för närmare 8000kr. Det var och är ingen skillnad alls på kvalitén på bordet och stolarna. Lika stabila och fått olja lika ofta - en gång sedan inköp. Samma sak med en sko- och hatthylla vi köpte där. Nu har vi dock inte köpt något annat i möbelväg där, så kan inte säga något om andra möbler.

Men småsaker, som ljuslyktor, gardiner, vaser, lampor, soffkuddar, mattor osv upplever jag inte alls vara av sämre kvalitet än en hel del annat betydligt dyrare. Att köpa dyrt bara för att det är dyrt förstår jag mig inte på alls.
    Jag tror att vi handlar på ungefär samma sätt: Jag handlar också enstaka möbler från dessa ställen och Rusta har många saker som är bra. Just Jysk har dock mycket som är rangligt redan i butiken. På Mio handlar jag inte alls. "Småsaker" handlar jag när jag faller för något, oavsett om det är från Ö&B, Cervera eller Åhléns.

Min poäng var att ett helt hem inrett i bara saker från Jysk och Rusta kan upplevas som instabilt.   
  • cheese
    Anonym (trashigt?) skrev 2014-03-30 22:37:43 följande:
    Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)
    ser det bra ut och ha någon typ av kvalité så kvittar det ju från vilken affär du bär hem grejorna. 
  • MigSjälv
    Anonym (trashigt?) skrev 2014-03-30 22:37:43 följande:
    I min värld finns det inget som heter "trashigt", det finns bättre eller sämre kvalitet, men det kan aldrig bli "trashigt".
  • taquine
    cheese skrev 2014-03-30 23:29:47 följande:
    ser det bra ut och ha någon typ av kvalité så kvittar det ju från vilken affär du bär hem grejorna. 
    Exakt, handlar gärna och ofta på rusta, billigt shampoo.,balsam hudkräm etc-, varför betala mer än man behöver?
    Jag älskar att du älskar mig som jag älskar mig
  • Erfdgt
    elyse skrev 2014-03-30 23:27:53 följande:
    Jag tror att vi handlar på ungefär samma sätt: Jag handlar också enstaka möbler från dessa ställen och Rusta har många saker som är bra. Just Jysk har dock mycket som är rangligt redan i butiken. På Mio handlar jag inte alls. "Småsaker" handlar jag när jag faller för något, oavsett om det är från Ö&B, Cervera eller Åhléns.

Min poäng var att ett helt hem inrett i bara saker från Jysk och Rusta kan upplevas som instabilt.   

Nej, vi köpte ett mindre matbord och en soffa från Jysk en gång i ren desperation när vi flyttade in i vår första lägenhet för 10år sedan och inte hade råd eller tid att vänta på dyrare beställningsvaror. Aldrig igen på Jysk! Men just Rusta har vi goda erfarenheter av :) Men ja, vi shoppar i andra butiker också och har vissa lite dyrare saker, andra är ärvda och några är billiga loppisfynd. Jag tycker allt som oftast att en bra mix av saker är det bästa :)
  • elyse
    Erfdgt skrev 2014-03-30 23:34:02 följande:

Nej, vi köpte ett mindre matbord och en soffa från Jysk en gång i ren desperation när vi flyttade in i vår första lägenhet för 10år sedan och inte hade råd eller tid att vänta på dyrare beställningsvaror. Aldrig igen på Jysk! Men just Rusta har vi goda erfarenheter av :) Men ja, vi shoppar i andra butiker också och har vissa lite dyrare saker, andra är ärvda och några är billiga loppisfynd. Jag tycker allt som oftast att en bra mix av saker är det bästa :)
    Så ser vår lägenhet ut också, även om rätt mycket är från IKEA. Rusta har skitbra utomhusmöbler!

Jag var med och flyttade en större hylla som min kompis köpt från Jysk. Den gick i två delar, bara av att bli buren några 100 meter. (Ja, vi flyttade saker från en lägenhet till en annan) :( 
  • CitronGul
    elyse skrev 2014-03-30 23:37:10 följande:
    Jag var med och flyttade en större hylla som min kompis köpt från Jysk. Den gick i två delar, bara av att bli buren några 100 meter. (Ja, vi flyttade saker från en lägenhet till en annan) :( 
    Folk klagar ibland på flyttfirmorna för att de har sönder möbler, men vissa möbler verkar faktiskt inte byggda för att klara flyttar tyvärr.
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?