Erfdgt skrev 2014-03-30 23:22:32 följande:
Är en ljuslykta som kostar 500kr istället för 50kr eller en gardin för 500kr istället för 100kr per automatik bättre kvalitet för att det är dyrare? Vi köpte faktiskt ett ekbord och stolar från Rusta, om man nu ska prata möbler, för typ 7år sedan och det kostade ca 2000kr om jag inte minns helt fel. Ett par vänner till oss köpte ett ganska exakt likadant från Mio inom loppet av 6 månader och för närmare 8000kr. Det var och är ingen skillnad alls på kvalitén på bordet och stolarna. Lika stabila och fått olja lika ofta - en gång sedan inköp. Samma sak med en sko- och hatthylla vi köpte där. Nu har vi dock inte köpt något annat i möbelväg där, så kan inte säga något om andra möbler.
Men småsaker, som ljuslyktor, gardiner, vaser, lampor, soffkuddar, mattor osv upplever jag inte alls vara av sämre kvalitet än en hel del annat betydligt dyrare. Att köpa dyrt bara för att det är dyrt förstår jag mig inte på alls.
Jag tror att vi handlar på ungefär samma sätt: Jag handlar också enstaka möbler från dessa ställen och Rusta har många saker som är bra. Just Jysk har dock mycket som är rangligt redan i butiken. På Mio handlar jag inte alls. "Småsaker" handlar jag när jag faller för något, oavsett om det är från Ö&B, Cervera eller Åhléns.
Min poäng var att ett helt hem inrett i
bara saker från Jysk och Rusta kan upplevas som instabilt.