• Anonym (trashigt?)

Trashigt att handla på rusta?

Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)

• Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-02 13:59:59 följande:

Mio och Jysk tycker jag inte heller är så speciellt jämförbara. Visst, mer jämförbart än Rusta, men det är fortfarande att jämföra äpplen med päron, jämfört med äpplen och badbollar om man ska försöka jämföra Rusta med någon inredningsbutik.

Gå in i en Jysk och jämför med Mio.
    70% i en jyskbutik består av textilier, bäddtextilier och sängar. Resten av utbudet som står framme är det alltid fåtal saker av allt. Några köksbord, två olika skrivbord. Tre olika hatthyllor osv. Hur ser det ut på Mio i den aspekten?
    Sedan har vi lokalerna, om man jämför Jysks lokaler med Mio. Hur mycket är det som skiljer storleksmässigt?

Sedan har vi hemsidorna. 17 underavdelningar har Jysk på hemsidan till "Sovrum" som kommer först i menyn. De har trots allt 17 underavdelningar för "inredning" också, och då består det av allt från barn/ungdomsstolar till babyartiklar till hushållsartiklar. Och egentligen är det bara 3 undermenyer här som egentligen passar till "inredning. Allt annat är antingen textilier eller barnsaker.

Och om man ska dra det längre, Jysk har ett mycket större utbud på sin hemsida än vad de har i butikerna. På Mio är det precis tvärtom. De har alla saker i butiken, men det är långt ifrån allt som ligger uppe på hemsidan.
    Det man kan dra som slutsats där är att Jysk drar lite mer åt postorderhållet, vilket faktiskt rent krasst inte är speciellt mycket status eller utstrålar kvalité och pålitlighet. 

Och om man ska dra det ytterligare ett steg: Jysk äger också Boolia, varför tror du att det är så?
    Varför vill man ha två olika varumärken om man kan slå ihop dem till ett när man ändå bara tar och vänder sig till "vanligt folk" med båda kedjorna?

Men för att göra en lång historia kort: Nej, Jysk och Mio säljer inte samma varor och speciellt inte på samma sätt. Och nej, det är inte alls samma sorts folk som handlar på Rusta, Jysk och Mio

Vi har nog besökt olika Mio butiker, för de butiker jag varit in i har väldigt mycket inredningsprylar, kuddar, ljusstakar, blommor i plast, sängkläder och överkast.
    Storleksmässigt ser det rätt olika ut men som jag upplever det så har de ungefär samma storlek på lokalerna, nu rör jag mig främst i mindre städer när jag är hemma i Sverige.

Varför de äger 2 olika bolag vet jag inte och jag vet inte heller hur bolagstrukturen ser ut, men det är lite som Åhlens som i sin tur äger bla. kicks trots att Åhlens säljer samma produkter själva.

Det är såklart samma folk som handlar på Mio och Jysk, eller hur menar du att det är skillnad på dem? det är traditionellt folk som inte köper de lyxigaste produkterna och är mer prismedvetna.
  • Oleanna

Bryr mig inte om var folk handlar sina saker, jag är vän med folk för vilka de är.
    Inte vad de har på sig och hur deras hem ser ut.

• Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 00:24:06 följande:
    Vi har nog besökt olika Mio butiker, för de butiker jag varit in i har väldigt mycket inredningsprylar, kuddar, ljusstakar, blommor i plast, sängkläder och överkast.
    Storleksmässigt ser det rätt olika ut men som jag upplever det så har de ungefär samma storlek på lokalerna, nu rör jag mig främst i mindre städer när jag är hemma i Sverige.

Varför de äger 2 olika bolag vet jag inte och jag vet inte heller hur bolagstrukturen ser ut, men det är lite som Åhlens som i sin tur äger bla. kicks trots att Åhlens säljer samma produkter själva.

Det är såklart samma folk som handlar på Mio och Jysk, eller hur menar du att det är skillnad på dem? det är traditionellt folk som inte köper de lyxigaste produkterna och är mer prismedvetna.
    Jag har inte sagt att Mio inte har inredning. Det jag säger är att man inte kan göra en rättvis jämförelse mellan en möbelbutik, bäddlager och diversehandel. Textilier är inte huvudförsäljningen på Mio som det är på Jysk.

Med Åhlens och Kicks är vi där igen, man kan man inte jämföra dessa heller riktigt. Visst, det finns en sminkavdelning på Åhlens, men det är inte den huvudsakliga försäljningen. Igen, det är som att jämföra Stadium med Rusta (båda säljer fritidsprodukter).

Det är inte samma personer som går på Mio och Jysk och de har inte samma målgrupp. Dessa butiker har två helt olika koncept och det är självklart att samma personer inte dras till båda koncepten. (Precis som att det inte är samma personer som handlar på The Body Shop och Sephora).
    Missförstå mig inte nu, det finns de som handlar på båda ställena och det finns absolut de som går in i båda butikerna, som jag när jag inte riktigt vet vad jag letar efter. Men rent generellt är det så att det är antingen eller.
    Jag är övertygad om att du kan lista ut vad det är för skillnad på olika medelsvenssons helt själv. 
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 10:04:48 följande:
    Jag har inte sagt att Mio inte har inredning. Det jag säger är att man inte kan göra en rättvis jämförelse mellan en möbelbutik, bäddlager och diversehandel. Textilier är inte huvudförsäljningen på Mio som det är på Jysk.

Med Åhlens och Kicks är vi där igen, man kan man inte jämföra dessa heller riktigt. Visst, det finns en sminkavdelning på Åhlens, men det är inte den huvudsakliga försäljningen. Igen, det är som att jämföra Stadium med Rusta (båda säljer fritidsprodukter).

Det är inte samma personer som går på Mio och Jysk och de har inte samma målgrupp. Dessa butiker har två helt olika koncept och det är självklart att samma personer inte dras till båda koncepten. (Precis som att det inte är samma personer som handlar på The Body Shop och Sephora).
    Missförstå mig inte nu, det finns de som handlar på båda ställena och det finns absolut de som går in i båda butikerna, som jag när jag inte riktigt vet vad jag letar efter. Men rent generellt är det så att det är antingen eller.
    Jag är övertygad om att du kan lista ut vad det är för skillnad på olika medelsvenssons helt själv. 
    Jag säger att det är samma typ av kategori av folk som handlar på de ställena, rent inkomstmässigt...inte att de vänder sig till exakt samma kunder även om de är snarlika.
    Gällande Åhlens så har de köpt upp butiker som säljer i princip allt de har i sina vanliga butiker, varför? för att de kan och vill har intränade varumärken.
    Fortfarande så vänder sig de butiker vi pratar om till medelsvensson och det ena är knappast "trashigt" och det andra "fint". Det är ju inte direkt så att Mio säljer lyxprylar eller unika saker.
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 11:18:22 följande:
    Jag säger att det är samma typ av kategori av folk som handlar på de ställena, rent inkomstmässigt...inte att de vänder sig till exakt samma kunder även om de är snarlika.
    Gällande Åhlens så har de köpt upp butiker som säljer i princip allt de har i sina vanliga butiker, varför? för att de kan och vill har intränade varumärken.
    Fortfarande så vänder sig de butiker vi pratar om till medelsvensson och det ena är knappast "trashigt" och det andra "fint". Det är ju inte direkt så att Mio säljer lyxprylar eller unika saker.

Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.

Rent krasst och väldigt hårdraget :
    Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
    Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
    Jo men de är exakt samma kunder...
    Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.

Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.

• Ingram
    Monchichier skrev 2014-04-03 12:19:16 följande:

Inte heller "rent inkomstmässigt" vänder sig Mio och Jysk till samma personer. Och det är inte samma typ av människor som handlar där.

Rent krasst och väldigt hårdraget :
    Jysk - Ensamstående (utan barn, tänk ungkarl inte brommamamma som röker under köksfläkten), låginkomsttagare (eller mindre än genomsnittet), lägenhetsboende, 20-40 år.
    Mio - Familjer/Par, tjänar lite över genomsnittet, husägare, mitt uppe i karriären, lite mer medvetna, 35-60år.
    Jo men de är exakt samma kunder...
    Men om du menar "med samma kategori" som i att alla bor i Sverige, har någon form av arbete och är någonstans mellan 18-80 år, så ja, då har du rätt.

Gällande Åhléns så har de egentligen inte köpt upp någonting, det är Axstores som har gjort det. Och nej, det är inte därför Kicks, Åhlens och Lagerhaus ingår i samma koncern.

Det där är inte min uppfattning, jag tycker mig se att det är samma personer som handlar på dessa ställen eftersom priserna är relativt låga på både Mio och Jysk.
    Det är helt enkelt samma personer som handlar på de ställen, allt från människor under medelinkomst till människor som är ekonomiskt oberoende.
    Det är dock väldigt roligt när folk ska "vara lite märkvärdiga" och tycker de är det för att de har en soffa från Mio och en vas från Ittala, handdukar från lexington som att det skulle vara något speciellt...det är bara massproducerade produkter du hittar hemma hos de flesta. Svenssonlyx är nog det löjligaste som finns!
    Jag personligen tycker att det är väldigt löjligt att tala om trash och speciellt tala om det när det gäller möbler och inredning.

Vilket är bolaget som säger Åhlens och det är klart de har köpt upp dem därför, helt enkelt för att tjäna pengar.
  • Jupiter

Både Mio och Jysk har ju generellt riktigt fula saker och vill man ha exklusiv inredning så kommer man aldrig någonsin att handla på vare sig Jysk eller Mio. Sen att man själv tycker det är snyggt, men klass är det verkligen inte och kommer aldrig någonsin att bli.

• sextiotalist
    Jupiter skrev 2014-04-03 13:35:16 följande:
    Både Mio och Jysk har ju generellt riktigt fula saker och vill man ha exklusiv inredning så kommer man aldrig någonsin att handla på vare sig Jysk eller Mio. Sen att man själv tycker det är snyggt, men klass är det verkligen inte och kommer aldrig någonsin att bli.
    Gå in på hemnet, sök upp de riktigt exklusiva fastigheterna som är till salu och titta på bilderna, du lär hitta saker från både Mio, Jysk, Rusta och IKEA.
    Jag har gjort det.
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-04-03 13:33:28 följande:
    Det där är inte min uppfattning, jag tycker mig se att det är samma personer som handlar på dessa ställen eftersom priserna är relativt låga på både Mio och Jysk.
    Det är helt enkelt samma personer som handlar på de ställen, allt från människor under medelinkomst till människor som är ekonomiskt oberoende.
    Det är dock väldigt roligt när folk ska "vara lite märkvärdiga" och tycker de är det för att de har en soffa från Mio och en vas från Ittala, handdukar från lexington som att det skulle vara något speciellt...det är bara massproducerade produkter du hittar hemma hos de flesta. Svenssonlyx är nog det löjligaste som finns!
    Jag personligen tycker att det är väldigt löjligt att tala om trash och speciellt tala om det när det gäller möbler och inredning.

Vilket är bolaget som säger Åhlens och det är klart de har köpt upp dem därför, helt enkelt för att tjäna pengar.

Men nu säger både Jysk och Mio att det inte är så. Som jag sagt, det är självklart att alla samhällsskikt handlar på båda ställena. Precis som att det inte bara är vildmarkstöntar som handlar på Naturkompaniet.
    Dessutom har vi redan konstaterat att Jysk till stor del fortfarande är ett bäddlager, inte en möbelbutik. Då är det inte så konstigt att den som köpt ett bohag på mio för jättemycket pengar tar och komplementhandlar handdukar, badrumsmattor och påslakan på Jysk, eller hur? 

Hur tjänar Axstores mer pengar? Jo genom att ta större marknadsandelar, vilket man gör bland annat genom att komplettera målgrupper, inte genom att snöa in sig ännu mer på samma målgrupp och samma personer.
    Ett bra exempel: Nestlé med Nespresso som är mer exklusivt och Dolce Gusto som är vanlig och anspråkslös. Det är samma sorts personer som köper dessa kaffemaskiner ja: Kaffedrickare. Men är det verkligen samma personer? Nej.

• Monchichier
    sextiotalist skrev 2014-04-03 13:38:08 följande:
    Gå in på hemnet, sök upp de riktigt exklusiva fastigheterna som är till salu och titta på bilderna, du lär hitta saker från både Mio, Jysk, Rusta och IKEA.
    Jag har gjort det.
    Men sedan ska man inte bli lurad av att de flesta av de riktigt exklusiva fastigheterna är ordentligt home stylade innan plåtning till mäklarannonsen. 
    Dvs, det är inte fastighetsägarens egna möbler och inredning som är med på bilderna.
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?