Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (trashigt?)

Trashigt att handla på rusta?

Har en simpel fråga, tycker du att det är trashigt att inreda sitt hem med prylar från rusta, jysk och liknande butiker? Tycker du inte det är alls trashigt, jättetrashigt eller endast trashigt om ALL inredning kommer från dessa kedjor? Motivera gärna :)

• Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?
  • Monchichier
    Anonym (question) skrev 2014-03-31 20:14:33 följande:
    Spela större roll?
    Svenskt tenn är ju knappast något miljardärer köper...
    Jo för en vas för 50.000 är det medelsvenssons köper..
  • Monchichier
    Anonym (Love) skrev 2014-03-31 21:03:57 följande:
    På vilket sätt då? Och för vem?

För mig ä en vas en vas, och funktionen och eventuellt designen är det som är relevant, inte inköpsställe och pris. (eller jo, priset spelar ju roll på det sättet att den ska vara värd sitt pris). 
    För dig spelar det absolut ingen roll om vad det är för vas som åker i golvet?
    En vas är ju bara en vas.
  • Anonym (Love)
    Monchichier skrev 2014-03-31 21:57:35 följande:
    Nja. Jag skulle bli ledsen om det var vasen jag ärft av min farmor som rasade i golvet. I övrigt fäster jag mig inte i grejer på grund av märke, utan beroende på hur de fungerar och ser ut. 

Egentligen så spelar det bara roll vilken som går sönder, att det blir dyrare att ersätta ittalavasen, vilket så klart är tråkigt. Men en ikeavas kan ju istället vara oersättlig eftersom det ibland är omöjligt att ersätta eftersom dom byter sortiment oftare. 
  • Monchichier
    Anonym (Love) skrev 2014-03-31 22:08:35 följande:
    Nja. Jag skulle bli ledsen om det var vasen jag ärft av min farmor som rasade i golvet. I övrigt fäster jag mig inte i grejer på grund av märke, utan beroende på hur de fungerar och ser ut. 

Egentligen så spelar det bara roll vilken som går sönder, att det blir dyrare att ersätta ittalavasen, vilket så klart är tråkigt. Men en ikeavas kan ju istället vara oersättlig eftersom det ibland är omöjligt att ersätta eftersom dom byter sortiment oftare. 
    Nu pratar vi inte Ittala vi pratar Baccarat
  • Anonym (Love)
    Monchichier skrev 2014-03-31 22:17:47 följande:
    Nu pratar vi inte Ittala vi pratar Baccarat
    Va? 
    När gjorde vi det? Du frågade mig om det inte spelade någon roll vilken vas som gick sönder hemma hos mig, och jag svarade. 

Men jag antar att jag skulle bli riktigt ledsen om jag hade varit så jävla korkad att jag köpte en glas/posrlinsgrej för 50.000 och sen var tvungen att göra om det.
    Men det är inte realistiskt, och jag har svårt att tro att dom som sitter och tycker att rusta är trashigt, har 50.000 kr vaser hemma. 
  • Anonym (question)
    Monchichier skrev 2014-03-31 21:56:28 följande:
    Jo för en vas för 50.000 är det medelsvenssons köper..
    De flesta vaser ifrån svenskt tenn kostar inte 50.000, de flesta ligger på kring 2000 kronor...men jag kan förstå om man köpt en vas som tillhört ryska tsarfamiljen men svenskt tenn är inte så märkvärdigt.
  • Ingram
    Monchichier skrev 2014-03-31 21:57:35 följande:
    Jag måste säga att för mig spelar det ingen roll vad det är för vas som åker i golvet, det handlar snarare om hur mycket jag gillar vasen eller pryler och inte om märket.
    Är det något jag tycker om så spelar det ingen roll om det kostar 150 kronor eller 10 000 kronor, det är själva prylen det handlar om.
    Att vara för inne på märken säger snarare något om personen och det är lite löjligt med folk som köper saker bara för att det har ett speciellt märke på sig.
  • Monchichier
    Anonym (question) skrev 2014-03-31 22:28:12 följande:
    De flesta vaser ifrån svenskt tenn kostar inte 50.000, de flesta ligger på kring 2000 kronor...men jag kan förstå om man köpt en vas som tillhört ryska tsarfamiljen men svenskt tenn är inte så märkvärdigt.
    Det är dock mycket lättare att beställa en vas som kostar både fem och sexsiffrigt från Svenskt Tenn än vad det är från Cervera.
  • Monchichier
    Ingram skrev 2014-03-31 22:31:07 följande:
    Jag måste säga att för mig spelar det ingen roll vad det är för vas som åker i golvet, det handlar snarare om hur mycket jag gillar vasen eller pryler och inte om märket.
    Är det något jag tycker om så spelar det ingen roll om det kostar 150 kronor eller 10 000 kronor, det är själva prylen det handlar om.
    Att vara för inne på märken säger snarare något om personen och det är lite löjligt med folk som köper saker bara för att det har ett speciellt märke på sig.
    Okej
  • MigSjälv
    Monchichier skrev 2014-03-31 22:33:37 följande:
    Det är dock mycket lättare att beställa en vas som kostar både fem och sexsiffrigt från Svenskt Tenn än vad det är från Cervera.
    Äh, pratar vi stora belopp så fixar Cervera det galant också.

Självklart kan dom skaffa allt, bara summan är tillräckligt, så jobbar dom på bra.
Svar på tråden Trashigt att handla på rusta?